Idag har jag två kyl & frys från Siemens som relativt tysta. Tror de är 6-8 år gamla. Nu håller kylen 7-10 grader trots att jag ställt den elektroniska termostaten på 2 grader. Så det börjar bli dags att titta på nya grejor. Någon som har tips på kyl & frys som är bra (energi, no frost osv), men som även är tyst. Har läst lite och för något enstaka år sedan verkar det som de energieffektiva skåpen lät ganska högt. Så jag vill gärna ha lite aktuell 2014-årsrekommendationer :)

Vi talar om enskild kyl & frys. Inget behov av kolsyrat vatten / ismaskin / iskross etc.
 
Ingen som har något tips?
 
För 1 1/2 år sedan köpte vi aeg kyl och frys, väldigt nöjda än så länge och framförallt tysta ☺
 
Vad var det för energiklassning och vilken modell?
 
AEG S63700KSWO A+ heter kylen och frysen heter A62900GSWO 😊
 
Liebherr. Knäpptysta.
 
Intressant! Började läsa lite om Liebherr som jag inte hört talas om tidigare. Vilken/vilka modeller har du? Köpte du separat kyl/frys? Jag hittar inga sådana paket.

JonasSun skrev:
Liebherr. Knäpptysta.
 
goldfish1977 skrev:
Intressant! Började läsa lite om Liebherr som jag inte hört talas om tidigare. Vilken/vilka modeller har du? Köpte du separat kyl/frys? Jag hittar inga sådana paket.
Hej. Vi har ett paket som kallas "SBS 6114 Premium Plus" med separat kyl och frys. Helintegrerat. Sen finns det även same, same som inte är integrerat.
 
Är "tyst" verkligen ett problem? Frys/kyl jag köpte för över tio år sedan är ju tysta även dom. Och den från 84 som står i källaren låter inte speciellt mycket den heller.....
 
Nyare kylfrysar ska ha kompressor som kör högre varvtal än äldre och därför störs man mer. Liebherr är enligt ryktet samma som bygger Miele kylfrys.
 
Saken är den att jag läst att nya skåp som är energieffektiva i vissa fall kan låta. Därav min fråga.
 
henkepenk skrev:
Nyare kylfrysar ska ha kompressor som kör högre varvtal än äldre och därför störs man mer. Liebherr är enligt ryktet samma som bygger Miele kylfrys.
Stämmer bra det. Liebherr bygger vissa av av Mieles kylar och frysar. Det bästa spar de dock till sitt eget "brand".
 
Jag har tittat runt lite efter separat kyl och frys. Som kompensation för att vi förlorar de fina snickeriluckorna vi har för de helintegrerade kombinationerna idag tänkte vi unna oss ismaskin men skippa kallt vatten. Flera har uttryckt att vattendispensern är problematisk (dessutom är den dyr) så vi skippar den och skaffar istället en separat kallavattenmaskin att ha under diskbänken om det behovet blir stort. Jag har ju klarat mig utan kallvattentapp i 40 år så helt nödvändigt kan det ju inte vara.

Från början var jag inställd på någon Siemens-kombination men ett par handlare (som säljer båda fabrikaten) menar att Husqvarna är vassare på just kylar och frysar.

Det jag själv kan konstatera är att

1. Skåp med högsta energiklassning blir orimligt små invändigt, speciellt frysarna. Detta gäller speciellt Siemens av dessa två. Det skiljer 25-35 liter (motsvarande en "låda").
2. Siemens och Hq sprider kyla i skåpen på olika sätt, Hq jämt över hela bakväggen, siemens från ett ställe. Kanske funkar det lika bra i slutänden, vad vet jag.
3. Hq's vattendispenser snor 80 liter från kylen, så det går bort helt, förutom att det kostar 5000 spänn.....
4. Siemens har på exklusivare kylskåp extra torrt i frukt/grönsakslådorna för att minska mögelrisken.
5. Siemens skåp med is eller vattendispenser verkar inte gå att hänga om dörrarna på...

Modellerna som ligger närmat till hands just nu är QT3581X (frys) och QR2520X från husq.hämtpris 22-25ksek
 
Undvik framförallt maskiner med inbyggda fläktar, dom kan föra ett herrans liv.

Vi har en Miele kyl/frys kombo, 75 cm bred. Måste säga att vi är väldigt nöjda med ljudnivån.

Dyr som attan, dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.