G
Riktigt nice hus, men det ser litet ut. Är det ett fritidshus?
 
120 kvm byggyta i två plan med källare är väl inte litet?
 
Gäst, ja det är ett fritidshus. Jag lade till det i texten nu också.

Huset är nog större än det ser ut skulle jag tro, det är ögat som lurar en.
 
Mycket elegant konstruktion! Fantastiskt trevlig integration mellan ute och inne. Den vackra trädgårdsmuren av tegel känns faktiskt som en husets egen skyddande yttervägg! Också jordkällartaket förmedlar en solvarm och trygg tegelkänsla ända in i vardagsrummet.

Hade jag varit med i projekteringen skulle jag spunnit vidare på tema tegel. Rött golvtegel på hela bottenvåningen! Rött marktegel vid entré och på andra utegolv. Och som diskret insynsskydd kanske någon meter extra trädgårdsmur, av samma typ som den befintliga.
 
S
Jag tycker att det är dåligt att importera träd från USA för att sätta upp på fasaden när vi har så mycket träd här. Sen skulle jag inte vilja leva i ett akvarie, grannarna verkar inte alltför långt borta. Faktiskt tycker jag att detta var rätt smaklöst
 
S
.. Skulle vara skoj att se hur familjen lever där endast vanlig dag, om någon har vägarna förbi, fota gärna så kan vi se hur många meter gardin som är utdragen. Jag sett också att dom inte har någon solavskärmning, skulle gärna veta hur varmt de haft inne i somras
 
Det verkar som om det mest gått ut på att få det så dyrt som möjligt. Plankor 33x420 av douglasgran skickade över Atlanten måste vara den dyraste fasadbeklädningen hittills. 7 meter breda fönster...

Och varför kosta på ett sedumtak som bara kan ses med hjälp av helikopter?

Men jag är mest nyfiken på hur de lyckats uppfylla energikraven.
 
andersmc skrev:
Men jag är mest nyfiken på hur de lyckats uppfylla energikraven.
Själv skulle jag skrivit "uterum" och "sommarkök" på bygglovsritningens bottenplan. Det borde räcka, förutsatt att man ser mellan fingrarna på tillgänglighetskraven. Det är ju trots allt en fritidsbostad.
 
G
Fritidshus behöver väl inte uppfylla några energikrav?
 
gäst skrev:
Fritidshus behöver väl inte uppfylla några energikrav?
Alldeles riktigt. Dessutom!
 
R
Härligt att folk vågar bygga och bo som de själva vill! Att det är dyrt mm får väl de som betalat för det stå för själva. Det jag reagerade på direkt var dock att det ser ut att vara upp-och-nerpå... Det är säkerligen för att det övre träklädda partiet är såpass mycket högre än de glasade. Att det är så smala "pelare" eller stöttor eller vad det kallas i den glasade delen spelar nog in en del med.

Hoppas de som skall bo där trivs med sitt hus!
 
Tja, exhibitionister ska väl också ha rätt att bo i hus. ;)
 
G
Någon måste ha tummen i ögat på byggnadsnämnden i Mölle för att få smälla upp ett sådant elände i "ett gammalt fiskeläge".
/F
 
gäst skrev:
Någon måste ha tummen i ögat på byggnadsnämnden i Mölle för att få smälla upp ett sådant elände i "ett gammalt fiskeläge".
/F
Mölle har inte haft byggnadsnämnd på mycket länge. Men du kan fråga inne i Höganäs. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.