Mina skåp hade inga problem med att hänga lodrätt trots en vägg som vid första upphängningen visade sig vara krokigare än vad jag antog från början, men med lite jobb med tunna kilar mm bakom upphängsningsskenan så fick jag till det.
Vad som jag dock haft jätteproblem med gällande upphängningsbeslagen är de vinklade plastdetaljer som ska användas för att dölja dessa. Det verkar nästan som något, ursäkta, pryo har designat dessa. I mitt fall är det i stort sett omöjligt att få dem på plats utan att de böjer upp sig som bananer i över och underkant. Jag har fått ta loss dem flera gånger för att med kniv skära bort de revor som bildats i plasten av beslagen. Om någon annan här haft samma problem men kommit på hur det eventuellt är tänkt att utföras utan problem, posta gärna en video el dyl, det skulle underlätta ;) Det finns säkert många som tycker att "lite glipa gör väl inget", men min åsikt är att i ett vitt skåp ska det inte finnas några mörka strimmor el dyl. OK, "snickarn's bästa vän", dvs latexfog skulle gå att använda men det förändrar inte att de är böjda som bananer.
 
  • Gilla
Kajjo
  • Laddar…
Fick hem mitt Metod-kök med Bring igår, det vart en hel del kartonger. Att få det hemlevererat och inburet gick kanonbra och var lätt värt de extra kronorna, vägde 1,2 ton (inga vitvaror, diskbänkar eller bänkskivor) . Nu ska det bli spännande att skruva ihop allt också, förhoppningsvis ska alla väggar och hörn vara i vinklar då det är en ny tillbyggnad av huset.

Det kluriga verkar vara att få till köks-ön. Ska ha en stor stenskiva på och enl Ikea skulle man bygga en träram att ställa stommarna på för att hela paketet inte skulle vika sig och falla ihop. Tänkte att jag kunde ta 45x70 reglar och ställa på högkant + en 2 st plyfaskivor på 15+15 mm för att komma upp till rätt sockelhöjd på 80 (räknat bort parkettgolvet under på 15 mm, fick tydligen inte heller ställa stommen uppe på golvet för Tarkett för att det skulle kunna röra sig fritt).
Samma sen för diskmaskinen som vi vill ha upphöjd och kommer att ställa på ett 60x60x40-skåp, verkar enl andra trådar vara lite svårt att få till snyggt med lådor och allt. Någon som har gjort ett lyckat försök och har några bra tips så tas de emot med tacksamhet!
 
rdahlin skrev:
Mina skåp hade inga problem med att hänga lodrätt trots en vägg som vid första upphängningen visade sig vara krokigare än vad jag antog från början, men med lite jobb med tunna kilar mm bakom upphängsningsskenan så fick jag till det.
Vad som jag dock haft jätteproblem med gällande upphängningsbeslagen är de vinklade plastdetaljer som ska användas för att dölja dessa. Det verkar nästan som något, ursäkta, pryo har designat dessa. I mitt fall är det i stort sett omöjligt att få dem på plats utan att de böjer upp sig som bananer i över och underkant. Jag har fått ta loss dem flera gånger för att med kniv skära bort de revor som bildats i plasten av beslagen. Om någon annan här haft samma problem men kommit på hur det eventuellt är tänkt att utföras utan problem, posta gärna en video el dyl, det skulle underlätta ;) Det finns säkert många som tycker att "lite glipa gör väl inget", men min åsikt är att i ett vitt skåp ska det inte finnas några mörka strimmor el dyl. OK, "snickarn's bästa vän", dvs latexfog skulle gå att använda men det förändrar inte att de är böjda som bananer.
Menar du de vita L-formade plasten som man trär på metallbeslagen?
De är ju bara att lätt "glida" på i så fall. Du ska inte pressa fast dem utan trä på dem liksom...
 
Jag använder vanliga IKEA ben för min köksö. Tror inte att ram eller ben påverkar stabiliteten markant på det sätt som du säger (jag har för mig att varje IKEA ben har en bärighet på hundratals kilo och för en köksö använder du fyra per skåp).

Hållfastheten kommer i stället från att du förankrar skåpen med varandra, skruvar fast täcksidor, sätter in inredning i dem etc som allt ger ytterligare stabilitet i sidled.
 
Amatörsnickaren skrev:
Jag använder vanliga IKEA ben för min köksö. Tror inte att ram eller ben påverkar stabiliteten markant på det sätt som du säger (jag har för mig att varje IKEA ben har en bärighet på hundratals kilo och för en köksö använder du fyra per skåp).

Hållfastheten kommer i stället från att du förankrar skåpen med varandra, skruvar fast täcksidor, sätter in inredning i dem etc som allt ger ytterligare stabilitet i sidled.

Sorry, får förtydliga. Vi ska bara ha 2st 60-skåp under köksön, sen ska stenskivan vara nästan 2m lång med stödben längst ut. Köksplaneraren menade att om man utsatte stenskivan med tryck från sidan kunde de två 60-skåpen vika sig om man inte hade byggt en stabil ram som förankrades både i golvet och i skåpen.
 
Ja då kanske det behövs en speciallösning. Om du inte redan beställt skivan kan du också överväga att låta dem sätta in några förstärkningar där skivan inte får något stöd - stenskivor (granit, marmor...) är inte så starka mot brytning om de inte stadgas av något underifrån på någon sträcka...
 
Amatörsnickaren skrev:
Ja då kanske det behövs en speciallösning. Om du inte redan beställt skivan kan du också överväga att låta dem sätta in några förstärkningar där skivan inte får något stöd - stenskivor (granit, marmor...) är inte så starka mot brytning om de inte stadgas av något underifrån på någon sträcka...
Nej den är inte beställd än så det kan ju vara en tanke, ska kolla med leverantören, tack!
 
  • Gilla
Dear85
  • Laddar…
Amatörsnickaren skrev:
Jag använder vanliga IKEA ben för min köksö. Tror inte att ram eller ben påverkar stabiliteten markant på det sätt som du säger (jag har för mig att varje IKEA ben har en bärighet på hundratals kilo och för en köksö använder du fyra per skåp).

Hållfastheten kommer i stället från att du förankrar skåpen med varandra, skruvar fast täcksidor, sätter in inredning i dem etc som allt ger ytterligare stabilitet i sidled.
Benen tål stora vertikala krafter, men de viker sig förhållandevis lätt vid horisontell belastning. Jag skulle inte våga bygga en köksö som står enbart på ben.
 
Jag har i och för sig en "halvö" dvs ena kortsidan av "ön" är fäst i ett högskåp som i sin tur sitter fast i väggen vilket förstås också bidrar med stabilitet men slutresultatet blev i detta fall väldigt stabilt.
 
Hade nästan glömt att jag lovade lägga upp några bilder på hur vårt IKEA kök blev.
Inkluderar också några bilder från planen i IKEAS program.
Vi blev väldigt nöjda med köket men smaken är som bekant delad så det kanske inte faller alla "på läppen" :)
20140923_125821.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140923_125831.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140923_130027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140923_130303.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140923_130753.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140923_130829.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140923_130840.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksvy IKEA 1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksvy IKEA 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning Ovanifrån.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bland de saker vi tycker blev allra bäst (förutom valet av IKEA stommar och luckor etc som vi blev helnöjda med) var valet av granit (för bänkskivorna, de små avställningsytorna på var sin sida om ingången och fönsterbrädan) samt diskhon i svart silgranit (det är en Lexa 8 från Blanco) som gör köket väldigt lättstädat och tåligt för fläckar.
Vi lade ganska mycket krut på belysning (syns inte direkt i bilderna) där både allmän och arbetsbelysning i matlagnings- respektive matrumsdelen av rummet kan "dimmas" separat samt styras med Z-WAVE (Vera).
 
Redigerat:
  • Gilla
Ooli och 5 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat men har du en skarv i bänkskivan precis vid vasken ?? :confused:
 
Inte mycket att anmärka på där, utom det där med randiga mattor på rutigt golv :thumbdown:

Men det är ju lätt åtgärdat :)
 
Jag tänkte att det syntes mindre där än mitt i arbetsbänken. Firman som levererade den tyckte det blev för långt/tungt utan skarv.
 
Och jo mattorna kommer att bytas mot något mer passande när vi kommer oss för :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.