Jag har köpt ett hus där det saknas gruppförteckning för elcentralen. Ingenting är uppmärkt. Det har tydligen funnits en men den är borta och jag har nu insett att jag får göra en själv.

Hur gör man det enklast? Finns det något smart knep? Det är ett stort hus och det finns 84 automatsäkringar i elcentralen. Jag ser inte fram emot jobbet. :)
 
I denna länk några inlägg ner finner du ett gäng olika gruppscheman du kan nyttja dig av.

http://www.byggahus.se/forum/el/60688-gruppforteckning.html
Vissa grupper kan man lista sig ut. Tex spis. Panna etc.

Annars är det smidigt att tända upp hela huset och sätta i lampor / sterio etc i varje uttag och släcka säkring för säkring och se vad som slocknar och skriv upp det.
eller släcka allt och gå runt med lampa och se vilka uttag som fungerar och sen slå på säkring för säkring.
Smidigt att vara 2-3 personer som håller koll på vad som har provats av och vad som är kvar.

Rum rangordnas från vänster till höger. Tex även om sovrum 2 ligger före sovrum 1 på säkring så skriver du i rumsordning vad rummet förekommer.

Bel och vu kan du skriva före Står det på säkringarna tex C16 eller B10 så är 16 antalet Ampere. Tex en spis brukar oftast ha en 16A säkring och 2,5mm2. vanliga rum mm brukar ha 10A och 1,5mm2 som tjocklek på kablarna.
 
Ta en bild på centralen. Så får du hjälp att nummrera mm.
 
Mikael_L
-=fullmoon=- skrev:
Rum rangordnas från vänster till höger. Tex även om sovrum 2 ligger före sovrum 1 på säkring så skriver du i rumsordning vad rummet förekommer.
Just beskrivningen av rum kan göras på många sätt, det enda viktiga är att det går att förstå.

Passar det bra så kan det benämnas såhär också:
v-rum, kök, hall NV, sovrum norr OV osv.

Eller "sovrum SV" , eller "sovrum litet", "sovrum stort"
osv.
 
Eller ha en översikt av resp våningsplan. Och där placera ut siffror som hänvisar till säkringen.
 
Här är bild på hur elcentralen ser ut. Det känns bara som ett stort och jobbigt jobb, jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. :) Det skulle underlätta om jag hade en massa fler lampor att koppla in överallt.

2013-12-28 13.46.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sen tycker jag det är lite läskigt att man tejpat för några säkringar. Vad sitter i andra änden undrar jag...
 
Ingenting är omöjligt.
Du behöver inte ta alla på engång. Gör någon då och då.
ser ut att vara bra sektionerat iaf. med flera jordfelsbrytare.

Börja med en av centralerna, slå av huvudbrytaren på denna centralen, då ger det sej vilken del av fastigheten den centralen betjänar.
Ta sedan av locket på samma central. då kan du eventuellt hitta säkringar som inte är inkopplade så kallade "reserver"
Då kanske du har klarat av några säkringar.
Kolla om du kan se märkningar på slangarna / kablarna som kommer in i centralen, ibland skriver man på slangen innan centralen är på plats, märkningen kanske finns kvar.
På med locket igen och på med strömmen.
Knäpp av första säkringen se vad som slocknar.
Märker du inte vad som slocknar kan du låta den vara av, förr eller senare märker du vad som slocknat. då vet du vad säkringen går till.
Se till att värme mm fungerar när du lämnat någon säkring avtängd, så slipper du frysa.:)

Vissa grejer har tre säkringar brevid varandra tex spisen, bastuaggregatet, eventuell värmepump.
Vidarematning till garage.

På central 3 är jag 99% säker på att de tre gula säkringarna 25A hör i hop med varandra.
De matar troligt vis en stor förbrukare eller en annan central.
 
  • Gilla
RobinX
  • Laddar…
Detta kan du väl inte mena att du har 4st centralen endast för ett hus? Vad är det för central som sitter till vänster utanför bild?

För även om jag gillar att ha stora centraler så är det nästan kämpigt att fylla en central med 3x13 platser i ett hus med två-tre våningar och evt något något mer.
 
Coolt. Hur stor huvudsäkring har du?

Börja med 1 och sedan räknar du uppåt.
1,2 huvudbrytare central 1
3,4,5,6 Jordfelsbrytare
7 eluttag hall
8 belysning mm

Sedan fyller du på.
Slå av alla huvudbrytare, lyft på locket. Sedan ser du vilka som är tomma.

Stort lycka till.
 
Det är ett hus plus ett fristående garage. Total yta ca 550 kvm. Huvudsäkringen är på 35A. Förbrukning i december ~5MWh.

Centralen utanför bild är dimmrar (vet ej vad det heter på riktigt) till belysningen.

Tack för alla tips! Nu har jag ett bra projekt inför helgen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.