Nu förstår jag vad ni pratat om att klippa i vått gräs. Den låter ju som värsta jet motorn när det kleggat fast gräs under. Någon som vet om ARS028 kommit till sverige ännu?
 
Någon som testat eller vet om tillbehöret för att kunna köra i regn finns att köpa i sverige?
 
Berra2323 skrev:
Någon som testat eller vet om tillbehöret för att kunna köra i regn finns att köpa i sverige?
Det undrar jag också, är riktigt trött på att rensa klipparen stup i kvarten.
 
Berra2323 skrev:
Någon som testat eller vet om tillbehöret för att kunna köra i regn finns att köpa i sverige?
Beräknad utleverans från lagret skulle ev börja vecka 32, och det är ju nu. Programvaran måste uppdateras med det tillbehöret, annars kan klippmotorn bli överbelastad, men det ska ÅF ha koll på.
 
Var inne hos min lokala ÅF nu under lunchen och hörde om detta. Ingen mer info än det att de skulle börja släppa på det nu v 32 som Nonkan skrev. De hade inget pris på den heller ännu. Fick också reda på att det kom en ny uppdatering nu i måndags, v 1.29.
De måste ligga i rätt bra med mjukvaran, det var inte länge sedan jag fick min uppdaterad till v 1.25. Redan då skulle mjukvaran vara förberedd för ARS028. Men varför inte släppa på uppdateringshistoriken på deras hemsida så man kan se vad det är som är nytt.
 
Jag lämnade in min klippare idag gör ett garantiärende samt för tätning av laddstationen då det kommer in kryp i den, också på garanti.

Frågade då min ÅF angående det nya klippaggregatet och då sa de att de skulle byta ut alla till nästa säsong på garanti. Så ingen ska behöva betala för det så vitt jag förstått.
 
Jag pratade med min ÅF för två veckor sedan och de skulle höra av sig när de hade fått in ARS 028 men ingen ringde så jag mailade Stihl, de skrev "Den nya kniven ligger på lager be din handlare beställa så kommer dom."

Ringde till min ÅF och de skulle dubbelkolla och höra av sig till mig.
 
Idag ringde min ÅF och berättade att det nya bladet fanns i deras lager... men den kommer säljas som ett tillbehör.

Han dubbelkollade med Stihl om de skulle bytas ut på garantin men det skulle det inte. De erkände problemet men tänker ändå inte byta ut dem på garantin utan man får köpa ett kit som skulle kosta runt 400 kr.
Man måste också ha den senaste mjukvaran, igår släpptes även en ny uppdatering.

Tycker det är riktigt illa av Stihl Viking att göra så här.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Är det någon som har bytt blad och kan ta lite kort på det?
 
Jag lämnade in min förra veckan för garanti rep, fick intern fel å drivmotor fel ganska ofta.

Jag kollade med min åf angående tillbehöret och enligt honom så står stilh för hårdvaran men inte arbetskostnaden/tiden för att installera den.
 
Idag var jag hos min ÅF och fick ARS 028 monterat, den kostade 390 kr.
Det är en helt ny tallrik och kniv. Den nya kniven är något mindre dessutom.

20140827_101123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140827_101058.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140827_101235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag frågade varför detta inte gick på garantin så sa de att Stihl (Tyskland) ansåg inte det var något problem. Trots att personen som min ÅF pratade med, teknisk ingenjör i Sverige, erkände att det är ett problem (han har själv en imow och är också rätt less på att behöva rengöra stup i kvarten).

Man måste kunna få åka iväg på semester utan att tänka på att klipparen är ute och låter som en jetmotor.

Jaja, får se hur den fungerar med det nya kitet, just nu är gräsmattan torr men det börjar nog regna snart igen. En sak som jag uppmärksammat är att ljudnivån på klipparen är mycket högre. Låter som vibrationer. Återkommer med ett videoklipp.
 
Tackar å bockar för bilder å rapport skall bli spännande å se ifall det löser problemet. Om det var mycket högre ljud så låter det som att dom får göra om det igen då kanske å låta oss konsumenter betala igen.

Vad jag förstod på min åf så fick dom väldigt mycket kritik på just detta problem på den förra modellen också den som dom själva inte tillverkade. Nu när dom slår sig på bröstet å tycker att dom kan bättre själva så har dom inte ens lärt sig av tidigare misstag när dom tog fram denna modell.
 
  • Gilla
Fredrik61
  • Laddar…
Så här låter klipparen nu:

[video=youtube_share;mrIAWcYoQP4]http://youtu.be/mrIAWcYoQP4[/video]

Så här såg den ut efter en klipptid:

20140827_201328.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här en bild på hur det ser ut efter en klipptid på morgonen. Inget risk att det fastnar på tallriken längre iaf.
Får se hur mycket som samlas under klipparen efter en vecka.

20140828_092312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En till bild på hur den nya tallriken ser ut.

20140828_092335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Angående missljudet, jag åkte in till min ÅF och visade dem hur den lät. Jag fick ett nytt kit monterat, de smörjde även upp den justerbara delen för klipphöjden med silikonbaserad smörjmedel och efter lite test så lät klipparen normalt igen.
Jag fick självklart ett måndagsexemplar.

Så ni som köper detta kit, se till att testa den i alla klipphöjder samt att knivbladet får snurra åt båda vänster och höger, för min lät mer när knivbladet roterade åt ena hållet.
 
Är ny inom robotgräsklippare och hade riktat in mig på Robomow RS622 innan jag fick erbjudande att köpa grannens Viking MI 632 för ett hyffsat pris (ca 14.000 kr), knappt använd.

Efter att läst allas kommentarer känner jag mig villrådig i frågan om jag ska slå till på en Viking, Robomow eller kanske en dyrare klippare (dock nästa år när vi har sparat ihop lite mer pengar).
Vill inte bli missnöjd när jag lägger mycket pengar, kostar det några tusen till för att bli nöjda så gör vi gärna det.

Jag gillar att det är riktiga knivar som klarar lite kottar och grenar etc. samt att slippa skräcken att t.ex. ett rakblad går sönder och bara ligger och väntar i gräsmattan på att man ska kliva på . (Vet dock inte hur mycket risk det är men vill inte att det ska finnas någon risk.)

Några frågor jag inte hittar svar på Stihls hemsida:
Gällande kontrollpanelen som man kan ta loss från klipparen, kan man styra klipparen med den?
Finns det någon GPS?
Finns det någon ledkabel vid smala passager som man använder för att leda klipparen till en annan del av gräsmattan t.ex?
Finns det någon modul för ett eventuellt SIM kort i framtiden?

Så vad tycker ni ska jag slå till på en Viking eller kan ni rekommendera något annat.

Tack på förhand.
/Petter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.