MaxPax skrev:
Vad kostar blocken per kvadrat?
Just dessa block kostar ca 800-900 kr / kvm. De finns i rätt många varianter, både med och utan isolering. Oisolerade block i samma storlek kostar ca 500-600 kr / kvm.

Till innerväggarna har jag valt ett så kallat "plan-block", 17.5 cm tjocka. De kostar ca 300 kr / km och kan användas som bärande väggare, de tunnare på 11.5 är icke-bärande.

Priser inkl moms.
 
Grunden är inte helt klar. Själva sockeln nätas och putsas istället för att sätta såna vanliga fula skivor.

2014-06-05 19.11.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isodrän-skivor placeras utefter sockeln och så fylls det över med grus. Några pallar tegelblock har lyfts upp på plattan inför murningen.

2014-06-11 22.48.39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-06-12 09.40.32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-06-12 09.33.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Murning påbörjad! Första skiftet är extra noga, det skall mätas in exakt.

2014-06-13 19.28.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-06-14 10.25.54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-06-14 10.26.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för isoleringsmaterial i blocken? (Ja, jag är för lat för att googla...)
 
Dags att presentera planlösningen.

planritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sylvestris och 2 till
  • Laddar…
Som utgångspunkt var målet var att få plats med 4 sovrum ihop med garage på den relativt smala tomten. Dessutom skulle naturligtvis en mängd önskemål jämkas ihop med tomtens begränsningar. Det tycker jag vi lyckades med även om det tog 100-tals skisser under många månader! Boytan landar på ca 155 kvm.

Vi har valt att dela in huset i flera zoner. Den extra dörren mot den högra sovrumsdelen ger möjlighet till ostörd vila och privatliv även när resten av huset är "vaket". Det är något vi saknar i den öppna planlösning vi har idag. Känslan att kunna gå upp i köket, tända ljuset, slå på radion och äta frukost hemma utan att resten av familjen vaknar blir välkommet!

Den övre sovrumsdelen kommer användas som arbetsrum / dressing room men är "förberedd" för en omflyttning när behoven ändrar sig.

Glaspartierna ut mot trädgården blir vikdörrar som kan öppnas helt. Ihop med väggen från garaget blir det en zon där vi får vindstilla och skugga. I vardagsrummet hamnar också två tak-fönster, i entrén ytterliggare ett.

Vi har satsat på att hitta logiska förvaringsutrymmen. Något som ofta saknas i färdiga typhus, då till förmån för ett extra rum. Klädkammaren i mitten tillhör de två nedersta barnrummen. Det ska vara möjligt att hantera tvätten utan att gå in i rummen då detta oftast görs sen kväll/natt. Rummen upplevs också större utan garderober. I tvättstugan finns permanent plats för tvättställningen som annars tenderar att hamna i vardagsrummet.
 
Riktigt välplanerat tycker jag.
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Trevlig planlösning!

Men jag hade prioriterat plats för en dusch i toalettutrymmet innanför stora sovrummet. Förutom att det är skönt att ha nära så skulle jag inte vilja springa genom både vardagsrum och kök för att komma till och från duschen.
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Asson skrev:
Men jag hade prioriterat plats för en dusch i toalettutrymmet innanför stora sovrummet. Förutom att det är skönt att ha nära så skulle jag inte vilja springa genom både vardagsrum och kök för att komma till och från duschen.
Förstår tanken! Vi planerar ju dock inte ha det som sovrum på ganska många år - och två duschar tycker vi inte behövs.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Tycker också att planlösningen är bra. Det enda jag reagerar på och som man ofta ser i nyproducerade hus och lägenheter är placeringen av matbordet. Det blir ganska trångt mot arbetsytorna i köket om man ska springa mellan spis och kylskåp o.s.v, men bordet kanske inte ska stå som illustrerat.
 
Skulle också valt att ha dusch i bägge badrum.
Behovet uppstår när barnen blir större - jag lovar!
 
  • Gilla
Sylvestris och 2 till
  • Laddar…
Jag hade nog prioriterat bort garaget till förmån för en enklare carport och lagt den ytan/pengarna till huset. Erfarenhetsmässigt är det få som orkar köra in bilarna i garaget ändå, mig inkluderat.
 
  • Gilla
sin
  • Laddar…
Prioritera bort garaget låter ju galet? =)
 
  • Gilla
Sylvestris och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.