Enk Projektet skrev:
Dyrt?
Vi vet ju ingenting om varken storleken eller skicket....
Eftersom vi inte är edsvurna här är det ju tillåtet att gissa lite och dra förhastade slutsatser
eller hur ;)

Så här ser min gissning ut:
Trerummare, 75 kvm. När började skicket påverka hyran?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Eftersom vi inte är edsvurna här är det ju tillåtet att gissa lite och dra förhastade slutsatser
eller hur ;)

Så här ser min gissning ut:
Trerummare, 75 kvm. När började skicket påverka hyran?
En -50 tals lgh som inte är stamrenoverad är iaf billigare i den staden jag bor i än en som är nyproducerad...
 
Skicket i sig påverkar ju inte hyran, men däremot utrustning och inredning. D.v.s. ett parkettgolv medför en dyrare hyra än om du har plastmatta. Ett kaklat badrum likaså. Inbyggnadsvitvaror ger högre hyra än fristående. O.s.v. Därmed är en nyproducerad lägenhet dyrare i hyra.

Till TS vill jag råda att göra en seriös kalkyl på vad boendet skulle kosta i ett hus. Vad kostar husen på orten och vilket skick har dessa? Är det billiga hus i en småstad någonstans kan ni nog inte räkna med att värdet ska öka. Har ni med dagens kostnader inte råd att spara någonting har ni inte råd med en räntehöjning ens i ett väldigt billigt hus. Finns där inga bostadsrätter på orten? Är dessa billiga kan ni säkert få en lägre månadskostnad där och kontantinsatsen blir ju då antagligen betydligt mindre.

En liten reflektion från mig utan att vilja trampa någon på tårna är ju att dessa förutsättningar knappast kan ha kommit som en chock. Jag är själv ung (24) och bor i en storstad med min sambo och vi är fullt införstådda med att vi i dagsläget inte har råd att köpa ett hus för 5 miljoner även om vi skulle ha råd att bo i det utan problem. Det är inget vi går och surar över, utan man får helt enkelt spara ihop till sin kontantinsats. Det är ju inte bankens fel att man inte har råd att bo i hus. Sen har ju alla olika ekonomiska förutsättningar (lön, föräldrars sparande), men alla kan ju inte heller bo i ett hus. Jag ser det inte som någon mänsklig rättighet.
 
  • Gilla
Sparris och 4 till
  • Laddar…
Leopardiz skrev:
Ok, får väll finna mig i tanken om att det är kört då.
Med den inställningen så är det nog tyvärr så...
Men det finns ju saker ni kan göra för att klara det.
Jag antar att ni har andra utgifter än de i runda slängar 10K för boende och blöjor som du räknade upp?
De går att skära i dessa om man bara vill, många bra förslag har redan räknats upp.
Har ni bil/bilar?
Jag, som åker runt i en gammal Volvo för ca 15K tycker inte att man behöver något bättre, jag prioriterar annat.
Trots att den är ganska törstig så blir totalekonomin väldigt bra (till viss del kanske beroende på att jag vet att det kostar en del att köra med, och därmed inte åker i onödan)
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
fusion skrev:
Införandet av taket vid 85% tycker jag är orättvist mot dagen unga. Jag anser att en bättre lösning hade varit att låta alla få låna till 100%, men med kravet att 15% skall amorteras av inom 10 år. Klart det ger en ökad månadskostnad beroende på lånets storlek, men det skulle samtidigt ge yngre familjer en tidigare möjlighet till eget boende. Nu blir möjligheten till lån framskjuten med minst 5-10 år för unga familjer som måste spara och samtidigt tvingas bo i dyra hyresrätter. Ju senare i livet man köper hus desto större blir risken att man även står kvar med lån när man blir pensionär och det är inget man önskar någon.
Vad skulle hända om man inte klarade av att amortera inom 10 år då?
 
blackadder skrev:
Vad skulle hända om man inte klarade av att amortera inom 10 år då?
Det läggs ju givetvis upp en amorteringsplan när lånet upprättas för att säkerställa detta.
 
Den väsentliga tanken med en kontantinsats är ju att det skall finnas en viss säkerhet mot värdeminskning.

Antag att en ung familj köper ett hus för 2 milj, 100% belåning. Efter 1 år får vi en "mjuk smäll" i ekonomin, bostanden i fråga faller i värde med 10%. Antag vidare att efter ett tag flyttar de unga isär, eller den svåra samhällsekonomin skapar arbetslöshet, de har inte längre råd med huset.

De går ur affären med ett förlustlån på ex 170 000 (lite har de hunnit amortera). Skulle detta nu drabba många, då får vi en ny bankkris, med en ond spiral som ger en jättekrasch på bostadsmarknaden, liknande den vi hade i början på 90- talet.

Om vi tänker oss samma scenario med en kontantinsats på 300 000, De går ur affären med en förlust på 200 000, men är skuldfria, och 100 000 på fickan. I många fall hjälper banken till och ger en del av förlusten som förlustlån, så att det kan finnas kontanter kvar som kan användas som kontantinsats i ett nytt boende, anpassat för parets nya ekonomi (och billigare, priserna hade ju gått ner). Det ger även samhällskonomiskt en mera kontrollerad, mjukare krasch, med lägre risk för en utbredd ekonomisk kris.
 
  • Gilla
Kire_78 och 10 till
  • Laddar…
Bra analys, Hempularen!

Men jag undrar om inte den andra faktorn du nämner
Antag vidare att efter ett tag flyttar de unga isär
är den mest förgörande för folks privatekonomi.

Plötsligt måste en person stå för alla "fasta" kostnader som tidigare två delade mellan sig.
Försäkringar, TV-avgifter, sophämtning, uppvärmning osv får plötsligt den ensamma mamman eller ensamma pappan klara på egen hand.

Det blir radhusbiff (=blodpudding i brödrosten) under många år innan ekonomin är på fötter igen.
 
Jo, det är ju sant att Sverige har en av världens högsta andel singelhushåll, särskilt i Stockholm. Och det skulle ju vara ETT sätt att minska bostadsbristen; att få folk att sluta flytta isär. :rolleyes:
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Köpte själv hus vid 20års ålder. Går att spara ihop till insatsen om man inte spenderar på massa skit och har ett mål. 2000:- i el kostnad låter helt sjukt !?! Hur ser era inkomster ut i dagsläget? Sparande ?

Tycker att det borde vara svårare än vad det är i dagsläget att få lån, bankerna måste börja ställa högre krav , kräva amortering och höja räntorna så att vi inte får en bostadsbubbla likt USA...
 
peroande skrev:
De 6500 kr du betalar per månad i hyra nu kommer gå åt till räntor på lån och en dyrare hemförsäkring än vad som krävs i lägenhet. Dessutom ska du sätta av pengar för planerade reparationer och gärna en buffert för oplanerade sådana.

Finns det pengar över efter detta kan du fundera på amortering av lånet.

Du ska inte räkna med att det sker en lika stor värdehöjning på hus i framtiden som vi haft de senaste decennierna.
Fråga: Vad kostar ditt hus om du betalar 6000 i ränta och försäkring varje månad?
 
AxxChild skrev:
Fråga: Vad kostar ditt hus om du betalar 6000 i ränta och försäkring varje månad?
Om man räknar med 5.000 kr i försäkring (vilket min villa/hemförsäkring kostar per år) och en relativt hög ränta om 3%, så blir det ca 2,2 mille. Och då är man väl på cykelavstånd från stadens centrum :)
 
Det är ju ingen direkt raketkirurgi att göra en budget och se om man klarar av boendet. Men man ska nog inte räkna med att ha råd att amortera så mycket de första åren.

Det är bara att ställa upp kostnaderna i ett kalkylark och summera ihop.

Ränta, uppvärmning, el, VA, sophämtning, försäkring, telefon, internet, jobbpendling, barnomsorg, mat, kläder, nöjen osv.

Sen får man ju räkna med underhållskostnader också, de är betydligt svårare att uppskatta och beror ju väldigt mycket på huset (jag är glad att vi köpte hus med tegelfasad så vi sluppit måla hus, men vi fick ändå börja med att dränera om grunden).

För att inte tala om sparandet som man behöver för att kunna hantera oförutsedda utgifter (försäkringar täcker sällan allt och det är i stort sett alltid självrisk som man måste betala).
 
En sak som många glömmer/inte tänker på när man går från lägenhet till villa är att man "måste" köpa en massa trädgårdsredskap mm.
 
För oss lämnade de tidigare ägarna kvar lite grann, sen flyttade vi från en marklägenhet med liten uteplats så vi hade redan handgräskllippare, räfsa, grep, spade och lite sånt.

Men flyttar man från en vanlig lägenhet kan det bli en hel del, det är mycket "småsaker". Men det går ju att shoppa på Rusta, ÖB, Jula och liknande ställen initialt. Står man i valet mellan en snöskyffel för 299 eller tre för 99 kronor styck så valde i alla fall jag de billiga (de har faktiskt visat sig vara riktigt bra:).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.