anders07 skrev:
Att jag har fyra beror nog på att de bara lade en sån, kanske för att de hade mer av den eller att den är lättare att dra eller nåt... :surprised:
Ja, det är ju nackdelen med att ha jobbat som ingenjör inom området, man får inte alltid reda på alla "fältmässiga anpassningar." T ex måste man ändå ha med fyrtrådig fiber ut, och den inte är så mycket dyrare, så drar man det istället för att behöva släpa med sig en extra trumma.

Särskilt om den man skulle ha använt är slut och det är fredag eftermiddag... ;)
 
anders07 skrev:
Jag behöver bara gå in på Telias sidor och klicka i 1000 mbits/s om jag vill ha det och betala 990 kr/mån. Jag har nu 100/100 som kostar 280 kr/månad via ÖppenFiber.
Frågan är vem som egentligen behöver 1 Gbit/s hemma... På jobbet, ett IT företag, t.ex. är vi 60 pers som delar på en 300 Mbits lina, jag har aldrig upplevt mitt 100 Mbit hemma som segt. Det är klart att vill man ful-tanka 1080p HD filmer på 15-18 GB så får man ju vänta några minuter... :)
Fy fan, byt! Jag betalar 139 kronor månaden för 1 gigabit, kör Ownit.
Kan säga att 1 gigabit är sjukt värt, tex kan du bestämma dig för att du vill se en film och 1-2 minuter senare är filmen nerladdad
 
AndersMalmgren skrev:
Fy fan, byt! Jag betalar 139 kronor månaden för 1 gigabit, kör Ownit.
Kan säga att 1 gigabit är sjukt värt, tex kan du bestämma dig för att du vill se en film och 1-2 minuter senare är filmen nerladdad
Nu är det ju inte riktigt så lätt om man har Öppen Fiber. Det finns ett antal leverantörer där, och Ownit är inte en av dem.

Grattis till ett oförskämt bra pris på bredband :)
 
Tack, vi valde faktiskt bort öppen fiber just för att priserna inte var skäliga. Visst det är lite trist att binda sig till Ownit, men, men.

Föreningen fick en bra deal, men den ska revideras när bindnigstiden är över så hoppas inte priserna höjs.
 
  • Gilla
dunderklumpen
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Tack, vi valde faktiskt bort öppen fiber just för att priserna inte var skäliga. Visst det är lite trist att binda sig till Ownit, men, men.

Föreningen fick en bra deal, men den ska revideras när bindnigstiden är över så hoppas inte priserna höjs.
Nä, prishöjningar är aldrig kul. Själv bor jag i villa, och då får man ta det som bjuds. I det här fallet var det Öppen Fiber som gjorde en drive i hela samhället.
 
Okej, vi kollade på OpenNet tror jag de hette. Problemet är att OpenNet tar rätt stor del av kakan därför måste Tjänsteleverantören ha de priser de har
 
prototypen skrev:
Det gäller ju att uppgradera datorerna då också, min mycket tekniske kollega, kalla honom datanörd, säger att en normaldator idag kan sluka 300 Mbit, så är det värt att idag ha något som är 3 ggr för mycket och betala för det?
Hur många "hemsidor" orkar trycka ut 1000 Mbit? Byggahus?
Det finns en hel del intressanta faktorer varför man skulle villja ha mer bandbredd hem än 100Mbit/s.

En är att det öppnar för helt nya möjligheter av off-site backup. Låt oss säga att man har 4TB data och en kompis i samma fiberförening med lika mycket ledigt utrymme på sin lagring, så kommer ni överens om att göra backup till varandra. På det sättet kan den enes hus brinna ner utan att datat försvinner. Stryper man backuphastigheten till 20% av linans kapacitet för att inte mätta den och störa annan trafik, så tar 4TB full backup ca 3 dygn med 1000Mbit eller 25 dygn med 100Mbit.

En annan är att man kan börja köra high availability-lösningar för sin datalagring, om man har samma kompis som ovan i kvarteret. Ungefär som RAID 1, spegling, fast över nätverk. Har inte molnet punkterat utvecklingen kommer detta finnas allmänt i konsument-NAS:ar inom 10 år (Synology har nog redan tror jag)

Sen kan jag tänka mig att man är inte långt ifrån att mätta en 100Mbit-lina med några inkommande HDTV-strömmar och videosamtal. Kombinerat med ovanstående behov för lagringsbandbredd.
 
peternicklas peternicklas skrev:
Förstår vad du menar, just detta problem som mobilt bredband har. De master som ligger i min omgivning har en 200Mbit fibermatning. Lätt att räkna ut vad som händer när 40 användare ansluter sig. Med Internet ISP så köper de väl sin bandbredd eller har jag fel och betalar utifrån den verkliga användningen?? Fibern i sig är ju inte begränsande likt ett mobilt internet.
Vi har en stuga där vi har mobilt bredband med ett modém som klarar 50 Mbit/sek och fri surfmängd för ca 500 kr/mån. Vi har normalt 25-35 Mbit/sek i verklig hastighet. Vissa användare i byn kör med standardrouter och klarar 80–100 Mbit/sek i verklig hastighet.

Vi tar med modémet till stan när vi bor där och där har vi normalt 35 Mbit/sek Vi har tillgång till fiber i stan men kör istället med modémet.

IP-only har kört en kampanj i byn och har ringt upp alla. När ”Karl” ringde frågade han vad vi hade för internet och hastighet. När jag nämnde 25-35 Mbit/sek så sa han att vanliga människor klarar sig idag med 20 men sedan sa han så här. Att vi snart kommer att få väldiga problem eftersom vi måste ha minst 100 för att klara oss i framtiden. Då frågade jag om man kan ta med fibern till stan… Då frågade han vad vi hade för TV och då sa jag Boxer som kostar 299/Mån. Då sa han att vi skulle tjäna 100 kr/mån om vi valde fiber…. Jag frågade om han då hade räknat in de 27000 som fiber kostar initialt? Javisst, svarade han…

Masten i byn tar emot sin signal trådlöst.

Om vi vill kan vi byta till ett modém som klarar 160 Mbit/sek men vi anser oss inte behöva detta eftersom vi upplever internethastigheten som mycket snabb!

/Harald
 
Nu har du ju svarat i en 6 år gammal tråd så kanske inte så många som läser.

Vad som upplevs som snabbt och vad man tycker fungerar bra är subjektivt och lite av en generationsfråga. 35 Mbit/sek är för mig väldigt långsamt och för att inte prata om latenserna med trådlöst. Jag fick mitt fiber avgrävt och tvingades köra med mobilt bredband en dryg vecka. Hade rätt bra hastighet (100+) men efter bara ett par dagar ringde jag och jagade på dem varje dag för jag tyckte inte det fungerade bra.

Precis som du inte förstår värdet med fiber så förstår inte jag värdet med TV. Är nog närmare 15 år sedan jag hade linjär-tv och det var för att det ingick i hyran på dåvarande lägenhet. Förstår inte att man vill betala för tv som är dyr, man ändå får se massor med reklam och jag inte kan titta på vad jag vill när det passar mig.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Modermodémet hjärtat i datörn
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
F
Var det inte hjärtat av hårddisken?
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Nu har du ju svarat i en 6 år gammal tråd så kanske inte så många som läser.

Vad som upplevs som snabbt och vad man tycker fungerar bra är subjektivt och lite av en generationsfråga. 35 Mbit/sek är för mig väldigt långsamt och för att inte prata om latenserna med trådlöst. Jag fick mitt fiber avgrävt och tvingades köra med mobilt bredband en dryg vecka. Hade rätt bra hastighet (100+) men efter bara ett par dagar ringde jag och jagade på dem varje dag för jag tyckte inte det fungerade bra.

Precis som du inte förstår värdet med fiber så förstår inte jag värdet med TV. Är nog närmare 15 år sedan jag hade linjär-tv och det var för att det ingick i hyran på dåvarande lägenhet. Förstår inte att man vill betala för tv som är dyr, man ändå får se massor med reklam och jag inte kan titta på vad jag vill när det passar mig.
Hej Anaii och tack för svar,

Vi bor alltså på två ställen. På landet har vi mobilt bredband på 35 Mbit/sek men kan byta modém för att få hastigheten 160Mbit/sek men har inte ansett detta behövs för vi upplever inga fördröjningar alls!

I stan har vi fiber som vi idag inte anser oss behöva eftersom vi kan flytta med modémet och får där 35 Mbit/sek.

Det jag reagerade på var när en IP-only ringde mej gång på gång och hävdade att vi kommer att få väldiga problem om vi inte har fiber på landet! Vid 100 Mbit/sek fiber på landet så skulle vi alltså få betala 27000 kr för själva fibern. Det är alltså den hastighet vi har tillgång till idag för ca 800 kr. Om vi ska ha fiber på landet så måste vi alltså betala 27000 kr + övriga abonnemang! Jag spelade in samtalet och klagade ho IP-only och de stödde inte herr Karl!

Vi kan ha två personer som kan se film samtidigt utan någon seghet eller några avbrott. Nu sitter vi inte och glor på datorn eller film eller TV hela dagarna utan vi åker mycket skidor och är mycket ute i naturen.

Dessutom är det ju så att vi har fri surfmängd som alltså kostar ca 500 kr/mån.

Det betalas ett EU-bidrag för anslutning till fiber. Jag är IT-tekniker och håller på med säkerhetsfrågor speciellt inom bankvärlden. Dessutom håller jag på med bildbehandling med PhotoShop och där kan man lätt uppleva trögheter och vill gärna satsa på snabbare datorer. Däremot så har jag inte sett någon som ens har använt sin fiber på 100 eller 500 Mbit/sek. Fast dessa personer klagar ändå ofta på att det går trögt. Det beror troligen på att det finns flaskhalsar någonstans!

Du skriver så här: ” Precis som du inte förstår värdet med fiber så förstår inte jag värdet med TV. Är nog närmare 15 år sedan jag hade linjär-tv”

Jag tycker att man ska använda den teknik och utrustning som behövs.

Finns Boxer som linjär TV?

Hälsningar

Harald
 
Y Yrrol skrev:
Byn vill gräva fiber, jag har anmält mig samtidigt som jag känner att det inte är värt pengarna, iaf inte för 100/100Mbit/s.

Enligt Google så ska det gå att uppgradera till 1000. Men jag fick ingen klarhet i om man måste byta hårdvara eller om internetleverantören bara kan göra ett musklick och så får man 1000 på den hårdvara man har i kommandocentralen.

Någon som har koll på hur den biten fungerar?
Har inte koll. men vad skall du med det till?
 
H haraldgz skrev:
Det jag reagerade på var när en IP-only ringde mej gång på gång och hävdade att vi kommer att få väldiga problem om vi inte har fiber på landet! Vid 100 Mbit/sek fiber på landet så skulle vi alltså få betala 27000 kr för själva fibern. Det är alltså den hastighet vi har tillgång till idag för ca 800 kr. Om vi ska ha fiber på landet så måste vi alltså betala 27000 kr + övriga abonnemang! Jag spelade in samtalet och klagade ho IP-only och de stödde inte herr Karl!
Jag prisar gärna och ofta fiberns förträfflighet. Men ni kommer sannolikt att få en bättre mobil uppkoppling iom att det kommer fiber till området. Detta då masten i byn kommer att kunna växla över till fiber samt att flertalet andra grannar som behöver/vill ha fiberanslutning ej längre kommer belasta det trådlösa så mycket.

Det man bör göra är att säkra upp så att möjligheten till att ansluta längre fram är möjlig. Ibland kan man behöva dra in fiber hela vägen men oftast så räcker det att säkra att det lämnas en fiberduct i tomtgräns. Man kan ju även pga sociala anledningar välja att ansluta, t ex att det inte blir någon fiber utbyggnad om inte tillräckligt många ansluter sig.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.