Hubbe2 skrev:
Att kalla det bidrag är väl att ta i. Jag betalar skatt på mina ränteintäkter, rimligtvis är det det motsatta när man har ränteutgifter.

Vi talar om den del av räntekostnaden som inte kvittas mot inkomst av kapital.
 
15 % regel tillkom väl för att stabilisera marknaden.
Jag personligen har inget emot 15% krav på kontantinsats och amorteringskrav.
Men hur gynnar det låntagaren och gör det enklare när man ändå kan låna till den genom blancolån?
Eftersom folk som inte innehar 15% alltid kommer att kunna låna till den så kommer vi ändå se höga priser och skuld.
Då kanske det är bättre att ha 10% som krav och krav på högre amortering.

Banken kommer aldrig bry sig om kontantinsats de vill helst låna ut 100% och gärna så dyrt som möjligt.
 
Banken kan ju inte ha nån koll på andra typer av avdrag man gör eller skatt man betalar så jag har väldigt svårt att se hur de skulle kunna blanda in ränteavdragen i kalkylen.
 
Svårt? Du behöver bara veta marginalskatten.
 
Du menar att marginalskatten täcker in allt det jag räknade upp?
 
Marginalskatt är det enda som behövs för uträkningen.
 
För vilken uträkning? Det känns som om du pratar om nåt helt annat än jag.

Det banken behöver veta är hur mycket pengar jag har i månaden att betala ränta med, det kan de inte räkna ut enbart mha marginalskatt och ränteavdrag.
 
Nerre skrev:
Banken kan ju inte ha nån koll på andra typer av avdrag man gör eller skatt man betalar så jag har väldigt svårt att se hur de skulle kunna blanda in ränteavdragen i kalkylen.
Det var detta jag svarade på. För att kunna beräkna ränteavdrag behöver man lite förenklat veta marginalskatten.
 
Ja, men banken är inte ju intresserad av att räkna ut ränteavdraget. Det ger dem ju ingen vettig information.
 
Ingen vettig information? Den avgör ju vad lånet kostar.
 
Det beror väl på om man har en massa andra kostnader eller avdrag som är mycket större än ränteavdraget?

Det är ungefär som att kolla om en bil är hel genom att kolla ena bakdäcket.
 
Ränteavdrag får du om du har skatt att göra avdrag mot. Men visst, arbetslösa och studenter berörs inte alltid av ränteavdrag. Hur menar du annars? Vet du hur ränteavdrag fungerar?
 
Det är väl ganska solklart att den som kan komma ifråga för att banken skall gå med på att låna ut, också har utrymme att få göra ränteavdrag. Annars kommer du inte i närheten av att få låna.
 
Du menar att för bankens del räcker det med att man har råd att betala 70% av räntan? För avdraget är ju max 30%.

Det känns ju mer rimligt att banken tittar på om man har råd att betala HELA räntan, och bortser från ränteavdraget.
 
Banken är intresserad av om kunden har råd att betala konstaderna för lånet. Kostnaderna för lånet är ränta minus ränteavdrag. Förstår du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.