Tidigare ägare har lämnat ett mycket prydligt elsystem i huset som definitivt ser ut att vara gjort av en yrkesman. Centralerna saknar dock helt märkning och jag har försökt att skriva ner vad respektive säkring omfattar.

Centralerna är av märket Hager och har bra plats för märkning under varje rad. Det finns ett öppningsbart plastlock under varje rad där man kan lägga in en remsa papper.

Min fråga är hur man märker en central bäst? (Se bilden där det röda är märklapparna jag tänkte göra)

- Till att börja med, hur namnger jag centralerna? Jag har två parallella centraler som matas direkt från mätartavlan. Är A1 och B1 korrekta namn? (Ingen är alltså undercentral till den andra)

- Är det korrekt att man ska märka huvudbrytaren med namnet på centralen den bryter?

- Hur numrerar jag grupperna? Tar jag höjd för tomma platser eller numrerar jag bara de jag har i normcentralen.

- Hur märker jag jordfelsbrytarna? Eftersom jag har plats känns det praktisk att skriva vad respektive JFB täcker (tex "VU/Bel i källare och tvättstuga") och också nummer på grupperna. Är det normalt?

- Bör jag uttryckligen markera trefasgruppen (trepolig dvärgbrytare) med enfasobjekt som jag gjort så att det är tydligt? Behöver jag ange på vilken fas TM, TT respektive Bel/VU ligger?

- Enfasgrupperna 2-4 blir lite svåra att få in all beskrivning på eftersom det är så smalt. Jag räknar med att sätta någon form av gruppförteckning vid sidan om centralen också, OK?

- Hur märker jag en personskyddsautomat? På något sätt vill jag ange att det är en JFB eftersom lappen på lappen beskriver att man ska testa JFB regelbundet. Om jag bara skriver PSA lär inte någon mer än jag fatta vad det innebär.

Central A1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sen kan man ju räkna in reservgrupperna också om man vill underlätta vid framtida utbyggnad. Var väl bra märkning av PSA=kombinerad säkring & JFB.
 
Bra att du märker upp centralen, det är lättare både för dig som bor i huset och eventuella framtida elektriker som ska jobba i huset - det gillar jag! :)

Det är svårt att ta höjd för framtida utökningar eftersom man inte vet om det blir enpoliga dvärgbrytare för enfasobjekt eller om det blir en trefasgrupp. Gör som du tänkt med numreringen.
 
Mikael_L
Det fanns någon tråd här på forumet där det var mycket om uppmärkning av normcentraler. Sånt som att sätta löpande nummer för varje plats, oavsett om det är ett tomt hål eller upptaget ev en flera moduler bred apparat.

Jag hittar tyvärr inte tråden.
 
Men är det en 3-fasgrupp kan man som mickes länk ovan beskriver exempelvis kalla grupperna efter Gr.1 4-7 vilket då följs av 8,9,10 samt 11-13 och därefter 14-15-16 så hamnar PSAn som Gr. 17 osv.
- Bör jag uttryckligen markera trefasgruppen (trepolig dvärgbrytare) med enfasobjekt som jag gjort så att det är tydligt? Behöver jag ange på vilken fas TM, TT respektive Bel/VU ligger?
Bra du har 3-polig dvärg här, tycker inte du behöver ange något speciellt här då man ändå inte kan skilja från utan att gå in i centralen och rota.
- Enfasgrupperna 2-4 blir lite svåra att få in all beskrivning på eftersom det är så smalt. Jag räknar med att sätta någon form av gruppförteckning vid sidan om centralen också, OK?
Tryck in nån enkel förkortning och mm om du vill och utveckla i gruppförteckningen.
- Hur märker jag jordfelsbrytarna? Eftersom jag har plats känns det praktisk att skriva vad respektive JFB täcker (tex "VU/Bel i källare och tvättstuga") och också nummer på grupperna. Är det normalt?
Bra att se vad JFB täcker i klartext eller om du kör lapparna i samma färg för grupper som resp. JFB. Skadar inte att vara övertydlig.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det fanns någon tråd här på forumet där det var mycket om uppmärkning av normcentraler. Sånt som att sätta löpande nummer för varje plats, oavsett om det är ett tomt hål eller upptaget ev en flera moduler bred apparat.

Jag hittar tyvärr inte tråden.
Jag hittade denna tråd, http://www.byggahus.se/forum/el/226383-hur-gora-gruppforteckning-enklast.html
där säger el_richard Börja med 1 och sedan räknar du uppåt och det tycker jag är en utmärkt ide.
 
  • Gilla
Manitoba
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.