Det finns ju en hel del trådar som handlar om släpkärror, vad man ska köpa, vilka behov man har och hur släpen ska lastas. Ofta handlar det om att TS vill kunna använda kärran till allt möjligt men jag skulle tippa på att det behov som egentligen har störst inverkan på vad man bör ha för kärra är att kunna köra långa brädor/reglar. Man kan alltid täcka över sin last med presenning om man behöver regnskydda, man behöver inget kåpsläp. Man kan alltid täcka med när/presenning om man ska köra saker som kan ramla/blåsa av, man måste inte ha galler.
Ska man köra långa brädor behöver man dock ALLTID längden! Det räcker ju oftast att på en vanlig släpkärra lossa fram och baklämmar (eller lägga lasten på) vilket oftast inte funkar om man har ett kåpsläp, hästkärra eller liknande. Resultatet blir påfallande ofta som bilden nedan visar. Den här bilden är tagen på Byggmax i Borås och jag funderar ibland på om butikerna inte borde ha någon form av upplysningsplikt om sånt här.....

Syftet med inlägget? Tja, förutom att visa en bild som stör mig något oerhört så kan man ju alltid hoppas att någon forummedlem får upp sina ovetande ögon för problemet....
 
  • DSC_0016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Draken333 och 1 till
  • Laddar…
Det där blev nog en spännande resa...
 
Jag har aldrig haft ett kåpsläp så jag har aldrig behövt tänka på det men det går alltså inte att fälla den främre lemmen?
Jag har alltid tagit för givet att kåpan sitter i hörnstolparna fram men så är alltså inte fallet, det är ju i så fall idiotiskt.
 
  • Gilla
gustavkattarp
  • Laddar…
Föraren vill väl inte belasta reservhjulet som sitter höger bak på bilen i onödan :)
 
  • Gilla
RoBo och 4 till
  • Laddar…
"Enligt räddningstjänsten var virket på släpvagnen fellastat. Släpet började wobbla och slog i vägräcket så att bilen och voltade. Räddningstjänsten fick använda kranbil för att ta bort släpvagnen som orsakade totalstopp i trafiken. Föraren fördes till sjukhus men sägs inte haft några yttre skador."
http://www.barometern.se/multimedia/dynamic/00807/227947_jpg_807702b.jpg
Jag kan bekräfta att om ens ekipage ser ut som på ToRy s bild så ber man verkligen om problem vartfall i hastigheter över 50! Det e inte mitt ekipage men hade kunnat vara, jag köpte byggställning på blocket med uppskattad löpmeter rör som var kanske 1/3 av vad det verkligen var. Lastade mitt gallersläp som på ToRy s bild, det stack ut rätt så bra typ 2-2,5m, körde ut på motorvägen, höll 90 o tänkte ; hmm blåsigt det har blivit idag o kollade backspegeln. Fick en ´svettby´ genom kroppen som hette duga. Släppte på gasen o värre blev då vobblet (nästan kast) o tänkte; nu går det åt helvete, bara det inte drabbar medtrafikanter, jag kommer hamna i diket, hoppas jag inte voltar bara, fan oxå! Nae jag måste räta ut vobblet så jag gasade försiktigt o va uppe i 110 (pulsen det dubbla) efter säkert 2km o då släppte jag sakta på hastigheten. Gränsen för "säker" körning med det ekipaget var 50km/h så det var vad jag fick hålla mina 10 mil hem.
Kan HELT SÄKERT säga att den typen av lastning gör jag absolut INTE om igen!
 
Drömhus2012 skrev:
Jag har aldrig haft ett kåpsläp så jag har aldrig behövt tänka på det men det går alltså inte att fälla den främre lemmen?
Jag har alltid tagit för givet att kåpan sitter i hörnstolparna fram men så är alltså inte fallet, det är ju i så fall idiotiskt.
Kan vara olika kanske... brorsan har ett rätt gammalt kåpsläp och på den går det inte att fälla framlämmen....


En annan sak jag funderat över är varför man egentligen skiljer på att köra med lätt släp eller tungt släp. Släp som släp kan jag tycka. Uppenbarligen borde gemene man få mer utbildning i släpkörning/lastning än den får i samband med dagens b-kortsutbildning....
 
Korvgubbe
Fast de allra flesta tar väl körkort när de är 18 år, och de allra flesta behöver inte köra släp med långa reglar fören de är kring medelåldern? Stor risk att man har glömt teorin man fick lära sig många år innan man gör praktiken alltså.
Hade jag drivit en bygghandel så hade jag nog åtminstone tryckt upp stora skyltar med tips kring säker lastning, då har man åtminstone försökt att hjälpa kunderna. Samt placerat ett ställ med ordentliga spännband vid kassorna som "lockvara".
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
ToRy skrev:
En annan sak jag funderat över är varför man egentligen skiljer på att köra med lätt släp eller tungt släp. Släp som släp kan jag tycka. Uppenbarligen borde gemene man få mer utbildning i släpkörning/lastning än den får i samband med dagens b-kortsutbildning....
Det är släp som släp. Däremot är det inte totalvikt som totalvikt vad gäller fordonskombinationen. Över 3500 kg krävs det utökad B och över 4250 kg BE.
 
mycke_nu skrev:
Det är släp som släp. Däremot är det inte totalvikt som totalvikt vad gäller fordonskombinationen. Över 3500 kg krävs det utökad B och över 4250 kg BE.
Potatoes, potatoes... ;) Tappar lite poäng i skrift...:D

Det jag menar är att i min mening spelar det egentligen ingen roll om man kör omkring med 250 kg tom kärra eller 2,5 ton kärra med båt. Oavsett så är det rätt stora krafter i rörelse när något händer. Självklart skillnad mellan 250kg och 2500 kg men även 250 kg skenande kärra (som dessutom inte nödvändigtvis har bromsar) i 80 km/h kan ställa till med en hel del skada. Därav tanken om att släp över huvud taget inte borde ingå i B-kort, alternativt att tungt släp ingår i B men med BE-utbildning. Och med tanke på Korvbuggens invändning så kanske det förra alternativet är bäst.
 
Slänga på ett par säckar cement längst fram på kärran som kompensation?
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Fast de allra flesta tar väl körkort när de är 18 år, och de allra flesta behöver inte köra släp med långa reglar fören de är kring medelåldern? Stor risk att man har glömt teorin man fick lära sig många år innan man gör praktiken alltså.
Hade jag drivit en bygghandel så hade jag nog åtminstone tryckt upp stora skyltar med tips kring säker lastning, då har man åtminstone försökt att hjälpa kunderna. Samt placerat ett ställ med ordentliga spännband vid kassorna som "lockvara".
Första (och ända) gången jag körde med fellastat och vobbligt släp var jag bara drygt 20.
 
Dalbotös skrev:
Slänga på ett par säckar cement längst fram på kärran som kompensation?
Det kan ju ha hänt att man köpt 2st 700mm plintar på bygghandeln, surrat dessa på dragbomen och sen åkt ned dagen efter och nyttjat öppet köp...:rolleyes:
 
  • Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
BeGe skrev:
"Enligt räddningstjänsten var virket på släpvagnen fellastat. Släpet började wobbla och slog i vägräcket så att bilen och voltade. Räddningstjänsten fick använda kranbil för att ta bort släpvagnen som orsakade totalstopp i trafiken. Föraren fördes till sjukhus men sägs inte haft några yttre skador."
[länk]
Jag kan bekräfta att om ens ekipage ser ut som på ToRy s bild så ber man verkligen om problem vartfall i hastigheter över 50! Det e inte mitt ekipage men hade kunnat vara, jag köpte byggställning på blocket med uppskattad löpmeter rör som var kanske 1/3 av vad det verkligen var. Lastade mitt gallersläp som på ToRy s bild, det stack ut rätt så bra typ 2-2,5m, körde ut på motorvägen, höll 90 o tänkte ; hmm blåsigt det har blivit idag o kollade backspegeln. Fick en ´svettby´ genom kroppen som hette duga. Släppte på gasen o värre blev då vobblet (nästan kast) o tänkte; nu går det åt helvete, bara det inte drabbar medtrafikanter, jag kommer hamna i diket, hoppas jag inte voltar bara, fan oxå! Nae jag måste räta ut vobblet så jag gasade försiktigt o va uppe i 110 (pulsen det dubbla) efter säkert 2km o då släppte jag sakta på hastigheten. Gränsen för "säker" körning med det ekipaget var 50km/h så det var vad jag fick hålla mina 10 mil hem.
Kan HELT SÄKERT säga att den typen av lastning gör jag absolut INTE om igen!
Trist att behöva lära sig den hårda vägen, men det gick ju bra!

Det du skulle ha gjort är att ha lastat om och låtit lite fler än hälften av ställningsdelarna/plankorna sticka ut uppåt/framåt och resten bakåt. Då hade det funkat bättre och du hade kunnat hålla normalfart antagligen.

Det enda sättet att lasta långt på små släp är ju att ha med sig någon sorts bock man kan ställa längst fram på släpet, så att man kan lasta drygt hälften av virket framåt/över bilen.
 
Ifall man har en släpvagn med en stor frontarea som till exempel en husvagn, så kan man råka ut för att kultrycket är hastighetsberoende. När fartvinden trycker högt uppe på framkanten av släpet så stegrar det sig och kultrycket försvinner obemärkt.

Tydligen så är det ganska vanligt att ovana husvagnsägare från Stockholm kommer ut på motorvägen i 80 km/h. Det gick ju bra, och ökar farthållaren till 85. Det ju bra det också och ökar farthållaren ytterligare lite. Och någonstans mellan Nyköping och Norrköping så har de passerat gränsen som ger negativt kultryck och de kör av vägen.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
BeGe skrev:
"Enligt räddningstjänsten var virket på släpvagnen fellastat. Släpet började wobbla och slog i vägräcket så att bilen och voltade. Räddningstjänsten fick använda kranbil för att ta bort släpvagnen som orsakade totalstopp i trafiken. Föraren fördes till sjukhus men sägs inte haft några yttre skador."
[länk]
Brädorna verkar ju ligga kvar på släpet i alla fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.