Letar efter ett litet reservelverk med följande egenskaper

1. 3-Fas (krav)
2. Diesel (krav)
3. 1 kW är mer än tillräckligt
4. Gärna stor tank, typ 20 liter
5. Pålitligt, dvs god kvalité
6. Gärna elstart, men snöre duger

Jag hittar vad jag söker för ca 20 000 kr plus moms, men hälften vore mer aptitligt.

Tacksam för lite tips!
 
Om det är en symetrisk 3faslast, typ vattenpump så passar vilket kina-elverk som istortsett.
Dom är oftast dåliga på 1fas laster och känsliga laster, men för en så pass enkel mindre last borde det inte vara ett problem.
 
Det är osymmetrisk last, kanske t.o.m. bara last på en fas.
 
Rätt pris måste jag ju säga.

Man kan nog chansa på en Kinamotor eftersom verket troligen inte kommer att gå mer än ett par timmar per år.
 
Ja, det är nog inte något problem. Antagligen samma grejer i alla verken under 20kkr oavsett.
Ett eller två snabba oljebyten första 10-15h timmarna och regelbunden test så man vet att det fungerar så...
 
Det verket corre länkar till från Duab är helt ok, jag vet flera som har snarlika från tiden vid stormarna. Helt identiska vet man aldrig mellan leveranserna därifrån men generatorerna är samma och ok för ett sånt här fall tycker jag. Ska inte jämföras med den ofta enormt dåliga elkvaliten från de små kinaverken bensinare 1-2kVA som är vanliga.
 
corre skrev:
[länk] är värt att kolla på med
[länk]
Jag talade men Kvänums i morse, dom kan bygga en specialare 3-Fas Diesel för ca 20 000.


GK100 skrev:
Det verket corre länkar till från Duab är helt ok, jag vet flera som har snarlika från tiden vid stormarna. Helt identiska vet man aldrig mellan leveranserna därifrån men generatorerna är samma och ok för ett sånt här fall tycker jag. Ska inte jämföras med den ofta enormt dåliga elkvaliten från de små kinaverken bensinare 1-2kVA som är vanliga.
Bra elkvalité är synnerligen viktigt eftersom verket ska användas till att driva en teknikbod med fiberswitchar vid längre elavbrott. Det blir visserligen seriekopplat med en APC proffs-UPS, men en bra generator och hyfsat stabil frekvens är inget som jag vill pruta på.
 
Du kan ju kolla med båda vilken generator det sitter, vanligtvis samma italienare och helt ok. Det som kan vara lite knepigt är hur laddningströmmen ser ut till UPS är det ren likriktare utan PFC edyl kanske man ska lägga några hundra watt resistivt som baslast.
 
Jag misstänker att alla enheter i teknikboden drivs av switchade nätdelar?
De klarar ju ganska godtyckliga vågformer. Undantaget är om de har aktiv PFC, då vill man gärna ha ett inverterelverk (precis som UPSen), men dessa har jag bara sett 1-fas till bra pris.
Om det bara ska gå några timmar per år kanske det är försvarbart att bygga ut batteribanken istället?
 
  • Gilla
Fender_KBA
  • Laddar…
Ja, det är switchade nätdelar. Ett halvdussin, ungefär.

Problemet med att bygga ut UPSen är att den inte driver kylningen i boden. Det blir närmare 30 grader varmt därinne på sommaren, och jag vill helst inte köra mer än en timme utan fläkt och/eller AC.
 
Det går inte att köra ventilationsfläkten på en frekvensare? (Om det är den som är 3fas)
Då kan du köra på ett inverter eller bättre 1fas verk som är stabilt vid olika effektuttag.
 
Byta ut ventilationen? Eller har den AC?
 
UPS och nätdonen klarar säkert vad generatorn levererar det är det omvända som kan vara problematiskt, att utsätta dessa enkla kompoundreglerade generatorer för olinjär last och kanske rejält snett över faserna är ingen höjdare. PFC och lite symmetrisk bottenlast så är man hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.