Nerre skrev:
Jaså, jag trodde att t.ex. företag slapp skatt om de gick back?
Moms. Jag pratar om privatpersoner.
 
Ok, du blandar in en massa andra skatter alltså...
 
Var kom företagsbeskattning in i bilden? Bolagsskatten är dessutom en relativt liten del av statens finanser.
 
Nerre skrev:
Ok, du blandar in en massa andra skatter alltså...
Jag tog upp exempel på skatter som inte är balanserade eller logiska.

Pengarna till staten ska in. Någonstans ska de tas ifrån. Ränteavdrag på bostadslån tycker jag är extremt korkat eftersom det bara leder till högre bostadspriser och minskad morot för att amortera.
 
Pumba skrev:
Det verkar helt uppenbart korkat, de som har mest nytta av ränteavdraget är ju just barnfamiljer, det gör ju att du kan låna till ditt boende till en vettig kostnad.
Det är ju allt som ofta yngre människor som är högt belånade.

Riktigt så enkelt är det inte. Hushåll belånar sig inte i takt med att behoven växer. Istället ökar lånen i takt med deras inkomst. Därför är det är inte de yngsta föräldrarna med sämst inkomst som springer till banken och lånar pengar. De blir helt enkelt inte kreditmässiga förrän barnen blivit halvvuxna.

Rapporten från Riksbankens stora skuldsättningsanalys i våras visade också att en ökande andel låntagare med allt större lån är medelålders och yngre pensionärer. Att ersätta ränteavdragen med exempelvis boräntesubvention riktad till enbart hushåll med barn skulle därför göra avsevärd skillnad.


Pumba skrev:
Att sen göra någon form av lånesystem där det rent uppenbart gynnar dem som inte anstränger sig för att faktiskt samla ihop lite pengar själv till sitt boende, vad är det för vits att vara ekonomisk och spara pengar om man får pengar till boendet ändå.

Ena stunden säger du att "min" reform gynnar samma grupper som förut. I nästa andetag antyder du att reformen gynnar latmaskar och slösare. Alltså tvingas jag dra slutsatsen att du betraktar dagens skuldsatta som mindre sparsamma därför att de åtnjuter skuldränteavdrag. Där tycker jag faktiskt du är lite orättvis.
 
Nyfniken skrev:
Ränteavdrag på bostadslån tycker jag är extremt korkat eftersom det bara leder till högre bostadspriser och minskad morot för att amortera.
Nja, minskad morot för att amortera blir det väl på grund av de galopperande huspriserna? Om hus istället sjönk i värde (som de flesta andra "kapitalvaror" man köper) så skulle folk vara mer måna om att amortera.

Och jag menar ju att det blir svårt att göra undantag just för huslån.
 
Nerre skrev:
Nja, minskad morot för att amortera blir det väl på grund av de galopperande huspriserna?
Det var ju det jag skrev.
 
Jag tolkade dig som att du menade att ränteavdraget minskade moroten att amortera.
 
Nerre skrev:
Jag tolkade dig som att du menade att ränteavdraget minskade moroten att amortera.
Det gjorde jag också.

Ränteavdragen leder till att folk får betala lägre räntor än de egentligen borde.

Eftersom folk belånar sig så hårt som lönen räcker till så blir effekten inte lägre boendekostnader utan högre bostadspriser.

Med en subentionerad ränta så blir moroten att amortera mindre, eftersom avkastningen på amorteringen blir lägre.

Med ett lån som många anser omöjligt att betala av under en livstid tycker man att det är meningslöst att amortera överhuvud taget [sic!].
 
Nyfniken skrev:
Ränteavdragen leder till att folk får betala lägre räntor än de egentligen borde. [sic!].
Jag uppfattar det som raka motsatsen. Eftersom staten subventionerar får folk råd att efterfråga kredit till högre ränta än de annars skulle gjort. Ökad efterfrågan på krediter leder till högre pris på kredit. Alltså betalar vi högre räntor än vi borde.
 
Förmodligen ligger sanningen någonstans där emellan.
 
Jag är fortfarande övertygad om att det kommer att ge mer problem än det löser om man ska införa nåt specialundantag just för bostadslån. Framförallt kommer det dyka upp hundratals sätt att "smita runt" regeln (det gör det alltid om man försöker särbehandla en viss situation).

Det ser man ju t.ex. på alla kreativa sätt som företag hjälper till att skriva fakturan så man kan får RUT eller ROT på den.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nerre skrev:
Jag är fortfarande övertygad om att det kommer att ge mer problem än det löser om man ska införa nåt specialundantag just för bostadslån. Framförallt kommer det dyka upp hundratals sätt att "smita runt" regeln (det gör det alltid om man försöker särbehandla en viss situation).

Det ser man ju t.ex. på alla kreativa sätt som företag hjälper till att skriva fakturan så man kan får RUT eller ROT på den.

Isåfall borde enklaste kompromissen vara att helt avskaffa ränteavdragen utan undantag. Nettovinsten kunde oavkortat mångdubbelt förstärka befintliga bostadsbidrag, vars byråkrati redan är betald.
 
Ja, avskaffa ränteavdragen helt är ett säkert sätt att bromsa ner konsumtionen.
 
Och allt näringsliv och ekonomisk aktivitet överhuvudtaget.

Det är lite där problemet ligger. Du kommer inte att kunna avskaffa ränteavdragen för bara just bostadslån. Då kommer man att hitta lösningar där man belånar något annat istället. Vilket blir väldigt orättvist eftersom framförallt den unga barnfamiljen som denna tråd handlar om troligen inte har så mycket annat att belåna. Medan jag och andra äldre som hunnit göra lite karriär har helt andra möjligheter att få fram alternativ till att belåna bostaden.

Och skall du helt skippa avdragsrätten för alla lån, då förvinner snabbt de allra flesta arbetsplatserna ur landet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.