Vårt räcke. Syggt va? ;)

racke3t.jpg
racke2t.jpg
 
Mycket tjusigt...!
 
Mycket snyggt!!! ;D
 
Stiligt som tusan och stilrent ;)! Ser ut som rostfria pinnar, eller ???.
 
Tack för de vänliga orden!

Japp, rostfritt, borstat rör 12mmx1mm. Stolparna är laserad furu för att matcha taket, över och underliggare lackad ek. Materialkostnaden borde landa under 500 euro.

Jag hade an snickare att kapa till stolpar och liggare och beställde rören färdigkapade från en verkstad.
 
Hur fäster du överliggaren i stolparna?
Bilder tack! :)
 
Jag borrade ned 10mm hål, två stycken med 30mm mellanrum, centrerat från mitten. Sedan borrade jag ett 5mm hål igenom och drog två "hobau" skruvar per stolpe. Sedan pluggade jag hålen med ekplugg oc lim. Slog av pluggen och slipade dikt.

Man måste gå rig´ktigt nära för att se pluggen då eken är så mörk.

I nedre ändan står stolpen limmad på en fixtur bestående av en 80x80 3mm järnplåt som skruvas med fyra skruv. I mitten på denna är en 19mm axel svetsad.
 
Snyggt jobbat!

Har ni gjort det mesta på ert hus själva?

ni verkar vara allmänt händiga tycker jag...

Hur stort är huset? Ser enormt ut...
 
Nä, hantverkarna har nog gjort det mesta. Men diverse småttplock har vi vågat oss på som framgår av vår webbsida.

Huset är 222 brutto plus källare, ca 195 m2 bostadsyta.
 
Åååå, vad snyggt :surprised: verkligen superfint och passar så bra till stilen med öppet till nock, stora glaspartier osv. :D
MVH/Christina.
 
Alla tiders det där! Det är sånt där som får en att längta till ett nybyggt hus, alla fönsterpartier och höööögt i tak!

 
Det var verkligen snyggt !!
8)
 
Anders; verkligen ett av de snyggaste räcken jag sett inomhus! Önskar vi själva hade ett sånt.
 
Tack. Hoppas bara jag lyckas lika bra med den lutande delen av trappräcket, cos 34 grader och allt ;)
 
Nästan exakt ett sådant räcke vi tänker bygga
(ganska trendigt just nu har jag förstått  ;D )

Visa gärna fler bilder på hur du löste trappan (om du har löst det..)

Jag återkommer med bilder från vårt hus när jag har tagit dem.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.