Micleg skrev:
Min lilla latmask till klippare var nere i tre timmar per dag nu på vädertimern, förmodligen pga torkan, men bitvis växer ju gräset och framför allt ogräset. När klipptiden sjunker så minskar ju sannolikheten för 100% täckning så nu är den tillbaka i icke värdetimer-läge.
Har samma erfarenhet som dej. Kör min en laddning om dagen (drygt 4 timmar) onsdag till söndag. Har vilodag på måndag och kör långpass på tisdag för att täcka allt ordentligt (12 timmar). Har ca 800 kvm gräs.
 
Kastar ut frågan i forumet igen.

Skulle vara super om några av er skulle vilja dela med er vilka signalvärden ni har på er klippare, då främst N-signalerna som är de som kontrollerar klipparen i dockningsfasen (4st).

Enligt HQ-supporten bör N-signalen vara över 100 för att anses acceptabel och jag antar att det borde gälla alla 4? Min ena (HF) ligger ju som sagt död. F-signalen bör enligt supporten ligga över 300 och är den som kallar in klipparen (om man använder laddstationen för detta). Alla värden skall provas med klipparen placerad i stationen. (Gäller ej guider och begränsning). Har även skickat denna följdfråga på supporten som ju alltid tidigare svarat mer eller mindre med vändande post, men nu är det tyst i veckor trots någon påstötning?

Frågan är alltså om det är som det ska med ett av fyra värden som konstant ligger på 0? Kan tyckas vara en enkel fråga men det skulle vara värdefullt för mig att få svar på detta.

För er som inte vet så kommer man åt verktygsmenyn genom att i menyläget hålla ned 7 och 9 samtidigt, där finns mycket grejer som kan vara intressanta att ha koll på förutom signalvärden bl.a. söktider och batteritest mm.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ni dom här batterivärdena? Vill minnas att det skulle vara mycket högre kapacitet på batterierna.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tackar.
Ser ut som att det är normalt med ett dödvärde på HF trots allt?
Ang. batterierna så stämmer nog detta tror jag, kapaciteten är större men mjukvaran begränsar för att maximera livslängden. Har för mig att HQ anger 6,4Ah på klipparens tekniska spec. Det som inte framgår i specen är ju laddningstekniken och hur hårt man lastar batterierna.
Eller så är vi lurade:)
Se det från den ljusa sidan, om den faktiska batterikapaciteten varit ännu högre så hade öl-budgeten skjutit genom taket och frugans tålamod troligtvis passerat någon kritisk punkt. Jag ligger redan idag farligt nära och balanserar känns det som ibland:rolleyes:
 
Hej! Har en nyinstallerad 330x och har noterat att den klipper en del även utanför de tider jag ställt in i timerinställningarna. Någon som har en tänkbar orsak till det?
 
  • Gilla
jjf1
  • Laddar…
Går klockan rätt? Min går ut på minuten varje gång och börjar klippa, och är aldrig ute efter sitt pass.
 
  • Gilla
Trannel50 och 1 till
  • Laddar…
Samma här. Inget klippande efter "sängdags".
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Har du kollat vilka söktider du har på klipparen? Kanske kan det vara så att den far runt och söker, eller menar du att den aktivt får för sig att dra en repa när den står i stationen?
Om det är så att den söker så står knivarna still, och det märker du ju inte om du inte går bredvid och kallpratar eller spanar på annat sätt.
 
  • Gilla
Trannel50 och 1 till
  • Laddar…
Hej! Tack för teorier om lösning! :) Tror inte d e söktider, för den klipper, d skulle den inte göra om den sökte va? Klockan går rätt och den följer tidsprogrammet i stort, sen verkar den jobba över på eget bevåg lite då och då. Har inte haft möjlighet att studera i detalj eller logga exakt när den är ute. I veckan såg jag att den jobbade över vid två tillfällen. Vid ena tillfället kollade jag hur den betedde sig och det var tydligt att den klippte ett specifikt område, den gick inte tills den träffade en begränsningslina som den brukar göra utan körde korta sträckor i ett litet område. Kan det va gpsen och nån funktion som säger att den har klippt för lite där? Tilläggas ska att jag har den väldigt snålt ställt i timern jämför med rekommendationerna, alltså få timmar i förhållande till yta. Upplever den att den inte hinner med på timertid och kompletterar på egen hand?? Jag har ställt ner den för att jag tycker den täcker ytan bra, ingen tendens till tuvor eller stig helmer-tofsar trots lite tid. Jag har avaktiverad vädertimer.
 
Niklas_1 skrev:
Vid ena tillfället kollade jag hur den betedde sig och det var tydligt att den klippte ett specifikt område, den gick inte tills den träffade en begränsningslina som den brukar göra utan körde korta sträckor i ett litet område. Kan det va gpsen och nån funktion som säger att den har klippt för lite där?
Så brukar min också göra när den börjar bli klar totalt sett, men har betat lite dåligt på ett mindre område. Den gör det dock under schemalagd tid.

Den ska inte klippa under sökning in/ut.

Kan tidsschemat blivit korrupt på något sätt. Du kanske ska ta och blanka ut tiderna du har och lägga in dem på nytt.
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Ni verkar vara eniga om att den inte ska klippa utanför timertiderna och att det inte finns nån inställning som kan sätta det ur spel. Jag provar med att nollställa timertiderna. Annars får jag försöka hålla lite bättre koll på den och logga tiderna för att se om jag hittar något mönster. Tack för snabb input! :)
 
Hej, har precis köpt och installerat en 330x. Är en sak jag undrar över och det är när jag kollar på undersidan av gräsklipparen så sitter själva knivdisken snett sett till själva undersidan av chassit. Alltså knivdisken lutar nedåt i framkant mot framhjulen.

Ska det vara så eller har jag fått en defekt maskin?
 
Du kan vara lugn, det ska vara så.
 
Tackar för det snabba svaret, nu känner jag mig lite lugnare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.