davidrinnan skrev:
jag har 950m2 tomt och om min mätning är korrekt, assisterad av en 3 respektive 6åring, är gräset knappa 400m2...
den smalaste delen av gräsmattan som går som ett u runt huset är 4,5 meter. Inga stora höjdskillnader.

Enda jag funderar kring är en liten del på ca 10-15m2 som man kommer åt genom en ca 1 meter trång passage. Med rabatter och buskar är nog gräsytan där inte mer än kanske 6-7m2 men gräset växer frodigt där.

Utifrån vad jag läst mig till och hur min tomt ser ut känns det som att det vore skönt att slippa lägga ner 15 000 för att få en AM220 eller motsvarande gardena. Vad jag förstår klarar dom maskinerna av tighta passager.

Ni som testat meec 1200, vad tror ni om möjligheterna att navigera in på 1 meter bredd.

Eller ska man bara resonera som att ytan är så liten att man tar den med kantklippet?

Eller är det så att jag när jag tittar på meec kollar på en för stor maskin för min matta? Eftersom tomten är 950m2 är det ganska långa avstånd även om gräsytan är liten.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med långa avstånd? Är det långa smala gator med gräs?
Det man får tänka på är att tråden måste ligga runt 40 cm ifrån kanter, hålor, och andra saker. Annars kommer klipparen fastna eller ändra riktning när den är på väg in på laddning. (den följer tråden genom att gå mitt över den.)
En passage på en meter ger ju en egentlig öppning på 20 cm. Förutsatt att klipparen inte skulle klara att gå med ett hjul utanför passagen. Typ på stenplattor, grus eller liknande.
med En så smal passage så är det nog enklast att lägga laddstationen så att klipparen går rakt in på det området vid kantklippningen första gången den klipper på dagen. Med en käpp efter tråden kan klipparen släppa och klippa det området direkt. Och sedan ägna sej åt resten av gräset under dagen.

400kvm klipper den väl lätt om den får gå två klippningar var annan dag.
Har utökat mina ytor till runt 900kvm, med flera passager, vinklar, och massor av hinder. Träd, buskar, rabatter. Mm. Trångaste passagen är lite knepig. Först in mellan trådarna med en pion i mitten, altså två öppningar på runt 120cm. Sedan en passage på runt 120cm direkt till höger från den ytan till nästa yta. Trotts detta har den hållit alla gräsmattor klippta genom att gå mellan 12-20 varje dag = tre klippningar om dagen.

Man får räkna med en del funderande och flyttande av tråd, innan man kommit på alla ställen som är knepiga att ta sej förbi / över.

Men som sagt. Köp och pröva :)
 
Med långa avstånd menar jag att tomten är ganska stor i förhållande till mängden gräs. Gräset ligger som ett U runt huset. Även om det aldrig är smalare än 4.5 meteter så är det troligen ganska många studs mot gränslinjen med vändning etc etc. Så det är nog långsammare 400m2 att klippa än 400m2 på en mindre tomt.

Jag har kollat lite noggrannare och passagen till den lilla gräsytan jag nämnde är 1,2 - 1,4 lite beroende på hur man mäter. Utifrån vad du beskriver kommer in igenom en passage på 120cm. Är det då med kanttråden på båda sidor. Dvs bara ca 40cm öppet mellan de två kanttrådarna.

Jag hade ett annat ärende på jula i dag och sprang förbi maskinen. Tog en kort tid. Den är brutalt stor. Med 60cm i bredd är det nog inte så stor skillnad mot bensinklippon. Den känns på något sätt onödigt stor för klippbredden.

Nu har ju gräset börjat växa ordentligt igen. Hur går det för era klippare? Är det något att ha. Priset är ju i alla fall fantastiskt bra :)
 
Okej då tror jag att jag förstår. Jo den är bred men det är ju gforce klipparen också.. Huskvarna är väl lika de med? Känns faktiskt rätt trevligt när man blir påkörd i trädgården och tre rakblad snurrar i 3000rpm vid tårna! Vill inte ens tänka på vad som skulle hända om en solande person som ligger på rygg med händerna bakom huvudet. fick tex armbågen överkörd, utan att det fans nog med utrymme under kåpan så klipparen hinner stoppa knivarna.

Ja det där med passager.. Det beror nog på hur mycket saker som är i vägen också. Min trångaste passage med tråd på båda sidor är nog runt 70cm just nu iaf. Och klipparen åker in där då och då, förutsatt att det slumpar sej rätt med hur den vänder sej vid kontakt med tråd / hinder. När den väl kommer in där, så brukar den klippa av hela ytan innan den tar sej ut igen. (ytan där är helt fri från hinder, och på typ 200 kvadrat.)
De andra tre passagerna, som varierar mellan 3 till 1.5 meter i bredd, åker den igenom ofta!

Jag är iaf sjukt nöjd med klipparen och hur bra den klipper, dessutom börjar min primär-gräsmatta bli grön! Helt otroligt faktiskt, för den har alltid varit full med gula fläckar, stora tussar med grovt gräs som växer tre gånger så fort som det andra gräset. Klippon gick ner sej överallt och gjorde leriga spår, skar märken i marken, mm.. Roboten lämnar ju knappt spår efter sig när den åker över öppen jord! :)

Hittade pris på batteri och kåpa / skal till gforce. Om de passar rakt av vet jag inte däremot.
Skal. 1500 kr.
Batteri. 1300 kr.
Tror jag köper ett gforce skal till våren, :p
 
Andreas Darsell skrev:
Vill inte ens tänka på vad som skulle hända om en solande person som ligger på rygg med händerna bakom huvudet. fick tex armbågen överkörd, utan att det fans nog med utrymme under kåpan så klipparen hinner stoppa knivarna.
Blev nyfiken på det där. Låter som du menar att klipparen kan känna av att den är på väg att klippa i ex. en arm och alltså stoppa knivarna innan olyckan är framme? Eller vad är det som gör att knivarna stoppas?
 
bjoma skrev:
Blev nyfiken på det där. Låter som du menar att klipparen kan känna av att den är på väg att klippa i ex. en arm och alltså stoppa knivarna innan olyckan är framme? Eller vad är det som gör att knivarna stoppas?

Jo om vi tänker lite logiskt nu.. Om klipparen tex åker på din fot, eller en arm. Så bör ju kåpans främre del ta i armen, eller ovansidan på foten, och därmed lyftas! Vilket resulterar i att "lyft skyddet" aktiveras. Vilket i sin tur gör att klipparen stoppar knivtallriken, stannar och försöker backa, för att sedan vända riktning och varna med ett pip att den kommer börja klippa igen.
Så det jag menar är att det nog är bra med en liten "safety zon" på typ 10cm från ytterkanten på kåpan och in till de tre "rakbladen" som ju snurrar i cirka 3000rpm. Så att de verkligen hinner stanna innan de gör skada! Tex om någon har en ganska platt fot som inte lyfter kåpan nog mycket förens klipparen nästan börjar klättra på smalbenet! Jag skulle då inte vilja stoppa tårna i knivarna det kan jag lova. Inte efter att ha sett vad de gör med äpplen som är lagom stora. Eller de slangarna från stupprören som rullar ut sej när det börjar regna.. Ser ut som en galen styckmördare gått loss på en av slangarna på min tomt.. Hahaha.
 
Andreas Darsell skrev:
Vill inte ens tänka på vad som skulle hända om en solande person som ligger på rygg med händerna bakom huvudet. fick tex armbågen överkörd, utan att det fans nog med utrymme under kåpan så klipparen hinner stoppa knivarna.
Vill inte tänka på vad som händer om man lämnar in hjärnan som pant på ICA ;-) Eller så kan man stänga av roboten när man solar eller låta den klippa på natten :-D
 
Gick ut till min nu o skulle starta den, hela displayen är full av kondens så ser inte ett dugg, blir o lämna in till Jula imorrn
 
Idag när jag tittade ut så hade den stannat mitt på gräsmattan, inte så konstigt. Jula slaktade demo exet och lagade min direkt.
DSC_0157.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Psycho Dave skrev:
Idag när jag tittade ut så hade den stannat mitt på gräsmattan, inte så konstigt. Jula slaktade demo exet och lagade min direkt.
[bild]
Vad va felet? Står bara att det är en ogiltig fil, när man klickar på den.
 
Watch "Meec robotgräsklippare från jula" on YouTube
Meec robotgräsklippare från jula: http://youtu.be/F_6YroqkdL8

Här är ett klipp på min meec robot, fungerar faktiskt fortfarande! Får hoppas att det håller i sej :)
 
Andreas Darsell skrev:
Vad va felet? Står bara att det är en ogiltig fil, när man klickar på den.
Ena framhjulet lossnade.

Kan även tipsa om att om man ställer in klipparen på att gå 40 cm över tråden så klipper den 25 cm över tråden. Jag gjorde det misstaget mot en väg där det blev en liten oklippt gräskant.
 
Skulle idag starta upp den lilla meec klipparen men det blev ingen trevlig start på vår bekantskap. Satte främre slingkabel på left kontaktstift som manual säger men vid uppstart svänger robot ut från slinga åt fel håll. Tror jag kopplat fel först så trycker på hem knappen. Roboten följer slingan fint och försöker docka. Provar på nytt att starta upp efter omstart av roboten men samma fel. Provar då att växla kablarna bakpå stationen och klipparen går då ut perfekt och startar en klippcykel. Provar trycka hemcykel. Vilket resulterar i att robot vill krocka i baksidan av laddstationen. Blir att åka in med den och hävda dos.
 
Ibland ska man tänka först och skriva sen. Klipparen måste gå ut medurs annars går den på slingan åt fel håll:). Nu går den i vårt fall och får se hur den sköter sig.
 
har kört me den 2 mån nu, o den gör de den ska för 5 tusen.
kvittar nog vad man köper ,om man har en liten tomt på 700 kvm med mycke träd o trånga pasager o 300 kvm gräs.
men de e klart att för 10 tusen får man kanske en lite bättre o 25 till 40 tusen den bästa.
men man kommer aldrig undan småproblem och att en display går sönder .
o om man räknar med att den ska klara ta allt gräs så man slipper kantklippa mm så måste man ha en tomt som är i prinsip ren från hinder mm plus att man måste ha typ plattor runt hela huset o hela tomtgränsen .
mycke nåjd med min.
vist de kan låta lite i bland pga vibrationer ,men ja ställde in höjden ,lyfte vredet o kilade fast en plastbit så nu e den tyst.
men o andra sidan betalar man för den billigaste bilen,klipparen på marknaden så kan man ju inte förvänta sej att den ska funka som den dyraste.
 
  • Gilla
yxz Karlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.