Vi köpte hus och flyttade in för 2 månader sen . Allt finns ok är Ok ( energideklaration , besiktning allt )
Står inget om några fel eller varningar och dyl.

Under huset finns skyddsrum istället för källare - då man på 80-talet fick bidrag för det!

Efter bara nån vecka kom en kraftig regnskur och helt plötsligt så är det blött på golvet i källaren , precis under skyddsluckan ( som f.ö är tätad med tjära )
Vi ringde då till säljaren och han lät "nervös" och pratade snabbt bort d och sa bara att det hänt "nån gång" innan

I besiktningsprotokollet står Bara att fuktspärren är gammal ( huset byggt -84)
VARJE gång det regnar så läcker det in vatten genom väggen från skyddsluckan - inte några droppar utan Litervis! Bara igår tömde jag två hinkar/bunkar a 3liter på 2timmar när det öste ute..

Att säljaren ljög är uppenbart - men vad har vi för chans att få "rätt" mot försäkringsbolaget..?
Detta stod inget om el. var nåt som man anade på visning. ...hade det regnat vore det ju uppenbart..

Jag fattar ju att detta kommer förstöra grunden på huset efter ett tag - det är ju vattenfyllt runt grunden och sen i vinter fryser det På istället...
 
Just "fuktspärren är gammal" tror ja räcker för att din undersökningsplikt ska fördjupads,
 
Läcker det genom väggen / taket eller genom luckan?
 
Redigerat:
Genom luckan! Den är ju igensvettsad och man ser att den blivit tätad flertal gånger med tjära

Känns ju märkligt att det ens kan va godkänt.. OM man skulle behöva ta sig ut genom den är det ju knappast möjligt..
 
Alltså är det luckan som är otät? Hur påverkar då tätskiktet?

Vilken försäkring är det du vill åberopa?
Villaförsäkringen täcker inte utifrån kommande vatten.
Finns det en Dolda-felförsäkring? En sån kan kanske komma ifråga om besiktningen inte nämner luckan. Då skulle jag prova att göra en anmälan, men inte hoppas på för mycket.

Oavsett om någon försäkring tar felet eller inte, måste du se till att täta luckan. Försök gå genom mäklaren för att få säljaren att åtminstone dela kostnaden för att åtgärda, för säljaren kände uppenbarligen till detta.
 
Vet inte om du vet hur en sådan lucka ser ut - men den är ju igensvettsad , tanken är ju att man själv sen ska svetsa upp den..
Känns ju som att det enda problemet inte är att att det läcker in genom själva luckan in i källaren - utan att allt vatten ändå måste samlas runt/i själva utgången.. Även om vi lyckas täta så vattnet inte kommer in genom väggen - så finns ju vattnet redan där

Vad händer om 5-6år när vatten frusit och runnit på i omgångar - förr el. senare blir det ju en större skada

Pratar lite snabbt med Anticimex och det lät ju på dom , inte helt otippat, som att det Inte går på Dolda Fel..
 
Ska tilläggas att det var min sambo som pratade med dom och då påtalade dom bara det som står i protokollet - fuktspärren

Men det känns inte som att det är riktigt samma sak när nödutgångsluckan tar in vatten - stora mängder dessutom..
Får ringa dom imorn igen och höra
 
Jodå, jag vet hur en sån lucka brukar se ut.

Jag tolkar ditt svar som att det är en dolda fel-försäkring du vill åberopa. Och Ax säger att det inte omfattas av försäkringen. Men som du skriver, prova igen angående luckan, för jag kan inte se att det har nåt med tätskiktet att göra. I så fall måste du få en förklaring på vad dom menar.

Då återstår dåligt underhåll och eftersom säljaren kände till detta men inte informerat om det bör du genom mäklaren få säljaren att åtminstone dela kostnaden för att täta luckan och se till att det inte samlas vatten som kan orsaka skada.
 
Miriam Politis skrev:
Genom luckan! Den är ju igensvettsad och man ser att den blivit tätad flertal gånger med tjära

Känns ju märkligt att det ens kan va godkänt.. OM man skulle behöva ta sig ut genom den är det ju knappast möjligt..
Om det är beskrivet som ett hus med skyddsrum samt att det är uppmärkt som en nödutgång så är ju detta nå som ni borde tagit upp lite tidigare än före ett köp, istället för efter.

Och angående tätheten, ta och rengör från tjära och svetsa den tät istället. Blir väldigt svårt att lyckats få det som ett dolt fel. det finns anmärkning om tätskickt, tjäran är ju där för o täta samt att denna lucka verkar ju sitta helt synlig!

Sen kan man ju nästan räkna ut med ändan sin att det är otätt när förra ägaren har blaskat tjära i omgångar!
 
Redigerat:
D09
Bild på luckan? :)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu hann jag inte ner imorse - men denna är bara 3v "gammal"
Detta är efter Vanligt regn..
Nu har Vi försökt täta med tjära runt stängerna och listen vig golvet - men det spelar ingen roll , vattnet letar sig in ändå
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
OK, nu kanske jag förstår. Det är alltså vatten som tränger in underifrån? Det indikerar att dräneringen inte fungerar.

Det syns ju ganska tydliga spår på väggarna av fukt, så detta har jag svårt att se att det skulle kunna gå som dolt fel. Det borde upptäckts inom ramen för undersökningsplikten. Och skrivningen i bes. protokollet att fuktspärren är gammal täcker väl egentligen in detta.
 
Borde det inte stått i bes.protokollet att dräneringen troligtvis är undermålig/avsaknad ??
Fuktspärr är ju något helt annat.

Det är väl därför man betalar för en besiktning!? En vanlig Svensson har ingen koll på sådant.
 
  • Gilla
JonEkstra och 1 till
  • Laddar…
Nej, vattnet kommer inte underifrån
Det ser ut så när man tittar först - men det kommer från själva utrymmet bakom luckan , alltså själva nödutgången ( det syns bättre när det regnar , här har själva läckan torkat men vattnet som läckt in ligger kvar på golvet )
 
D09
Hur mycket vatten är det på andra sidan väggen?

Du skriver vattenfyllt, låter ju som ett dräneringsproblem?

Kan man inte ta bort luckan och mura igen hålet?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.