Jag och min sambo spar våra barns pengar på ett gemensamt konto där bara vi kan ta ut dom med både min OCH min sambos tillåtelse. Just för att slippa detta dilemma då vi vill öronmärka sparpengarna till framförallt boende och körkort
 
Jag har fortfarande efter mer än 10år kvar de 50000kr min mormor och morfar sparat till mig som jag fick tillgång till när jag fyllde 18. Jag hoppas jag kan ge mina barn samma ekonomiska uppfostran.

(Fast igår när vi var på bauhaus så undrade jag hur det gått hittills. Min fyraåring tyckte det alldeles för dyrt med en lampa för 1600kr till hallen men hade inga problem med att jag ville köpa en bilningshammare för 10000 :p)
 
Som många påpekar kan man juridiskt sett inte flytta pengarna hur som helst till sitt eget konto då sparandet anses vara "fullbordad gåva".

Jag gillar ISK och tänker precis som du TS, det är lite jobbigare att få ut pengarna och få tänker man efter lite till. Och ve och fasa, jag jobbar på bank! 😉

Sparar i K-försäkring till mina egna barn, i mitt namn.
 
Frågeställningen är generellt sett intressant, det finns ju föräldrar som ser sina barn gå ner i drogträsket t ex. Men allmänt så är det ju mitt ansvar som förälder att redan i småbarnsåren lära dem att pengar inte växer i fickan.

Vad gäller frågor om ISK, fonder etc: Det är inte alls nåt krångligt att sälja av vare sig aktier eller fonder ur ett ISK. Det fördröjer kontanterna endast med 2-3 dagar jämfört med storbankernas konton. Däremot ÄR det mycket bra med ISK, eftersom du inte behöver räkna kapitalvinster i deklarationen, och gör du stora vinster är det också ekonomiskt fördelaktigt (vilket iofs inte är fallet här kanske där du mest vill ha en trygg förräntning).

Aktier är synnerligen dumt att köpa när 18-årsdagen är nära (börskrasch....). Fonder finns en del bra, satsa på tröga hedgefonder, leta efter sådana som haft en långsam stabil uppgång utan hack senaste 10 åren. Bättre än vanlig sparränta men förstås inga glädjehopp i grafen. Och välj en nätmäklare med låga avgifter, storbankerna är inte nåt att ha.

Aktieindexobligationer är bara dumheter om du frågar mig, ett sätt för banken att ta avgifter får nåt som inte är nåt värt.
 
Redigerat:
renninha skrev:
Pratat med banken om att öppna ett investeringssparkonto och de förslår att köpa fonder och aktieindexobligation i det.
Det är verkligen stötande att banker får kalla sånt för "rådgivning"! De som ber dem om råd i ett ekonomiskt ärende blir istället bemötta med grisig försäljning av deras egna stötande dyra produkter. Stötande? Ja, jämför t.ex. den årliga kostnaden på kanske 1,5% med de kanske bara 0,055% som en aktieaffär kan kosta hos internetmäklare som Avanza och Nordnet. Det är 30 gånger dyrare! Jag gillar intre investeringssparkontots årliga skatteuttag och är det inte så att banken kan ta en avgift för det också? Köp 3-4 olika aktier i en depå hos Nordnet eller Avanza istället. Trygga aktier med hög utdelning, H&M är t.ex. ett bra val, som kan behållas i 5-10 år utan omplaceringar. Över huvud taget borde föräldrar sätta av ett par tusenlappar per år till en vars en aktiedepå till barnen på det sättet (aktier kan ju köpas styckevis numera!) för det finns inget annat som har så stor betydelse för värdeökningen som lång tid. Då blir barnen rika i framtiden.
 
Nu har jag varit föräldraledig i 1,5 år men innan jag gick hem så var ISK kostnadsfritt hos alla banker. Däremot är ju fondavgifterna kvar precis som utanför ISK.

Tänker inte debattera rådgivning/försäljning men jag hoppas att ni förstår att det finns både ock, finns många som faktiskt brinner för att kunderna ska ha det bästa för just dem.
 
  • Gilla
swejocke
  • Laddar…
cecilia_jo skrev:
finns många som faktiskt brinner för att kunderna ska ha det bästa för just dem.
Ja, det är faktiskt sant. Det förtjänar att sägas. De fyra storbankerna hör dock inte dit. Och den värsta av dem verkar tyvärr vara Swedbank. För några år sedan så tvingades jag sköta dödsboet efter min mor och det var plågsamt att ha med Swedbank i Hässleholm att göra från början till slut. De hade bara som intresse att kunna suga åt sig så mycket som möjligt av det lilla kapital min mor lämnade efter sig. T.ex. fick jag inte betala räkningar via internet utan de skulle betalas över disk med en saftig avgift för varje räkning. Till slut var jag så förbannad så att jag sa upp alla affärer med dem och flyttade över det till ett nytt konto för dödsboet hos ICA Banken. Sen gick allt hur smidigt som helst i fortsättningen. Inte konstigt då att såna banker försöker pracka på folk sina svindyra fonder också. De där bankerna som brinner för sina kunder är just såna som ICA Banken. Inga avgifter för några tjänster alls (utom för MasterCard), inga valutapåslag vid utalndsköp, inga uttagsavgifter och, till skillnad från Swedbank t.ex, gratis internettjänster. Jag har inte provat de andra nischbankerna (de har inte alla de tjänster man behöver eller t.ex. gratis uttag utomlands), de är nog också rätt okej, men sedan jag blev kund hos ICA Banken direkt efter att de startade, kan det vara 15 år sen något?, så har jag aldrig ångrat det. Så visst är det skillnad på banker. Men spara gör man bäst i egna aktier, hos Avanza eller Nordnet.
 
Vill ni att grabben ska bli vuxen, så behandla honom som en sådan. Att ta ifrån honom kontrollen över pengarna är en direkt omyndigandeförklaring.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker ISK eller vanlig aktiedepå låter som en god ide. Men självklart då hos Avanza eller Nordnet. Storbankerna är bra på att låna ut pengar och hantera betalningsärenden etc. men absolut inte förvaltning. Skippa alla fonder utom möjligen gratisfonderna och satsa på aktier i väl diversifierad portfölj. Ska själv precis börja med detta för min sexåring. Jag väljer nog att köra i mitt eget namn, men i TS fall verkar det rimligast att öppna depå i sonens namn. Jag tror det kommer ge precis den effekt som TS tror med lite "tröghet" i systemet. Men, det kan även bli en utmärkt utbildning i värdepappersförvaltning om TS även låter honom vara med och ta beslut. Ett sätt kan ju vara att redan innan artonårsdagen låta honom få insyn och inflytande så det inte sker någon drastisk förändring just den dagen. Jag tror att vi som människor är mer benägna att hålla fast vid besluten vi varit delaktiga i. Oavsett ålder.
Lycka till!
 
M
pelpet skrev:
Vill ni att grabben ska bli vuxen, så behandla honom som en sådan. Att ta ifrån honom kontrollen över pengarna är en direkt omyndigandeförklaring.
OT: Påminner mig om Frank Zappa som sade ungefär "Tricket för att få trevliga barn är att behandla dem som människor och inte som ägodelar"
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag har ett bonusbarn som jag har provat att lära lite vett om pengar osv....
Tyvärr så har hon lärt sig att det är bara att ringa pappa om man har bränt pengarna och det är en vecka eller 2 kvar till nästa studiebidrag....
Då är det inte lätt att lära någon om pengars värde, därför har vi flyttat hennes pengar till ett konto som hon inte har kontroll över.
Tror att hon skulle bränna pengarna på ett år eller så om hon hade kontrollen över dom...

Grabben däremot har kvar sin första intjänade sedel, funderar på om det är värt att köpa spelet samma dag det kommer ut eller om han ska vänta några månader och spara en 100 eller 2
 
Tack så mycket för alla goda råd. Ska läsa igenom allt en gång till innan jag går till handling.
Håller fullt med om det är grabbens pengar och att de ska han ha tillgång till fullt ut när han blir 18.
Tanken var att låta 50k vara kvar i kontanter och gömma undan 100. Gömma är fel ord - placera, kanske?
Vill han ha en HD, en resa till Karibien eller skänka allt till Rädda Barnen så varken kan eller får jag hindra honom.
Kan tala om vad jag tycker, men det är väl allt.
Så det är just trögheten i systemet som jag vill åt - att det inte bara ska vara ett klick på datorn. Det brukar vara en god idé att sova på saken. Och OM det skulle vara ett fantastiskt tillfälle som bara inte kan vänta så får väl jag bistå honom tills försäljningen är klar. Kan själv vara rätt impulsiv.
Men att låsa hans pengar under ett antal år är inte min melodi. Hade det varit ett större arv eller liknande, så kanske, men nu är det hopsparade barnbidrag och julklappspengar och inte så mycket kapital egentligen. Men ändå en trygghet om/när han ska plugga vidare.
Han har ett VPC-konto idag med några svenska storbolag, så jag tänkte satsa på placeringar som inte är knutna till den svenska börsen. Inte direkt några avkastningskrav utan mer att besparingen inte ska förlora i värde. Får se vad det finns i fondväg. Aktieindexobligation låter för bra för att vara sann och då är den förmodligen det med.
Sonen är egentligen rätt sparsam av sig (snål?), kan säkert intressera sig för börs och investeringar i framtiden och han har ännu inte upptäckt hur kul det är att gå på krogen. Men allt sådant kan ändra sig snabbt... så med ett par dagars väntetid så tror jag att det kommer att bli bra.
 
Tja, det är ju 3000 öl på krogen han har sparat :)
 
Måste säga, vilka snälla föräldrar ni är som sparar ihop till era barn!:) Skall spara ihop lite till min son också.
Från 18-åringens perspektiv måste det kännas väldigt lyxigt att veta vad man har att vänta.
Själv fick man börja med två tomma händer. Tog körkort och köpte bil när jag var 18, det fick betalas utav mig själv genom extrajobb. Likaså började jag jaga när jag var 18. Bara att betala ur egen kassa. Likaså om man skulle ta en öl med polarna, bara att slanta upp. När man skulle flytta hemifrån likadant.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
mekar-anders skrev:
Måste säga, vilka snälla föräldrar ni är som sparar ihop till era barn!:) Skall spara ihop lite till min son också.
Från 18-åringens perspektiv måste det kännas väldigt lyxigt att veta vad man har att vänta.
Själv fick man börja med två tomma händer. Tog körkort och köpte bil när jag var 18, det fick betalas utav mig själv genom extrajobb. Likaså började jag jaga när jag var 18. Bara att betala ur egen kassa. Likaså om man skulle ta en öl med polarna, bara att slanta upp. När man skulle flytta hemifrån likadant.
Håller med dig, det är ett I-landsproblem med dagens "curlingföräldrar".

Det finns väl ingen större tillfredsställelse än den att man själv kämpat och lyckats att göra något vettigt med egna förtjänade pengar.

Att bara gapa och låta "svalor" flyga in i munnen utan egentligen anstränga sig är väl inte bra för någon? :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.