Vi är trötta på vitt och har bestämt oss för att måla väggarna i vardagsrummet gråa. Är det någon som har koll på bra gråa NCS-kulörer till väggar inomhus?
 
Jag tycker att det är fint med neutralt grå väggar inomhus (vad som är fint utomhus är en helt annan fråga- där tycker jag det är i princip omöjligt att hitta rätt) och hade personligen valt att börja titta på de som slutar på "N" (S1500-N, S2000-N, S2500-N osv).
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tack! :)

Har du målat grå väggar inomhus hos dig?

Det är ju mycket grå väggar nu i inredningsreportagen, men de skriver aldrig ut ncs-koden, ganska störande.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Tack! :)

Har du målat grå väggar inomhus hos dig?

Det är ju mycket grå väggar nu i intedningsreportagen, men de skriver aldrig ut ncs-koden, ganska störande.
Vi har mestadels vitt i vårt hus men i köket har det smugit sig in en grå fondvägg ovanför en vit panel på en vägg. Här valde vi dock "French Grey" (eller om det möjligen var "Dark French Grey") från Little Greene.

Jag såg dock en väldigt vacker grå nyans inomhus på ett ställe för ett tag sedan och det var just en neutral grå (jag tog reda på NCS-koden eftersom jag hade tänkt att fasaden på vårt hus skulle få samma kulör men det som visade sig vara snyggt inomhus var mindre bra utomhus).
 
Vi har i målat i princip alla väggar i vårt nya hus i s1000-n. Alldeles lagom ljus grå och ger en fin kontrast till dörrar och snickerier i s0500-n.
 
  • Gilla
Kalle_Kiander och 1 till
  • Laddar…
Ja visst är avsaknaden av NCS koder irriterande. Dessutom har de flesta färgtillverkare egna namn så det är hopplöst att jämföra.

Hursomhelst så är vi mycket nöjda med vårt val av Beckers Dun 734 (NCS 1302-R83B) som vi har på alla väggar inomhus utom i sovrum och badrum. Vi har öppet upp til nock och mycket fönster samt några takfönster i ett par rum och tycker den passar väligt bra. När vi valde så var vi lite oroliga för att den kanske skulle upplevas lite för blå men när vi provmålade en vägg så tyckte vi inte det uppplevdes särskilt blått.

Jag skrev lite om våra funderingar inför valet i denna tråden också: http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/222634-vitt-kritvitt-eller-nikotingult.html
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi har målat vårt sovrum med s4000-n, blev verkligen superfint!

Dock sekelskifteslägenhet med ganska mycket vita snickerier och stuckar.

Är nog lite väl mörkt i ett vardagsrum.

Men jag förespråkar verkligen en rent grå färg, alla brutna färger fångar upp något i rummet och känns blåa, gröna, osv...

Bortse från röran och att bilden är felvänd ;)

http://forumbilder.se/DDVV6/dsc-0143
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tack för alla förslag och tips - jag är mycket klokare efter detta. :)

Det får bli en som slutar på N alltså.

PurreP, det är faktiskt en sådan mörk jag funderade på. Det är mycket fönster i rummet = väldigt ljust. Dessutom har vi just lagt planerna på att brunbetsa golvet åt sidan, så det kommer att kännas ljust ändå tror jag.

Nu när jag letade lite mer så hittade jag faktiskt NCS-koderna på två bilder från Sköna hem, en mörkare än den din S4000-N som jag tycker är för mörk och en ljusare S2500-N som jag tycker är för ljus. Ska titta på hur en 3500 ser ut också, annars kör jag nog på 4000.

S2500-N (lite för ljus)
S2500N.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


S5500-N (för mörk)
S5500N.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan säga att vi var väldigt nervösa, tom min målare var lite nervös. Att det skulle kännas mörkt...

Men vi litade på tjejen i butiken och det blev verkligen kanon, målaren erkända efteråt att det blev mycket bättre än han trodde det skulle bli.

Tar du för ljust kommer du nog inte uppnå den "grå" känslan man är ute efter.
 
Det man bör tänka på är vad lister och annat "vitt" har för ncs-kod. Har man S0502y som många fabriksmålade lister är så kan neutrala grånyanser uppfattas som lite kalla och blåa. Då är det bättre att ta tex s1502y eller s2002y.
Man kan testa lite här:
http://www.ncscolour.com/sv/ncs-navigator/
 
Tack Iofe! Ska titta närmare på vita kulörer till listerna.

Vilken färg på listerna har du PurreP?
 
Oo, det var läskigt!
 
Marlen Eskilsson skrev:
Tack Iofe! Ska titta närmare på vita kulörer till listerna.

Vilken färg på listerna har du PurreP?
s-0500n på alla snickerier.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.