Jag tror det är dags att ni tar nästa steg i skyttet: skippa Jula och dess gelikar och upptäck luftvapen.e-butiken.se istället!
 
Jäkla D09, gick ju inte att stå emot längre... :D

20140815_184352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
JPW skrev:
Jag tror det är dags att ni tar nästa steg i skyttet: skippa Jula och dess gelikar och upptäck luftvapen.e-butiken.se istället!
Jag tror inte det bli mer hål i tavlan för det, däremot mer hål i plånboken. Jag har nyligen skjutit slut första 250-kulorsburken och skjuter i alla fall över generellt över 37 poäng på 10 m liggande med 299-kronors Jula-bössan. På sån här 5-ringars tavla alltså.

(Har de fyra senaste tavlorna ligger här vid skrivbordet och det är 39, 41, 44X och 38 poäng.

Så det känns inte som geväret är begränsningen ännu.
 
D09
Nerre skrev:
Jag tror inte det bli mer hål i tavlan för det, däremot mer hål i plånboken. Jag har nyligen skjutit slut första 250-kulorsburken och skjuter i alla fall över generellt över 37 poäng på 10 m liggande med 299-kronors Jula-bössan. På sån här 5-ringars tavla alltså.

(Har de fyra senaste tavlorna ligger här vid skrivbordet och det är 39, 41, 44X och 38 poäng.

Så det känns inte som geväret är begränsningen ännu.
Stod i kikade i vildmarksbutiken på Ullared idag,dreglade över ett gevär för 1200 om jag inte minns fel.

Varför vet jag inte men det var svart och ihålig kolv... Skulle nog känna mig som en sniper med det =P

Men inledningsvis så duger mitt gevär gott :)

Lekte lite till med siktet och sen med stöd, skott i skott underkant på tavlan inom 10:an :)

Hållningen var jättebra att träna på :) ska skjuta lite på nya kulfånget imorgon :)
 
Redigerat:
Jag kom på att det geväret jag köpte för 299 var det ju rea på, jag tror ordinarie pris är 499 eller nåt sånt. Men jag googlade lite innan jag köpte och det verkade trots allt vara ett av de bättre gevären på Jula. Finns en reparations-sats också och där finns det en utbytesfjäder som tydligen är kraftigare än originalet. Men jag har inte velat plocka isär bössan, känns som det är vettigare att börja med att träna skjuttekniken som sagt var.
 
Nerre skrev:
Jag tror inte det bli mer hål i tavlan för det, däremot mer hål i plånboken. Jag har nyligen skjutit slut första 250-kulorsburken och skjuter i alla fall över generellt över 37 poäng på 10 m liggande med 299-kronors Jula-bössan. På sån här 5-ringars tavla alltså.

(Har de fyra senaste tavlorna ligger här vid skrivbordet och det är 39, 41, 44X och 38 poäng.

Så det känns inte som geväret är begränsningen ännu.
Nja, en bra Pneumatiskt bössa som tex min jag visade tidigare i tråden släpper ut exakt samma luftmängd varje gång, det betyder att bössan påverkar inte skottbilden alls utan det är bara du som är begränsningen. Mycket roligare enligt mig

Sedan behöver det inte kosta skjortan, jag har byggt min bössa på detta system

http://www.fxairguns.com/rifle/the-t12/

Kostar runt 5 papp med syntetstock
 
D09
Hur räknar ni poäng på tavlan?

Där majoriteten av träffen är? ( t e x lite på 4 men mest 5 = 5 )

Eller att man lyckats "bryta linjen" på 5:an ( skottet dominerar på 4:a men gick in lite på 5 )
 
I
Anders Malmgren, de där bössorna är väl knappast licensfria?
Läste om pistolen på deras sida att den var det, krävde endast fyllda 18 års. Jag har en BRocock liggandes som jag inte vill skaffa licens för. Den har samma patroner och en 200bars handpump till dem, svarvade ett varv patroner som man kunde ladda med ollonskott så man slapp pumpa, men de har jag kastat för jag insåg att man då tagit steget upp till eldhandvapen. Hur som helst, BRocock slutade väl säljas i sverige p.g.av licenstvång. Enligt min mening rätt och det borde omfatta alla vapen som liknade " riktiga" vapen. Man kan lätt få huvudet bortskjutet om man viftar med såna så polisen ser det, och jag klandrar dem inte. En luftpistol ska se ut som en luftpistol och tittar man på de riktiga tävlingspistolerna så gör de det. Så min revolver är till salu men inte till vem som helst, jag vill inte ha nåt på mitt samvete, och den är inte billig för jag beundrar det tekniska, och hantverket i den.
Frågan är då kan jag saluföra den som licensfri?
Gevärsskyttet lockar lite, men det blir lite svårt med avståndet, garaget är bara 8,5 meter, och ute går ju inte i tätbebyggt område.Alternativet är förvisso att smörja upp Elgamo-pistolerna men det är "inte lika roligt" = svårare.
Helst skulle jag vilja rigga upp bågen, men det är tveksamt om jag fortfarande kan spänna den. Och när vi nu var inne på licens, hur kan de vara fria? Compoundbågarna är ju rena mordvapen.
 
D09
D09 skrev:
Stod i kikade i vildmarksbutiken på Ullared idag,dreglade över ett gevär för 1200 om jag inte minns fel.

Varför vet jag inte men det var svart och ihålig kolv... Skulle nog känna mig som en sniper med det =P

Men inledningsvis så duger mitt gevär gott :)

Lekte lite till med siktet och sen med stöd, skott i skott underkant på tavlan inom 10:an :)

Hållningen var jättebra att träna på :) ska skjuta lite på nya kulfånget imorgon :)
Iofs, nästa gevär jag köper blir ett jaktgevär ala pang pang :)

Grannen o jag tjötar om jaktexamen. Vilka övningar är vettiga att drilla med luftgeväret?
 
I
D09 skrev:
Hur räknar ni poäng på tavlan?

Där majoriteten av träffen är? ( t e x lite på 4 men mest 5 = 5 )

Eller att man lyckats "bryta linjen" på 5:an ( skottet dominerar på 4:a men gick in lite på 5 )
Minns jag rätt så räknades en bruten linje som övre valör.
 
  • Gilla
cust3000 och 1 till
  • Laddar…
D09
ion skrev:
Minns jag rätt så räknades en bruten linje som övre valör.
Jag blev genast mycket bättre =D
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Precis, bruten linje är högre poäng, på de små ringarna (på 5-ringstavlor) så säger man 10X om hela mittenpricken är borta. (Jag googlade på det där förut:)

10 om mittenpricken är naggad och 10X om hela är borta. (Sen vet jag inte hur man summerar om man har flera 10X på samma tavla, jag har bara skjutit en 10X än så länge:)
 
ion skrev:
Anders Malmgren, de där bössorna är väl knappast licensfria?
FX säljer både licenspliktiga och licensfria bössor. Min är licensfri.

LEP har polisen ännu inte hunnit bestämma sig för ännu, problemet är att det är bara att överladda patronen så blir anslagskraften över gränsvärdet för licensfri.

Min LEP revolver ser inte ut som en riktig det ÄR en riktig. Exakt samma revolver finns med .38 pipa från samma leverantör, enda skillnaden är att min är .22 pipa. Och det märks, mycket trevlig revolver att skjuta med
 
I
AndersMalmgren skrev:
FX säljer både licenspliktiga och licensfria bössor. Min är licensfri.

LEP har polisen ännu inte hunnit bestämma sig för ännu, problemet är att det är bara att överladda patronen så blir anslagskraften över gränsvärdet för licensfri.

Min LEP revolver ser inte ut som en riktig det ÄR en riktig. Exakt samma revolver finns med .38 pipa från samma leverantör, enda skillnaden är att min är .22 pipa. Och det märks, mycket trevlig revolver att skjuta med
Menar du att det finns riktig ammunition som passar i trumman? Oroväckande i så fall. Jo min är rolig den med men inte så avancerad med riktmedel som din, lite svårt att träffa med den, nackdelen är pumpandet.
 
Nej, hylsan har samma dimension, men eftersom pipan är .22 funkar det inte. Samt att trumman är konstruerad för att inte hålla för att avfyra hylsor med krutladdning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.