hek skrev:
@dhanjel
Björn håller en bra lista på Open Source controllers här:

[länk]
Tack! Var ungefär de jag testat. Får göra ett försök till med openHAB och sen avgöra om jag ska köpa Homeseer eller en Vera Pro om det inte lyckas.
 
Tycker detta sammanfattar lite hur enkelt OpenHAB är...

In order to bind an item to a Z-Wave device, you need to provide configuration settings. The easiest way to do so is to add some binding information in your item file (in the folder configurations/items`). The syntax for the Z-Wave binding configuration string is explained here: The format of the binding configuration is simple and looks like this:

zwave="<nodeId>[:<endpointId>][:command=<command>[,parameter=<value>][,parameter=<value>]...]"
 
Det beror nog lite på vem du frågar. Själv avskyr jag peka och klicka och knackar hellre textfiler med vim i terminalen. Lyckligtvis finns det något som passar alla ;-)
 
Visst, vissa tycker det säkert är kul :)

Jag tycker att om systemet har informationen och systemet dessutom vill ha informationen, inte fan tänker jag sitta och göra systemets jobb :) Sen att det kanske är smidigt med textfiler är en sak, men då kunde de ju ha en funktion som genererar ut koden för alla enheter så man kan lägga till dom i de layouter man vill ha dom i.
 
Clabbefix skrev:
Jag har en rfxcom inkopplad i min vera lite. Det gör att jag kan styra nexa brytare. Jag vet inte om fibaros controller stöder rfxcom.
Nope inget stöd för detta hos Fibaro. En bra "funktion" som gör att man inte lockas av att köpa billiga 433MHz-grejer 😉 (Testade Tellstick innan och det var rena skräpet tycker jag)
 
iSnobben skrev:
Nope inget stöd för detta hos Fibaro. En bra "funktion" som gör att man inte lockas av att köpa billiga 433MHz-grejer �� (Testade Tellstick innan och det var rena skräpet tycker jag)
Ja du har rätt. Man skall inte köpa fler 433Mhz saker för automatisering. Man kan istället göra en stegvis övergång från ett redan befintligt tellstick-styrt system till ett bättre zvave system. En annan fördel med rfxcom är ju att man kan samla data från andra givare som termometrar och regnmätare.
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Clabbefix skrev:
Ja du har rätt. Man skall inte köpa fler 433Mhz saker för automatisering. Man kan istället göra en stegvis övergång från ett redan befintligt tellstick-styrt system till ett bättre zvave system. En annan fördel med rfxcom är ju att man kan samla data från andra givare som termometrar och regnmätare.
Jo givetvis finns det ju fördelar också jag skrev det med en ganska stor skopa ironi 😃
 
Inför den kommande vintern så vill jag förbereda mig lite. Skulle vara intressant att styra uttag i kallgaraget men det kräver att hitta relän som fungerar rätt rejält under nollstrecket. Alla lösningar jag har sett hittills har bara temperaturspann från 0 grader. Nån som vet om det ens finns?
 
råttboet skrev:
Inför den kommande vintern så vill jag förbereda mig lite. Skulle vara intressant att styra uttag i kallgaraget men det kräver att hitta relän som fungerar rätt rejält under nollstrecket. Alla lösningar jag har sett hittills har bara temperaturspann från 0 grader. Nån som vet om det ens finns?
Du har ingen möjlighet att styra matningen till garaget istället? Jag styr all utebelysning och samtliga uttag på huset/altanen/i trädgården via en central med totalt 8 grupper som styrs via fibaropuckar. Två grupper är för uttag vilka går över varsin kontaktor för att kunna köra tyngre laster som maskiner etc utan att behöva bekymra sig över att fibaropuckarna brinner upp. Centralen har också en knappsats med en knapp per grupp som lyser upp om gruppen är påslagen, och genom tryck på respektive knapp kan man slå av och på grupperna utan mobil/platta/dator. Men som sagt sitter denna central i källaren och inte utomhus.
 
Klarar man sig på en vera lite på strax över 40 enheter (vet att den "klarar" 70 officiellt), eller måste man gå upp till den dyrare och grymt fula modellen med allt wlan trams?
 
Jag har slagit i taket vid 70 enheter så 40 bör inte vara ett problem.

Har beställt en Vera 3 som jag ska para ihop med min VL. Den ska få stå i garaget och förlänga nätverket ut dit.
 
Kanske har 10-20 enheter till planerade kommande året, men vill samtidigt inte ha den fula :)
Undra var Vera Plus och Pro tog vägen som visades på CES 2013.

Nu har de åtminsone släppt en beta-version av UI7.
 
Om du redan nu räknar med 60 enheter hade jag gått på en Vera 3 direkt. Dom flesta som har problem med stabilitet tror jag pressar sin Vera Lite för hårt. När jag begränsat mig till max 70 enheter har Veran varit stabil.

Du kanske kan gömma undan den? Har du redan en wifi-router kan du brygga den med Veran och då behöver du inte tillgång till fysiskt LAN och kan placera Veran var som helst.
 
Kommer stå i förrådet bakom garaget, där trivdes Fibaron åtminstone. Men jag stör mig ändå på dess fulhet och att man får betala för funktioner man inte vill ha :) Enda skillnaden i övrigt på dom är ju mängden minne.

Man kanske kan få dit mer minne själv? Eller är det fastlött?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.