Frågan är inte ny. Nu har även jag fått en jobbig granne. En man i 70 års ålder med en mycket trevlig fru.
För 2 månader sen flyttade det nya paret i huset intil vårat. Och bara klagar på allt vi gör (bara mannen). Med tanke på hans åldern, försökte vi vara vänliga och förklara att mellan 06.00-22.00 vardagar får man bygga, klippa gräsmattan och Gud vet vad. Själva gör vi allt detta mellan 09.00~18.00.
Men det duger inte. I lördags kom han fram till mig vid tomtgränsen då jag sågade i fasaden (klockan 13.xx ) och krävde att jag skulle sluta omedelbart, annars blir det polisanmälan, eftersom jag stör den lugna tillvaron.
Det gick inte att förklara att lagen är på min sida! Han började skrika och vifta med händerna.
Det var bara att ge sig. Ska man slås med en döende herre?
Idag träffade jag hans fru och tagit upp detta. Hon var så ledsen. Kallade honom för en tyrann och att ingen i familjen ställer sig emot honom. Även barnen som är i 45 års åldern.

Hur ska jag göra? Sätta på STOR HÖRSEL SKYDD och ignorera honom?

Polisen rekommenderade att be honom göra en polisanmälan. Efter några gånger kan man tydligen stämma honom för trakasserier. Är det verkligen rätt väg?
 
  • Gilla
durdens
  • Laddar…
Bjuda mannen och damen på kaffe spetsa hans med något gift. Visst inte lagligt och inte rätt väg men va fan det blir lugna gatan igen. Menar inte att ironisera dig TS utan ville bara lägga ett halv dumt inlägg!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
För att uttrycka sig frankt: Säg åt honom att dra åt h*****e!
Låt er inte tyranniseras av en rättshaverist till granne.
Och det är väl en tröst att han har en fru, som förstår problemet.
Kanske hon kan prata ner gubben lite.

Med tilltagande ålder blir man mer lomhörd.
Men det hjälps inte, man stör sig på mer och mer, utan någon egentlig orsak.
(Jag vet, är själv på väg mot de 70 med rasande fart :p )
 
Polisen verkade vara på rätt spår.

Dina tider är helt rimliga. Försök också att undvika deras middags/lunchtider så har du gjort vad du kan.
 
KnockOnWood skrev:
För att uttrycka sig frankt: Säg åt honom att dra åt h*****e!
Låt er inte tyranniseras av en rättshaverist till granne.
Och det är väl en tröst att han har en fru, som förstår problemet.
Kanske hon kan prata ner gubben lite.

Med tilltagande ålder blir man mer lomhörd.
Men det hjälps inte, man stör sig på mer och mer, utan någon egentlig orsak.
(Jag vet, är själv på väg mot de 70 med rasande fart :p )
Så j-la sur som du verkar trodde jag du började närma dig 90 :) :p
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jag börjar med att anta att normal hänsyn tas samt att den sk störningen är vanlig "jag tar hand om mitt hus". Ta reda på vad som gäller så du är helt på det klara med "reglerna". Låt sen gubben polisanmäla dig bäst han vill. Om han väljer att gapa och skrika så förklara vad som gäller. Kliver han in på tomten din, förklara vad som gäller.

Ingen ide till eftergifter med en idiot, det blir bara mer och mer.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Känner igen det där.
Samma sak körde det äldre paret som flyttade in som våra grannar också med. "Detta är ett så lugnt område så man får inte väsnas". Och så en uppsjö andra ännu mer långsökta argument. I verkligheten var de avundsjuka på att vi gjorde sådant de inte kunde, byggde ut det de inte hade plats för o.s.v.. Och dessutom en begynnande senildemens som ytterligare gav en del påverkan på humöret.

Mitt tips är att vänligt men bestämt tala om för farbrorn att det du gör är ok på den tiden, och sedan fortsätta med det du håller på med. Låt bli att svara om han går på, ignorera bara. Han vill ha en reaktion som bekräftar att han "bestämmer", när han inte får det vet han inte hur han skall hantera situationen. För det är han inte van vid.

Låt honom polisanmäla. Min granne ringde kommunen, försökte samla in namn och alla möjliga dumheter som t ex att jag drev en kommersiell bilverkstad i mitt då lilla garage (när jag i verkligheten renoverade upp en gammal A-ford från 1930 på lite lediga stunder). När det var klarlagt att det inte var kommersiellt hette det istället att man inte får greja med bilen i garaget i det här området. Och de ansåg sig ha rätt att bestämma över oss, för de var "mer än dubbelt så gamla". Som kommunen sade till mig vid ett tillfälle - "din granne borde köpt ett hus i skogen om han var ute efter lugn och ro". Dvs varken polisen eller någon kommer göra ett dugg, mer än möjligen också tala om för din granne vad som gäller.

Men det är jobbigt att hamna i den situationen. Var glad över att frun går att prata med.

I mitt fall var båda likadana, och nu när han är borta trodde jag det skulle normaliseras lite. Jag och grannfrun hade ett mycket trevligt samtal häromveckan, då hon försynt frågade om hennes hjälpredor fick använda vår tomt för att kunna klippa deras höga häck som de satt alldeles för nära tomtgränsen för att kunna sköta från sig. Visst, helt ok.

Problemet var att hon också såg till att de klippte den låga spireahäcken vi har, en häck som en gång stod i tomtgränsen men numera är helt på vår sida, eftersom de tog bort sin "halva" för tio år sedan när de byggde de bautablomlådor precis innanför sin tomtgräns som det nu växer 4m höga tujor i.

Historien är att de en gång fick för sig att detta var "deras" häck också, när de fick reda på att tidigare ägare till deras hus för sisådär 30 år sedan satte den häcken i tomtgränsen. Dock har de aldrig skött den, mer än att meja ner den utan att fråga oss när den blivit så hög och fin att den lagom döljer deras trälådor. Själva har de inte sett den från sin tomt på 10 år, och ingen del av häcken återfinns som sagt på deras sida längre. Men den är ju DERAS och varje gång de från gatan ser att vi så krökt en kvist på den (och ännu värre klippt den snygg) har det blivit en "föreläsning".

Strax efter att de flyttat hit var det mer buskar och träd som de också trodde någon tidigare ägare till deras hus satt inne på vår tomt. I princip allt fint, för vi skötte ju tomten så illa att vi knappast kunde ha satt något av det fina som trots allt fanns. Så det mesta "fina" som Forsythia och annat var plötsligt uppgrävt när vi kom hem från jobbet. Tyvärr hade jag inga övervakningskameror då, och andra grannar som sett det skulle bara gjort att ord stått mot ord. Ödets ironi var väl att de flesta inte tålde att flyttas utan dog.....

Ett tag var det dagligt spring på vår tomt för att kolla vad vi gjort och inte gjort, men efter att ha fixat en liten rörelsesensorstyrd "bevattning" och en av dem blev blöt om byxan, blev det förknippat med visst obehag att gå inne på vår tomt utan lov. Det är ju tyvärr så att en äldre person inte kanske har samma sinnen i behåll som vi andra, och då får man tala till dem som fungerar ;)

Så som sagt - håll honom kort, men var korrekt. Och ignorera, för det vapnet kan han inte hantera. Men börjar du diskutera så kommer du aldrig att vinna, för det är hans hemmaarena.
 
Redigerat:
  • Gilla
BMW fahrer och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag tror faktiskt att enda rimliga vägen är som polisen säger. Grannen kommer aldrig att finna sig i vad du säger, lyssna på hans fru, hon vet ...

Enda chansen att få honom att inse att hans gnäll är dömt att misslyckas är nog att överbevisa honom genom att han själv döms för trakasseri. Sen får man bara hoppas att det får honom att rikta sin ilska åt något annat håll snarare än att bli än mer energisk mot dig.
 
Jag tror med på att klargöra vad som gäller och sen bara fortsätta, tydlig och rak utan några personangrepp eller dyl, sånt kan bara leda till att han får ytterligare saker att nyttja.
 
Kromo skrev:
Så j-la sur som du verkar trodde jag du började närma dig 90 :) :p
Helt Off Topic, men du är ju en riktig solstråle! Tack :)
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Håll dig lugn, prata ut med frun vid behov (låter som om hon kan behöva en axel att gråta ut på), påpeka varje gång att du inte gör något olagligt, och rekommendera honom att göra polisanmälan om han anser att han har rätt. Det ÄR rätt väg att gå eftersom det ger honom något att pyssla med. Polisen lägger inte ner många minuter på sådana uppenbara ärenden, så du behöver inte oroa dig över att det skulle kosta oss skattebetalare en massa pengar.

En 70-åring kan ju tyvärr leva och vara pigg i 30-40 år till om man har tur/otur, om du inte känner till något som du inte skriver, utöver "döende". Är han verkligen döende så är det väl bara att vänta ut det och gratulera hustrun när så sker, efter vad det låter.
 
OXYD
Kromo skrev:
Bjuda mannen och damen på kaffe spetsa hans med något gift. Visst inte lagligt och inte rätt väg men va fan det blir lugna gatan igen. Menar inte att ironisera dig TS utan ville bara lägga ett halv dumt inlägg!
Bjud honom på en Kaffegög istället så kanske han lugnar sig :beer:
 
HakanS skrev:
Du verkar vara van vid jobbiga grannar. [länk]
Samma hus.

Verkar att herren får PMS med ett par månaders intervall.
Nu när du länkade, känns det som ett par veckor :(

Begriper inte hur hans fru pallar.....

Pratade med kommunen idag. Herren ringde dem och klagade på min ombyggnad.
Flera gånger! Inspektören nämnde att han klagade på alla så länge hon minns. Han bodde på samma ort i 20-30 år. Dock i olika hus.
Var det grannar som tvingade honom att flytta?

p.s. han skrek åt bygginpektören då hon nämnde att lagen är på våran sida...
 
Redigerat:
Gubben verkar vara en s.k Ångvält och det finns egentligen bara en sak och göra och det är att vänligt och bestämt sätta stop för beteendet och säga ifrån.
 
Atom skrev:
Samma hus.

Verkar att herren får PMS med ett par månaders intervall.
Nu när du länkade, känns det som ett par veckor :(

Begriper inte hur hans fru pallar.....

Pratade med kommunen idag. Herren ringde dem och klagade på min ombyggnad.
Flera gånger! Inspektören nämnde att han klagade på alla så länge hon minns. Han bodde på samma ort i 20-30 år. Dock i olika hus.
Var det grannar som tvingade honom att flytta?

p.s. han skrek åt bygginpektören då hon nämnde att lagen är på våran sida...
Tyvärr är det vanligt att folk "stannar" kvar i ett förhållande för att de inte orkar/vågar ge sig därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.