Jag kör Ubiquiti Unifi, totalt fyra stycken accesspunkter. Det funkar riktigt bra, och de är riktigt snygga.

Enheterna kräver dock att en kontroller-programvara installeras på en server. Konfiguration sker därefter från denna.

De stöder även zero-handoff vilket ska ge helt transparent roaming. Själv kör jag dock med traditionell roaming då jag inte har några enheter som kräver mer (t ex VoIP).
 
ullberg
Jag har funderingar på att köpa en unifi (har deras kameror sedan tidigare och är nöjd, speciellt ur prisvärdhetsperspektiv).

Tycker ni räckvidden är bra? (Är den bättre än en "vanlig" konsument-AP/router?)

Och en koll, programvaran behövs bara för konfig, inte för drift hoppas jag?
 
Zero-handoff är dock inte supporterat, fortfarande i beta, men det funkar. Ser dock inte behovet och kör själv också vanlig roaming. Oavsett är Ubiquiti Unifi trevliga, men snäppet svårare än vanliga konsumentgrejer.
 
Jag är nöjd ned räckvidden på mina Unifi Long Range, fick dock funska lite också ställa dom till US då man då kan ge dom lite mere power (annars är det inte mycket fördel med LR modellen). Bor ute på landet så det stör ingen.
Dock är det knappast mycket bättre räckvid än andra bra märken, fysikens och Sveriges lagar sätter gränsen.

Programvaran behövs inte för drift, men loggar om den är i gång, så man kan se vilka klienter som använder vilka AP, hur mycket trafik, skickar mejl vid fel på AP mv. Jag har bara en liten virtuell server som sköter det.

Handla på http://www.ubntstore.eu då blir det lite billigare.
 
Fast 4st Unifi (som vi också kört en del) kostar ju lika mycket som en Ruckus.
 
Brandten skrev:
Fast 4st Unifi (som vi också kört en del) kostar ju lika mycket som en Ruckus.
De kan vi ju också slå ett slag för. Ruckus gör generellt mycket bra ifrån sig i *oberoende tester* av "proffs grejjor".

Själv kör jag TP-Link och några antika 3COM som jag fått/ärvt hemma. Smen's märr och skomakarns ungar osv. :)
 
fubar skrev:
Riktigt diskret. Har funderat på om det finns en marknad för kamouflerade elektronikprylar. Tex i shabby chic utförande, måla prylarna vita (helst ett trä skal), skrapa bort lite färg och spraya schabloner med ex CARPE DIEM. :)
Har en kompis som gömde sin i ett vitt trä nyckelskåp. Antennen stack ut lite men man slapp se alla blinkande lampor och svart plast!
 
Många routrar har ju möjlighet att stänga av leds, både i interface och via diverse crack /rom.
 
AskeHolst skrev:
Handla på [länk] då blir det lite billigare.
Tack för bra tips!
 
Brandten skrev:
Många routrar har ju möjlighet att stänga av leds, både i interface och via diverse crack /rom.
Annars så fungerar har ju alltid lite tillklippta bitar av svart eltape fungerat bra. Om man väljer annan färg på tapen så kan man tom släppa igenom lite ljus s.a. man kan se vad som indikeras utan att bli störd.
 
  • Gilla
Brandten
  • Laddar…
Kollade lite på unifi specar och funderade över några saker.
• saknar 5Mhz.
• har 10/100 port. Ej gigabit

Är det ovanstående något man kommer gräma sig över inom en snar framtid att man inte har?
Pro versionen är ju betydligt dyrare.
 
Om du kommer att sakna 5GHz-bandet beror väl på hur fullt det är på 2,4GHz. Har kollat min omgivning med inSSIDer som visade att det var knökfullt och de flesta verkar köra med inställningar som gör att de ideligen byter kanaler. Dessutom finns det annat än WiFi på 2,4GHz så det blir inte så robust. Om man kollar med riktantenn och spektrumanalysator så ser det rätt bedrövligt ut där jag bor. Kan vara leksaker och CE-märkta prylar där märkingen bara innebär China Export. Har själv flyttat till 5GHz med en WiFi extender (Netgear EX6200) och inte ångrat det en sekund.
 
Se upp med Ubiquiti-prylar där det följer med en PoE-injektor och 230V till 24V-adapter. Många av dem kan inte direkt strömförsörjas från en vanlig PoE-switch. Ubiquiti har en speciell 48V till 24V adapter som kan lösa problemet, men då kan man nästan lika gärna använda den medföljande 230 till 24V-adaptern.

Det kan alltså vara svårt att få till en "snygg" lösning med bara PoE-switch och kabel.
 
Metalltiger skrev:
Dessutom finns det annat än WiFi på 2,4GHz så det blir inte så robust. Om man kollar med riktantenn och spektrumanalysator så ser det rätt bedrövligt ut där jag bor. Kan vara leksaker och CE-märkta prylar där märkingen bara innebär China Export.
2.45 GHz är ett fritt band så även CE-märkta prylar får skicka ut strålning där (upp till viss nivå). Anledningen är att mikrovågsugnar ligger på den frekvensen och de läcker alltid lite.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.