Under tanken behöver du inte isolera, det är bara en formsak att det görs. Den ligger inte med ytan mot golvet och rören går inte in i botten. Vattnet längst ner blir knappast ljummet ens direkt efter rejäl laddning och svalnar strax ännu mer oberoende isolering.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Om en gud säger det, så måste det ju vara sant ;)

Skönt att veta, och då vet vi vad vi har framför oss i helgen. Tack alla som har bidraget med information :)
 
Glöm inte att förhindra konvektion, dvs att värmen förvinner från tanken därför att luft strömmar genom isoleringen:
Sätt vindväv eller vindpapp eller något annat som hindrar drag utanpå isoleringen.

Precis som när man bygger hus eller klär på sig kläder! Jämför "enbart ylletröja"/"ylletröja med vindtygsjacka".

Var extra nogrann i toppen på tanken: jämför "öppen krage"/"polotröja och mössa"
Samma skorstenseffekt som kyler dig om vintern kan tömma tanken på värme.
Jag satte dessutom reflekterande räddningsfilt (som inte är detsamma som aluminiumfolie...) innerst mot tanken.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Tänk på att reflekterande film endast funkar bra om den inte har kontakt med något. Den skall alltså spännas upp med luft på båda sidor (vakuum är mycket bättre, därför funkar de bra i rymden men sådär bra i jordens lufthav). Alu-folie funkar lika bra, det är bara svårt att spänna upp. Sen funkar det genom att reflektera strålning, så det är endast effektivt mot värmeöverföring från varma föremål (typ solen), utanför en redan isolerat ack-tank är effekten nog försumbar då ytan redan är så långt ner i temp. att det inte blir mycket strålning att reflektera.
Så jag hade skippat filmen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Here we go again... Jag vidhåller att räddningsfilt är något helt annat än aluminiumfolie samt att det verkligen hindrar värmestrålning att läcka ut i omgivningen.

Jag menar att reflekterande räddningsfilt ska användas TILLSAMMANS med vanlig isolering, där ju isoleringseffekten består i att luften står still (dvs hindrar konvektion).

AskeHolst skrev:
Tänk på att reflekterande film endast funkar bra om den inte har kontakt med något.
Klä av dig. Svep in ena benet i en räddningsfilt. Svep in andra benet med aluminiumfolie. Jämför.

Kolla i en kylväska eller inuti en termos. Där finns ett reflekterande skikt, av en anledning enligt mig.

AskeHolst skrev:
Den skall alltså spännas upp med luft på båda sidor (vakuum är mycket bättre, därför funkar de bra i rymden men sådär bra i jordens lufthav). Alu-folie funkar lika bra, det är bara svårt att spänna upp.
Ovanstående stämmer antagligen bra på just aluminiumfolie. En avgörande skillnad mellan aluminiumfolie å ena sidan och reflekterande räddningsfilt å andra är att aluminiumfolie effektivt leder bort värmen, räddningsfilt icke. Aluminium används till bilkylare just av denna anledning.
Räddningsfilt består av plastfolie med ett reflekterande lager.

AskeHolst skrev:
Sen funkar det genom att reflektera strålning, så det är endast effektivt mot värmeöverföring från varma föremål (typ solen),
Eller typ en ackumulatortank.

AskeHolst skrev:
utanför en redan isolerat ack-tank är effekten nog försumbar då ytan redan är så långt ner i temp.
Det är just därför reflekterande räddningsfilten ska vara INNANFÖR isoleringen, närmast det varma.

Jag återkommer med ett hyfsat vetenskapligt test om effekten av räddningsfilt för att hålla hög temperatur i ett kärl.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Stenolofanders skrev:
Jag vidhåller att räddningsfilt är något helt annat än aluminiumfolie samt att det verkligen hindrar värmestrålning att läcka ut i omgivningen.
Vad gäller strålning är det ingen skillnad, räddningsfilt är en mylar film med tunt lager alu på, det är aluminiumet som reflekterar.


Stenolofanders skrev:
Svep in ena benet i en räddningsfilt. Svep in andra benet med aluminiumfolie. Jämför.
Om det hade gått att göra utan att få kontakt med filmen hade skillnaden varit liten. En räddningsfilt är bra för att den är lätt att ha med och stoppar luftflödet, den reflektiva delen är försumbar vid kroppstemperatur.

Stenolofanders skrev:
Kolla i en kylväska eller inuti en termos. Där finns ett reflekterande skikt, av en anledning enligt mig.
Ja och där är ofta en stor temperaturskillnad och vakuum, precis det som behövs.

Stenolofanders skrev:
En avgörande skillnad mellan aluminiumfolie å ena sidan och reflekterande räddningsfilt å andra är att aluminiumfolie effektivt leder bort värmen, räddningsfilt icke.
Aluminium är en bra varmeledare vid kontakt, men vi pratar om att ha den för att reflektera strålning.

Stenolofanders skrev:
Det är just därför reflekterande räddningsfilten ska vara INNANFÖR isoleringen, närmast det varma. Jag återkommer med ett hyfsat vetenskapligt test om effekten av räddningsfilt för att hålla hög temperatur i ett kärl.
Här håller jag med. Har du en oisolerat tank och har en reflekterande film med luftgap på båda sidor, då har det effekt. Och då ska du ha vanlig isolering utanpå. Absolut effekt, ingen tvekan.
Men här var TS fråga ju om en (som jag förstod det) redan isolerat tank och fråga om man kan sätta något mot en yttervägg för extra isolering - och där kan jag inte se att räddningsfilt är besväret värt jämfört med annan isolering.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
AskeHolst skrev:
Har du en oisolerat tank och har en reflekterande film med luftgap på båda sidor, då har det effekt. Och då ska du ha vanlig isolering utanpå. Absolut effekt, ingen tvekan.
Men här var TS fråga ju om en (som jag förstod det) redan isolerat tank och fråga om man kan sätta något mot en yttervägg för extra isolering - och där kan jag inte se att räddningsfilt är besväret värt jämfört med annan isolering.
Vi är har ingen isolering på tanken i dagsläget, ursäkta om jag var otydlig, och den står inte på plats än.
 
Hej! jag vabbar... vi gjorde ett kul halvvetenskapligt projekt med intressanta nuffror angående nyttan av reflekterande skikt. Jag kommer fram till att det är värt mödan.

Temperatur_avsvalning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


läs mer här: http://www.byggahus.se/forum/varme-...olering-av-ackumulatortankar.html#post2073640

Ta detta för vad det är, en enkel, snabb och ofullständig studie, kolla gärna själva genom att upprepa studien!
 
Som flera andra sagt, Skippa frigolit/markisolering i direkt anslutning till tanken. När jag ställde min tank på plats för två år sen så kollade jag med en kille på Jackon (eller jackofoam...) och han sa att vid temperaturer över 70 grader så kan dom inte garantera att isoleringen inte deformerar sig. Jag reglade upp och la ändå isolering under. Overkill eller inte... Det kändes i alla fall bra:D

En annan variant som jag blev tipsad om var att lägga mineritskiva ovanpå ett regelverk och sen ställa tanken på den.

Btw...Hur ser ditt system ut? Bara nyfiken.
 
man kan också bygga väggar av reglar och spånskiva med 15-20cm avstånd runt tanken och sen fylla med lösull som vi har gjort.
Ingen isolering under tank men desto tjockare på toppen där det är som varmast.
gaia
 
  • Gilla
jussi_76 och 1 till
  • Laddar…
fremax skrev:
Cellplast skulle jag säga, dvs frigolit. Hur tjockt ? Mellan 200-300mm borde vara lagom. Limmas med speciellt lim(lösningsmedels-fritt)överlappa skarvar.

Mvh fremax
Vi valde att göra såhär och skorstensfejarmästaren, sotaren, inspektören eller vad det heter har godkänt det :)

jussi_76 skrev:
Btw...Hur ser ditt system ut? Bara nyfiken.

Såhär ser det ut

DSCI0376.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.