Varför inte skrota skuldränteavdragen och använda (en del av) besparingen till att exempelvis fördubbla barnbidragen? Det skulle ge ett konkret och kraftfullt lyft åt de barnfamiljer som är i allra störst behov av bättre bostad. Unga vuxna utan barn är också en tilltufsad kategori. De behöver en stödpeng för att sätta bo där det finns utbildning och jobb.

Sådana reformer skulle motverka byggspekulation med lån och skattestöd. Istället skulle vi gynna en sund produktion med sikte på verkliga behov.
 
Som en del påpekat, om bankerna tillåter högre belåning, så kommer priserna i områden med hög efterfrågan att öka motsvarande, och ungefär samma personer som inte har råd idag, kommer inte att ha råd då heller. VInnarna på ett sådant arrangemang är säljarna.

Problemet i framförallt storstäderna är den stora obalansen mellan tillgång och efterfrågan. Köpare betalar upp till sin maximala förmåga, höjs då förmågan så går priset upp.

Lösningen som jag ser det är att man måste öka tillgången på byggbar mark drastiskt. Då kommer det att uppstå en priskonkurrens, som dels stillar efterfrågan på bostäder, dels kommer byggpriserna att pressas rejält nedåt. Och markpriserna hålls nere på ungefär samma nivå som om marken skulle fortsätta att vara skogsbruksmark eller liknande.
 
ion skrev:
Har många kompisar som byggde på -70 talet, kunde inte fatta att de samtidigt hade råd köpa ny bil och möblemang. De fick pengar över på lånet sa dom. De fick alltså låna betydligt mer än huset kostade och med fördelaktig ränta/räntebidrag passade de på att handla. Det känns ju inte rätt det heller, men huspriserna steg inte i samma takt som senaste åren. Så jag är inte säker på att det skulle ha någon effekt, de där 15%.

Har liknande vänner idag men likheten är att alla "lånar på huset" eller avbetalning mm... Bankerna ÄR för snälla, att hjälpa unga gör man inte genom att låta dessa belåna sig ända in i kaklet!

Mvh fremax
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
billy_baver skrev:
Varför inte skrota skuldränteavdragen och använda (en del av) besparingen till att exempelvis fördubbla barnbidragen? Det skulle ge ett konkret och kraftfullt lyft åt de barnfamiljer som är i allra störst behov av bättre bostad. Unga vuxna utan barn är också en tilltufsad kategori. De behöver en stödpeng för att sätta bo där det finns utbildning och jobb.

Sådana reformer skulle motverka byggspekulation med lån och skattestöd. Istället skulle vi gynna en sund produktion med sikte på verkliga behov.
På vilket sätt skulle det hjälpa?
Det är ju just de typer av personer du radar upp som har störst glädje av ränteavdragen
Lika så räknades iaf inte barnbidrag in som inkomst när jag skulle låna, så det hade man ingen glädje av.

Problemet i detta landet är ju utbudet och kommer även vara så i lång tid framöver, vi tar in massor med folk, de ska ha någon stans att bo, och inte kommer de nöja sig med en 2a i någon sleten förort den dagen pengar börjar rulla in.

Det finns ju en väldigt stor kategori människor som börjar närma sig pensionen nu och som gjort galna vinster på sina bostäder, där blir nog många som hellre håller kvar sitt boende än att flytta till lägenhet och få skatta bort en hela massa pengar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Pumba skrev:
På vilket sätt skulle det hjälpa?
Det är ju just de typer av personer du radar upp som har störst glädje av ränteavdragen
Lika så räknades iaf inte barnbidrag in som inkomst när jag skulle låna, så det hade man ingen glädje av.
Nej, de barnfamiljer som har allra sämst ekonomi kanske inte kan räkna med att bygga villa. Kanske några, om än icke alla. Men jag kan försäkra dig om att de ändå skulle uppleva ett påtagligt lyft. De som exempelvis inte haft råd att ge barnen eget rum kanske kan skaffa en sådan hyresrätt.

Även om presumtiva villaköpare i högre inkomstlägen skulle tvingas vara med och betala reformen tycker jag faktiskt att den är befogad.
 
billy_baver skrev:
Nej, de barnfamiljer som har allra sämst ekonomi kanske inte kan räkna med att bygga villa. Kanske några, om än icke alla. Men jag kan försäkra dig om att de ändå skulle uppleva ett påtagligt lyft. De som exempelvis inte haft råd att ge barnen eget rum kanske kan skaffa en sådan hyresrätt.

Även om presumtiva villaköpare i högre inkomstlägen skulle tvingas vara med och betala reformen tycker jag faktiskt att den är befogad.
Låter som sann kommunistanda, de som faktiskt har råd att köpa sig ett hus ska betala för övriga, har man inte råd att skaffa barn kanske man ska ta sig en funderare över det istället?

Av de som byggt nytt i mitt område så är det väl 2 av 50 tal som kan räknas till de högre inkomstligorna, vi övriga är helt vanliga människor med medelmåttig lön så jag kan inte se något positivt alls mer än att göra livet ytterligare ett snäpp jobbigare för vanliga människor.
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Pumba skrev:
Låter som sann kommunistanda, de som faktiskt har råd att köpa sig ett hus ska betala för övriga, har man inte råd att skaffa barn kanske man ska ta sig en funderare över det istället?

Av de som byggt nytt i mitt område så är det väl 2 av 50 tal som kan räknas till de högre inkomstligorna, vi övriga är helt vanliga människor med medelmåttig lön så jag kan inte se något positivt alls mer än att göra livet ytterligare ett snäpp jobbigare för vanliga människor.
Jag tolkar trådens grundfråga som hur man kan hjälpa barn bo bättre, avsett vilka föräldrar de råkar ha valt. Tycker du att det är för kommunistiskt ska du inte skjuta på pianisten. ;)

Eftersom du - vad jag förstår - trots blygsam inkomst lyckats skaffa eget hem kan du själv räkna på skillnaden (även om inte banken klarar av det). Hur mycket högre barnbidrag skulle du behöva för att kunna undvara skuldränteavdraget?
 
billy_baver skrev:
Jag tolkar trådens grundfråga som hur man kan hjälpa barn bo bättre, avsett vilka föräldrar de råkar ha valt. Tycker du att det är för kommunistiskt ska du inte skjuta på pianisten. ;)

Eftersom du - vad jag förstår - trots blygsam inkomst lyckats skaffa eget hem kan du själv räkna på skillnaden (även om inte banken klarar av det). Hur mycket högre barnbidrag skulle du behöva för att kunna undvara skuldränteavdraget?
Jag behöver inget högre barnbidrag, vad ska det tjäna till att flytta en summa till en annan, helt meningslöst administrativt dravel.

Jag sa inget om blygsam inkomst, jag sa medelmåttig och det betyder inte att man käkar nudlar och mamma scans köttbullar för att man har råd med ett hus.

Jag tolkar själv tråden som hur unga barnfamiljer ska ha råd med ett hus, det var ju vad TS frågade om iaf, inte hur man ska hyra en 3a genom någon form av stadsbidrag.

Och jag kan därmed inte se hur avskaffandet av ränteavdraget skulle hjälpa någon till att köpa hus, eftersom bidrag inte räknas som en inkomst när du ska låna pengar så blir det ju bara sämre att ta bort nått som faktiskt räknas in i helheten.
 
Ett nyproducerat kedjehus i utkanten av järfälla kommun på 99kvm kostar idag ca 4.4Mkr utan tillval och ordentligt ordnad tomt. Då är det PEAB/JM el liknande som bygger.

Har du inte gjort bostadskarriär så sparar du inte ihop till 700.000 kr på säg 5-6 år efter fullgjorda studier exempelvis. Dvs ungefär i den åldern då många väljer att skaffa barn.

Det spelar ingen roll hur mycket mark kommunen skjuter till PEAB/JM etc husen kostar ändå så. I järfälla skall det byggas 16.000 nya bostäder då vi får tunnelbana. Priserna kommer snarare att gå upp än ner.

Det är alla lantisar som flyttar till Stockholm som är orsaken till de höga priserna :cool:
 
Först och främst, är det nån slags mänsklig rättighet att få köpa ett nybyggt hus? Det är ju generellt alltid "mindre prisvärt" att köpa nya saker.

Sen om man har en rimlig inkomst så kan man ta blancolån på de där 700 000. Visst, månadskostnaden blir högre än om du får det som blanco än hypotekslån, men det finns inget hinder att låna 100% av köpeskillingen från banken (istället för att låna från säljaren med "hyrköp") om man inte har dålig ekonomi.

Att det är dyrt i Stockholms län är inte så konstigt, även hyresrätter är dyrare i storstäder.
 
Nerre skrev:
Först och främst, är det nån slags mänsklig rättighet att få köpa ett nybyggt hus? Det är ju generellt alltid "mindre prisvärt" att köpa nya saker.
Självklart inte, Jag ville bara visa på att det inte löser frågan att bara bygga nytt. Visst ett slitet radhus i ett område ingen vill bo i kan du ju få för 2 Mkr även i järfälla.

Det har byggt för lite under 30-40 års tid. Det är problemet, det avhjälps inte genom att bygga några 1000 lgh. Det kommer busslaster med lantisar/invandrare varje dag till Stockholm.

Man måste satsa på goda kommunikationer till Västerås, Södertälje, Nyköping etc etc. Alla kan inte bo i Stockholm men många kan arbeta här om man kan dagspendla på vettigt sett.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Noseone skrev:
Har du inte gjort bostadskarriär så sparar du inte ihop till 700.000 kr på säg 5-6 år efter fullgjorda studier exempelvis. Dvs ungefär i den åldern då många väljer att skaffa barn.
Är man två medelinkomsttagare, som man kanske bör vara för att bo i ett hus i Sveriges dyraste stad, så bör man väl kunna spara ihop 700 000 kronor på 5-6 år. Räknar du på 6 år blir det 9800 kronor i månaden. D.v.s. knappt 5000 per person. Bor man då under tiden i en hyresrätt eller mindre bostadsrätt så bör man ju ha råd att spara detta. Hur ska man annars ha råd med räntekostnaderna och amorteringen för ett lån på 3.7 Mkr? Räknar du med en ränta på 2.5% och en amortering på 1 % så blir ju månadskostnaden ca 9000.
 
Noseone skrev:
Självklart inte, Jag ville bara visa på att det inte löser frågan att bara bygga nytt. Visst ett slitet radhus i ett område ingen vill bo i kan du ju få för 2 Mkr även i järfälla.
Bygger man nytt så köps de nya av de som har råd, och det frigör äldre hus.

Det är tillgång och efterfrågan som styr, det visar du ju själv med frasen "ett område ingen vill bo i".
 
falkn skrev:
Är man två medelinkomsttagare, som man kanske bör vara för att bo i ett hus i Sveriges dyraste stad, så bör man väl kunna spara ihop 700 000 kronor på 5-6 år. Räknar du på 6 år blir det 9800 kronor i månaden. D.v.s. knappt 5000 per person. Bor man då under tiden i en hyresrätt eller mindre bostadsrätt så bör man ju ha råd att spara detta. Hur ska man annars ha råd med räntekostnaderna och amorteringen för ett lån på 3.7 Mkr? Räknar du med en ränta på 2.5% och en amortering på 1 % så blir ju månadskostnaden ca 9000.
Har man inte andra kostnader när man startar familj än att spara? Dvs i praktiken ha dubbelt boende då du menar att man skall sätta undan pengar till framtida hus?

Var hittar du en hyreslgh i stockholm? Efter 30 år i kö -ja kanske.
 
Hyreslägenhet i Stockholm är faktiskt inte fullt så omöjligt som man skulle kunna tro. MEN de är dyra. Du kan faktiskt få en stor hyreslägenhet i rimligt centralt läge, normalt förstahandskontrakt typ nästa vecka.

Men det är då i nyproduktion, och du får räkna med en hyra på bortåt 20 - 30 000 i månaden. Jag har släktingar som flyttade hem från utlandet som var ute och tittade på sådana. Men de valde att köpa en brf istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.