Hej!
Jag och min sambo har hittat ett hus som vi är intresserade av.
Det jag är lite rädd för är hur höga kostnaderna blir med direktverkande el och luftvärmepump?
Huset har nya fönster och tilläggsisolerad vind.
Dom som bott där nu har ca 13000 kr/år i uppvärmning kan det stämma:/
Är det billigt eller dyrt?

Vågar man köpa eller ska man akta sig?

Mvh Jimmy
 
De låter billigt
 
Låter inte helt orimligt lägger man på vv samt hushåls el så hamnar man på rimlig nivå.
 
Det låter väl inte orimligt. Huset vi bor i hade en årsförbrukning på 22000kwh när vi flyttade in. Efter installation av ny LLVP så ligger vi nu på ca 10000kwh och då är hushållsel inkluderat.
Huset är 120m2
 
Vi har direkt-el, 2 1/2 plan 115kvm med inredd vind (30kvm) och 4 i familjen... Ligger på 18000 utan LLVP.
 
Jimmy Faats skrev:
Hej!
Jag och min sambo har hittat ett hus som vi är intresserade av.
Det jag är lite rädd för är hur höga kostnaderna blir med direktverkande el och luftvärmepump?
Huset har nya fönster och tilläggsisolerad vind.
Dom som bott där nu har ca 13000 kr/år i uppvärmning kan det stämma:/
Är det billigt eller dyrt?

Vågar man köpa eller ska man akta sig?

Mvh Jimmy
Hans förbrukning stämmer nog på detta hus !!
Jag känner ägaren till huset och vad jag vet så ljuger inte han.
 
Årsförbrukningen ligger nog på ca 12000 - 13000kWh på huset med all elförbrukning inräknad.
Dom är 2st utan barn i hushållet.
 
Vi har 183m2 en och en halv plans kåk med direkt el
Vi har en luftluft i trappen o kamin nere vi ligger mellan 12500-13000 kWh ink allt
 
Vi ligger på ca 19000 kWh normalt per år för all el. 133 kvm boyta i ett plan som värms med luftvärmepump. 133 kvm källare och 40 kvm garage som värms med direktverkande el (dock 10 grader i garaget och 17-18 i källaren). Detta på 2 vuxna och 2 barn i norrland i ett hus från början av 70-talet. Så nog känns 13000 kwh inte orimligt för ett hus i Motala trakten på 100kvm med 2 personer i familjen.
 
Allt beror på hur man lever har man hushåls el på 7000 kwh (vilket är rimligt)och en vv kostnad på 4500 kwh enligt schablon blir det inte mycket kvar till värmen men har man låg hushåls el och låg vv del blir det en del över till värmen.
 
Är ganska säker på årsförbrukningen då grannhuset (exakt likadant) har en beräknad förbrukning på 12650 kWh och det huset är inte extra isolerat på vinden och ingen snålar med elen.
Även det huset är utrustat med värmepump.
Tror att det var ca 20-21000 kWh när takvärmen var inkopplad en gång i tiden.;)
 
Redigerat:
Ägaren har ju gjort en energideklaration vad säger den? Den ska man i vissa fall ta med en nypa salt men det ger en vägledning. Det är ganska mycket jag skulle vilja ändra invändigt och sånt kostar. Har det skett någon besiktning av fastigheten? Varför har han bara åtgärdat del av taket?

Micro skriver att den totala energin bör vara ca 13000 kvh. Det kan vara rimligt. Vad
har de för luftvärmepump och hur sitter den. Det står inget om vvberedaren är den över 30 år så täcker ingen försäkring. Något element är från 70 talet och bör bytas.
 
VV beredaren har han bytt har jag för mig då han flyttade in ..fast den nya är väldigt liten och bör bytas om man ska vara fler än 2.
Innerdelen till pumpen sitter vardagsrummet men kommer ej ihåg vilket märke det var. (Ej någon jula pump).
Det är dock nuvarande ägare som har köpt pumpen så den är inte så gammal.
 
Direktverkande el är inget problem om huset ät vettigt isolerat. Man ska inte glömma att det är det mest bekymmerslösa uppvärmningssystemet. Det finns inget som kan gå sönder så att huset saknar värme. De flesta andra värmesystem lägger också av om det blir elavbrott. Har man gamla element med bimetalltermostat kan ett enstaka element paja, men det kan fixas i lugn och ro.
Jag har byglat förbi bimetalltermostaterna och styr elementen med en separat rumstermostat (alla rummets element på samma termostat). Alternativet är att byta till element med inbyggd elektronisk termostat.
Oljefyllda element var kanske vettiga när termostaterna var dåliga, men med en bra termostat är det meningslöst. De ger jämn värme ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.