hempularen skrev:
Och allt näringsliv och ekonomisk aktivitet överhuvudtaget...
...
Och skall du helt skippa avdragsrätten för alla lån, då förvinner snabbt de allra flesta arbetsplatserna ur landet.
Men det där är väl att glida lite på avdragens syfte och bakomliggande motivering?

För att ta det enkelt:
Förr fanns det på deklarationsblanketten en post som hette (ungefär) "Kostnader för inkomstens förvärvande".
Dvs sådana kostnader som var nödvändiga för att man skulle kunna få den deklarerade inkomsten fick dras av.
Kostnader som resor från hemmet till arbetsplatsen, för arbetskläder och -verktyg mm.

Avdrag för lånekostnader ligger inom samma område: Att driva ett företag förutsätter kapital och ibland bankkrediter.
Kostnader för dessa (= låne- och krediträntor) får dras av mot de intäkter verksamheten ger upphov till.

Att i den privata deklarationen kunna göra avdrag från skatten på förvärvsinkomster för ränteutgifter jag har haft för att köpa en TV, en slalomutrustning eller för den delen en bostad är något helt annat.
Den avdragsrätten skulle kunna slopas utan att det påverkar företagandets villkor.
Och avdragsrätten har faktiskt ändrats kraftigt under årens lopp.

Det kan nämnas att i mina unga år var hela räntebeloppet avdragsgillt (mot nu 30% eller 21%).
Det är svårt att förstå nu. Se t.ex https://www.flashback.org/sp36562898
Och ja, jag är "40-talist" :)
 
Nu tror jag det börjar dra iväg lite med spekulationerna.

Ränteavdrag är för privatpersoner, inte företag. Företag gör avdrag för alla utgifter inför vinstskatt (förutom några ej avdragsgilla poster som är försumbart i sammanhanget).

Ränteavdrag är en stor reform så självklart är det ett stort ingrepp i vår ekonomi att ta bort det. Det rimliga om man vill ta bort avdraget är som jag sagt tidigare att man minskar skattebördan i övrigt motsvarande. Men en omflyttning av skatt blir det där de som tjänar är de som ej utnyttjat ränteavdraget.

Makroekonomiskt blir det några relativt självklara effekter. Som billy_baver var inne på gör ränteavdraget att låntagande ökar vilket i sin tur ger högre räntesatser (högre efterfrågan höjer priset på varan). Den stora effekten av ränteavdrag är dock ökat låntagande. När detta sjunker så lär det få effekter på vår ekonomi, men knappast så att man kan säga att "då förvinner snabbt de allra flesta arbetsplatserna ur landet". Men visst, en stagnation i ekonomin kan det bli.
 
Kreditköp lär ju mer eller mindre försvinna helt t.ex.
 
Knappast.

Bara att jämföra med ett land där ränteavdrag ej finns (vilket borde vara enkelt eftersom de flesta antagligen inte har något motsvarande).

Edit: det verkar inte finnas i något annat land, förutom avdrag mot kapitalininkomster men det är en betydligt mindre reform, dvs en mycket liten del av den reform som vi har i Sverige.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Du kommer inte att kunna avskaffa ränteavdragen för bara just bostadslån.
Övervägande delen av skuldränteavdragen skapas av bostadslån.

hempularen skrev:
Och skall du helt skippa avdragsrätten för alla lån, då förvinner snabbt de allra flesta arbetsplatserna ur landet.
Nej, inte alls. Eftersom reformen kombineras med att flytta köpkraft mellan olika grupper kommer efterfrågan sammantaget inte att minskas. Möjligen kan efterfrågan öka eftersom köpkraften flyttas från grupper som sparar till grupper som tenderar att utnyttja större del av sin budget till boende och andra typer av konsumtion.

Eller man ska kanske tillägga att outsourcing inte på minsta vis hittills hejdats av våra skuldränteavdrag.

hempularen skrev:
Då kommer man att hitta lösningar där man belånar något annat istället.
Kanske det. Och jag ser inte minsta orättvisa i det, i synnerhet som belåningen inte finansieras på bekostnad av grupper som har större behov av stöd än du och jag.
 
Jag är inte övertygad om att ränteavdragen påverkar låginkomsttagare negativt. När jag var i Italien på tjänsteresa med en kollega så bjöd kundens kontaktperson på middag och vi halkade in på att kollegan nyligen köpt lägenhet. Den italienska kontaktpersonen (som var en mellanchef) blev mäkta imponerad av att en simpel ingenjör hade råd att köpa en så dyr lägenhet (1,5 mille).
 
Nerre skrev:
Jag är inte övertygad om att ränteavdragen påverkar låginkomsttagare negativt. När jag var i Italien på tjänsteresa med en kollega så bjöd kundens kontaktperson på middag och vi halkade in på att kollegan nyligen köpt lägenhet. Den italienska kontaktpersonen (som var en mellanchef) blev mäkta imponerad av att en simpel ingenjör hade råd att köpa en så dyr lägenhet (1,5 mille).

Bidraget gynnar givetvis det kollektiv som faktiskt kan, vill och får utnyttja det. Kommersiella bankkrediter kräver kreditvärdighet, och det har inte alla som behöver låna. Exempelvis inte en oproportionellt stor del av de yngsta barnfamiljerna.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Men bankerna tar väl ingen hänsyn till ränteavdragen?

När det gäller huslån så gör ju de en bedömning av om man klarar att betala räntan och eventuella amorteringar?
 
Nerre skrev:
Men bankerna tar väl ingen hänsyn till ränteavdragen?

När det gäller huslån så gör ju de en bedömning av om man klarar att betala räntan och eventuella amorteringar?

Det är väl klart att dom tar hänsyn till ränteavdragen. Såg tidigare att någon skrev att dom inte tar hänsyn till barnbidrag, självklart gör dom det också.

Har man inte ränteavdragen så har man ju betydligt mindre pengar att betala ränta med.
 
vectrex skrev:
Det är väl klart att dom tar hänsyn till ränteavdragen. Såg tidigare att någon skrev att dom inte tar hänsyn till barnbidrag, självklart gör dom det också.

Har man inte ränteavdragen så har man ju betydligt mindre pengar att betala ränta med.
Inkomster och utgifter är det som gäller och ränteutgifter är inga inkomster, så ränteavdragen kan inte räkans eftersom dom endast finns när ett lån beviljats. Dessutom så minskar dom tid efter annan genom regeringsbeslut så hur skall dom då kunna räknas av den anledningen. Däremot räknar man på disponibla inkomsten efter ränta amorteringar osv. men det är något helt annat.Ränteavdragen idag för huslån är försumbara eftersom vi knappt har någon ränta att tala om.
 
Ränteavdragen ger ca 15% skattelättnad på alla ränteutgifter vid 50% marginalskatt. Är detta försumbart med den lånebild vi har idag? Knappast.
 
cecar33 skrev:
Inkomster och utgifter är det som gäller och ränteutgifter är inga inkomster, så ränteavdragen kan inte räkans eftersom dom endast finns när ett lån beviljats. Dessutom så minskar dom tid efter annan genom regeringsbeslut så hur skall dom då kunna räknas av den anledningen. Däremot räknar man på disponibla inkomsten efter ränta amorteringar osv. men det är något helt annat.Ränteavdragen idag för huslån är försumbara eftersom vi knappt har någon ränta att tala om.
Nej, ränteutgift är naturligtvis ingen inkomst utan en (som hörs på namnet) utgift. Utgiftens storlek minskar genom ränteavdraget.

Oavsett hur banken räknar så är dom inte dumma i huvudet, försvinner ränteavdraget så kommer folk bli beviljade lägre lån än idag.
 
D09
Lång tråd men räntebidraget har varit uppe en del och alternativet som skulle kunna vara istället för ett räntebidrag

Jag som småbarnsförälder har enorm nytta av räntebidraget och skulle detta försvinna så skulle jag ( familjen ) får mindre pengar över, och det skulle ju öven bli dyrare och svårare för småbarnsfamiljer att köpa sitt första hus eftersom banken räknar med just detta bidrag.

Bättre att behålla räntebidraget i nuvarande form alt göra om den till ett avdrag för amorterade pengar.
 
vectrex skrev:
Oavsett hur banken räknar så är dom inte dumma i huvudet, försvinner ränteavdraget så kommer folk bli beviljade lägre lån än idag.

Att efterfrågan sjunker, medför rimligen att också priset på krediter sjunker.
 
Att kalla det bidrag är väl att ta i. Jag betalar skatt på mina ränteintäkter, rimligtvis är det det motsatta när man har ränteutgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.