Jag och min sambo är 25 och 26år och har två barn tillsammans.
Vi bor i en lägenhet med 6500kr i kallhyra, elen går på 2000kr på vintern.
Sen tillkommer vatten, sopor, tv/bredband och sen kostar ju barnen lite med blöjor m.m.

Så blir ju inte att man kan spara så mycket.

Är det någon som vill slopa dom där 15% man måste ha i insatts?

Tänk om vi hade kunnat flytta in i ett hus och börja betala av direkt en 6000kr i månaden, det hade snabbt blivit mycket pengar.
Hus är ett sparande och en pansion.

Men så som det är nu så är det omöjligt för unga småbarns föräldrar att köpa hus. Jäkligt tråkigt!
 
Varför tror du att det blir så mycket billigare att bo i hus? Kan ni inte prioritera sparande nu så tror jag inte ni har råd med ett hus.
 
Det är inte sparandet i sig utan huset som är sparandet betalar man av 6000 till 7000 på lånet varje månad så är det över 40000 på sex månader.
40000 som nu vi är ägare till.
Sen kan ju ett hus öka markant i värde mina föräldrars mark och hus har till exempel ökat nästan 1,3 miljoner.

Det enda vi har är en hyra som höjs.
 
Fast om ni köper hus så är det väl inte särskilt troligt att ni kommer att -amortera- 6000 i månaden? Det blir ju räntor, underhållssparande (2.5 i månaden eller vad säger dom) för att bibehålla värdet på huset, driften blir kanske dyrare. Och att huset ökar massor i värde kan man knappast räkna med och där frigörs isåfall inga pengar förrän ni säljer.
 
Du glömmer att du måste betala ränta på lånet också, du amorterar ju inte alla 6000kr per månad. Och när du bor i hus måste du även underhålla det, olika mycket beroende på initialt skicka dock, men mycket pengar blir det där också. Sen att räkna med att huspriserna fortsätter upp är bara dumt, dessutom måste det finnas en greater fool som vill köpa huset för en större summa.

Ni har inte bara en hyra som höjs, ni har en fastighetsägare som sköter underhåll och tar en ekonomisk risk.

edit: bah, bittle var lite snabbare... :)
 
Diskussionen med politikerna är avslutad.

Men det kan väl finnas andra med synpunkter här.

Jag tror iofs att om man köper ett mindre hus på en mindre ort, så kan man mycket väl få en total månadskostnad som ligger rejält under hyreskostnaden för motsvarande storlek av lägenhet.

MEN det är då baserat på de nuvarande exceptionelt låga räntorna, banken kräver (med fog) att familjeekonomin skall tåla avsevärt högre räntor.

Nu har jag noll koll på huspriserna i er del av landet. Men OM ni hittar ett hus där ni skulle kunna få en boednekostnad som ger en rejäl marginal för sparande. Och ex. kan binda räntorna i 3 - 5 år. Så sparmarginalen så att säga "garanteras". Då skulle jag prova att prata med bankerna och se om de inte kan tumma lite på reglerna för kontantinsats.
 
De 6500 kr du betalar per månad i hyra nu kommer gå åt till räntor på lån och en dyrare hemförsäkring än vad som krävs i lägenhet. Dessutom ska du sätta av pengar för planerade reparationer och gärna en buffert för oplanerade sådana.

Finns det pengar över efter detta kan du fundera på amortering av lånet.

Du ska inte räkna med att det sker en lika stor värdehöjning på hus i framtiden som vi haft de senaste decennierna.
 
Ok, får väll finna mig i tanken om att det är kört då.
 
Leopardiz skrev:
Ok, får väll finna mig i tanken om att det är kört då.
Vilken prisklass tänker ni er på huset? En idé är ju att börja spara till kontantinsats, bättre att göra något än att bara sitta och tycka synd om sig själv. Vill ni så gärna ha ett hus så får ni ju prioritera att spara till kontantinsatsen.
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Införandet av taket vid 85% tycker jag är orättvist mot dagen unga. Jag anser att en bättre lösning hade varit att låta alla få låna till 100%, men med kravet att 15% skall amorteras av inom 10 år. Klart det ger en ökad månadskostnad beroende på lånets storlek, men det skulle samtidigt ge yngre familjer en tidigare möjlighet till eget boende. Nu blir möjligheten till lån framskjuten med minst 5-10 år för unga familjer som måste spara och samtidigt tvingas bo i dyra hyresrätter. Ju senare i livet man köper hus desto större blir risken att man även står kvar med lån när man blir pensionär och det är inget man önskar någon.
 
  • Gilla
Yolibie och 1 till
  • Laddar…
Leopardiz skrev:
Ok, får väll finna mig i tanken om att det är kört då.
Nejdå, se det så här: För att få mer pengar över finns det två åtgärder - öka inkomsterna och sänka utgifterna.
Nu vet jag inte vilka jobb och löner ni har just nu, men det är kanske inte omöjligt att vidareutbilda sig till något som betalar bra.
Sänka utgifterna - tja, köp kläder och leksaker på loppis/second hand och inte i vanliga affärer. Ta med matlåda istället för att äta på lunchrestaurang. Inga dyra semesterresor, köp absolut inte en splitter ny bil, osv. Såna saker.

Så har jag gjort hela livet och trots en ganska medelmåttig inkomst har jag nu råd att bo i en liten villa (som iofs är +70 år och har en massa renoveringsbehov, som jag inte har råd att anlita hantverkare till utan får syssla med själv).
 
  • Gilla
Sparris och 2 till
  • Laddar…
Det är faktiskt för ditt eget bästa som du inte får låna 100%.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 5 till
  • Laddar…
Innan vi köpte vårt första hus testade vi i ett år att lägga undan mellanskillnaden mellan vår dåvarande totala månadskostnad och vad vi räknade med att ett hus skulle kosta. I vårt fall då 5000 kr/månad. Det var pengar vi låtsades gå till boende varje månad. På så sätt fick vi både testa på hur mycket det kostar att bo i hus och ett sparande.

Att banken gör en bedömning om ni har råd är inte för att vara elaka, för banker vill låna ut pengar, utan för att se om ni har en chans att betala vad det kostar! Jag tycker inte att banker har orimliga krav, tvärtom är min erfarenhet att de gärna lånar ut rätt mycket pengar. Det kostar att bo i hus och klarar ni inte av att spara nu är det läge att se över inkomster och utgifter. Om ni vill prioritera sparande för ett framtida hus.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Leopardiz skrev:
Jag och min sambo är 25 och 26år och har två barn tillsammans.
Vi bor i en lägenhet med 6500kr i kallhyra, elen går på 2000kr på vintern.
Sen tillkommer vatten, sopor, tv/bredband och sen kostar ju barnen lite med blöjor m.m.
...
Härligt att höra om ungdomar som vågar skaffa barn i unga år!
Nu för tiden är de flesta så fokuserade på karriär och ett bekvämt liv så barnen nedprioriteras tills man nästan är för gammal.
(Fick själv mitt första barn när vi var 34 år)

Men det låter som ett väldigt dyrt boende!
Kallhyra 6.500 + el 2.000 + vatten + sophämtning.
Vad ingår egentligen i hyran? Och el för 2.000 kr/månad låter vansinningt mycket för en (liten?) lägenhet.

Så dyrt behöver det nog inte vara att bo i eget hus.
Räntekostnaden för ett 1,5 miljonershus behöver inte vara mer än 2.500 kr/månad.
Men det är nog svårt att komma undan en kontantinsats.
Kan inte föräldrarna kanske hjälpa till i starten?
 
KnockOnWood skrev:
Men det låter som ett väldigt dyrt boende!
Kallhyra 6.500 + el 2.000 + vatten + sophämtning.
Vad ingår egentligen i hyran? Och el för 2.000 kr/månad låter vansinningt mycket för en (liten?) lägenhet.
Dyrt?
Vi vet ju ingenting om varken storleken eller skicket....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.