Slag i saken: Nu blire hårda fakta och inget allmänt tyckande!
IMG_3819.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakgrund: vabbar med lagom sjukt barn. Vi snodde ihop en enkel jämförande studie för att ta reda på hur det låg till med den omdiskuterade möjligheten att ha ett reflekterande skikt av aluminiumfolie eller räddningsfilt innanför den vanliga isoleringen på ackumulatortankar eller på andra ställen i värmesystem.
IMG_3825.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svaret är ja. Det funkar. Resultaten tyder på en förbättring av den värmehållande förmågan med 8 till 33 procent jämfört med enbart vanlig isolering.

Om resultaten någorlunda motsvarar verkligheten så är det helt klart värt att lägga mödan på ett reflekterande skikt enligt mig. Det handlar dessutom om en blygsam merkostnad på nån hundralapp för en stor ackumulatortank (typ3000 liter).

Jag fann ingen uppenbar stor skillnad mellan aluminiumfolie å ena sidan och räddningsfilt å den andra. Räddningsfilt torde i de flesta fall vara mest lättjobbat och billigast.

läs hela studien här: Visa bilaga FUNKAR REFLEKTERANDE SKIKT VID ISOLERING AV ACKUMULATORTANKAR.pdf

Vore förresten kul om nån annan ville ta upp tråden med jämförande studier. Blir ju lätt ba snack och kutym och sedvänjor.
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
Bra initiativ!

Men hur vanliga är ackumulatortankar i glas? Utan att ha något belägg för det så tror jag att glas släpper igenom betydligt mer IR-strålning än plåt.

Du kan inte göra ett jämförande test med konservburkar i plåt? ;-)
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
vilpi skrev:
Du kan inte göra ett jämförande test med konservburkar i plåt? ;-)
Det skriver vi upp på nån-borde-göra-listan!
Faktum är att det var plan A att använda konservplåtburkar. Det stupade på att jag i brådrasket inte hittade några burkar som gick att försluta på homogent och vettigt sätt. Föreställer mig att den mesta värmen då ångar bort(?) åtminstone vid högre temperatur. Teburkar borde gå...

EDIT: Snabbare och mer exakt än min hushållstermometer vore väl förresten en IR-kamera?
 
Redigerat:
Det är svårt att mäta rätt med en kamera. Det blir en massa reflektioner från nästan alla material.
I detta fallet är ju dessutom den exakta temperaturen ganska ointressant, bara du har hög repeterbarhet på mätningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.