Hjälp oss med vad vi kan göra. Nu efter 13 år som vi har bott i huset så har grannens tujahäck (som delar tomten mellan oss) växt till sig hela 6 m på höjden. Den täcker nu solen från kl 5 på eftermidddagen för oss på våran altansida. Innan hade vi sol hela dagen fram till 9 på kvällen. Men deras häck går hela 1,5 meter in på våran tomt och vad säger reglerna om detta. Är ett nytt par som har flyttat in och jag bara småpratade lite om att vi tillsammans kanske kunde klippa ner häcken en meter.

Men dom svarade glatt med att det skule dom inte vilja göra, jag nämde dock inte att deras halva häck är på våran sida. Det är en enorm häck med höjd på 6 m och bredd kanske på 2,5 meter. Panikänsla för min fru då hon är ledsen över att ha fått hela eftermiddagsoch kvällsolen bortblåst. Men jag tycker att om deras häck klättrar in en meter eller mer på nästan hela sträckan på ungefär 20 meters så måste det väl finnas några regler. Den fortsätter ochså att växa vilket innebär kanske om ett eller två år så täcker den större delen av hela tomten med skugga.

Någon som vet om man kan få lov att låta tujan växa fritt till 6-8 meter samt den växer in hela 1-1.5 meter på våran sida att regerna är för deras fördel. Skall självklart ta mig ett snack med dom igen om detta. Men om vi utgår att dom inte vill klippa ner den vad är det då som gäller?

Johan GBG
 
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Allt som växer in på din sida tomtgränsen kan du kräva att dem klipper bort annars har du rätt att göra det själv.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Ni kan alltid be dem att ta bort den del av häcken som sträcker sig in på er tomt. Om inte så kan ni vara hjälpsamma att lösa den biten. Ni kanske vill sätta ett staket 2 decimeter från tomtgränsen in på er egen tomt?

Växters höjd kan ni tyvärr inte göra något åt mer än påtala er önskan till markägaren aka grannen..
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Höjden på häcken kan ni bara påverka genom att bjuda grannarna på kaffe och göra dem villiga att själva klippa ner den. Bredden däremot kan ni göra någonting åt om ni vill. Enligt regelverket så får ni klippa de grenar och rötter som sträcker sig in på eran tomt. Det enda villkoret är att ni först ger grannen möjlighet att själv beskära häcken på eran sida.

Försök att tala mer med grannen och kom med konstruktiva förslag på hur ni kan lösa frågan. Ni kan ju t.ex nöja er med att toppa häcken så att den bara blir 3 meter hög utifall de vill ha kvar insynsskyddet. Om de är rädda att häcken blir ful om man klipper ner den så grovt så kan ni erbjuda er att bekosta en ny gemensam tuja-häck i tomtgräns som ni gemensamt kan se till att hålla i lagom höjd från början.

Tänk på att grannen har inget att vinna på att klippa häcken och eventuellt lägga ut pengar på en ny så du bör inta en väldigt ödmjuk inställning och acceptera att en hel del av jobbet och kostnaden bör skötas av dig.
 
  • Gilla
wifie och 5 till
  • Laddar…
Okey, men trodde att det fanns någon regel som säger om man planterar en häck mellan två tomter så får den inte växa till hela 6-10 meter på höjden om ena grannen motsäger sig detta.
Vad händer om jag kapar häcken en meter från 6 till 5 meter utan att säga till om detta (bara ett exempel som jag inte skulle göra). Helt otroligt att dom inte kan tänka sig göra detta då dom vet hur mycket det betyder för oss. Sen har vi detta med att hela häcken växer 1-1.5 meter in på våran tomt. Det skulle vi i alla fall kunna påpeka att det får den ej göra om vi motsätter oss detta. Den biten måste vi väl kunna klippa bort om vi vill, den växer över våra rabarber odlingar.
 
  • Gilla
Lindusfindus och 2 till
  • Laddar…
Jag har erbjudit mig att betala hela rubbet som kommer göras av någon som arbetar med detta!
 
Men vem planterade häcken.
Det är rätt så vanligt att man i samförstånd planterar en häck mitt i tomtgränsen, då kommer den att växa in på båda sidor.
Eller är det här en häck som granen planterat på eget bevåg alldeles för nära grannen, då tycker jag det är en annan sak.
Hu kommer det sig att ni låtit häcken växa in 1.5 m på er tomt?
Vi har en ca 30m lång thuja som jag klipper ner till ca 3m vartannat år, det är ett väldigt jobb som jag inte ser fram emot att göra.
 
  • Gilla
UlfPersson
  • Laddar…
Det är som sagt mycket vanligt att två grannar kommer överens om att plantera en gemensam häck i tomtgränsen. Ett antal år senare flyttar den ena grannen och de som flyttar in istället vill inte alls ha en häck.

Därför är alla rekommendationer att - även om man är överens med grannen om en häck - att plantera den gott och väl in på ena tomten.

Sedan finns det inga som helst regler för hur hög vegetation får bli. Det politiska parti som vågar ta upp det i sitt partiprogram skulle säkert vinna många villaägares röster i ett val!
 
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
b8q skrev:
Sedan finns det inga som helst regler för hur hög vegetation får bli. Det politiska parti som vågar ta upp det i sitt partiprogram skulle säkert vinna många villaägares röster i ett val!
Och förmodligen förlora lika många …
 
  • Gilla
Joakim654 och 9 till
  • Laddar…
Korvgubbe
b8q skrev:
Sedan finns det inga som helst regler för hur hög vegetation får bli.
Det är väl inte helt sant det där. En häck som sitter längs en väg får inte vara hur hög som helst. Men det verkar inte vara fallet i den här tråden så det var bara ett påpekande.
 
Du får som sagt klippa bort allt på er sida gränsen, även fräsa bort rötter i marken. Men du måste först ge grannen en möjlighet att göra det själv. Du får därmot inte kapa ner höjden, såvida inte den delen böjer av över tomtgränsen (kan vara väldigt svårt att bevisa i efterhand).

Men försök få grannen att förstå problemet först. Ni kanske kan komma överens om en alternativ lägre häck eller buske som insynsskydd. Och är man nyinflyttad så har man säkert väldigt mycket annat som kräver lösningar, och även sådant som är mer prioriterat ekonomiskt.
 
fahlis skrev:
Och förmodligen förlora lika många …
Ja, troligen helt sant. Men det är många som undrar hur det kommer sig att man behöver bygglov (vilket kostar pengar eller riskerar avslag) för att bygga ett 1.8 m högt plank, men det är helt fritt att plantera en 5 m hög thuja-häck, som är minst lika insynskyddande och skuggande.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det kan ju tyvärr vara så att dom nyinflyttade uppskattar häcken väldigt mycket.
När vi köpte vägde det tungt att bi har ett helt insynsskyddat läge, utan häcken så skulle vi haft insyn från fem andra hus.
Men förhoppningsvis så behöver er grannes häck inte vara riktigt så hög som den är nu. Då går det antagligen att lösa.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Vi har en ca 30m lång thuja som jag klipper ner till ca 3m vartannat år, det är ett väldigt jobb som jag inte ser fram emot att göra.
Oj då, växer tujan 27 meter på två år?:eek:
 
  • Gilla
  • Haha
wifie och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.