Fiberföretagen förbereder bara till tomtgräns vid de fastigheter som passeras. Ligger man avsides (typ sidogata) eller bortom det utbyggda området kan man inte räkna med att det finns kanalisation till gränsen.
 
Har också hört om personer som vill ansluta sig i efterhand men som inte "får". Fiberföretaget har helt enkelt inte resurser att ansluta ett enskilt hushåll. Alla mänskliga resurser och maskiner är redan planerade för andra områden där man gräver flera år framåt.

Det var en av de stora anledningarna att jag hörde mig för när vi köpte huset. Det fanns inte fiber indraget, men tåget hade inte gått så att säga. Nu är det bara en tidsfråga innan fiberföretaget kommer till vårat område.
 
Y
Drog dom två trådar till er också, en i reserv? Så har dom planerat här till varje hushåll.
 
peternicklas
Yrrol skrev:
Drog dom två trådar till er också, en i reserv? Så har dom planerat här till varje hushåll.
Jag fick 4 st.
 
Yrrol skrev:
Drog dom två trådar till er också, en i reserv? Så har dom planerat här till varje hushåll.
Lite beroende av teknik så drar man ändå typiskt ett *par* fiber. Dvs en för upplänk och en för nedlänk. Så minimum är då "två" fibrer. Det *kan* alltså råda lite språkförbistring här. Det vanliga är ändå att man blåser "en" fiber per abonnent. (Dvs typiskt då ett par som fysiskt ser ut som "en" fiber), det finns ingen anledning att blåsa flera, den fiber man blåser klarar redan idag flera terrabit med befintlig teknik, och det är en relativt smal sak att byta ut den om dukten är hel.

Som andra redan sagt, det är ev. inte ens möjligt att ansluta sig i efterhand. Jag har två grannar här på gatan som inte "hoppade på" när det begav sig, och de har kämpat i flera år nu för att kunna få anslutning i efterhand. (Öppet stadsnät Göteborg, och ganska centralt, så inte direkt på landet). Nu verkar det som om de skulle kunna få en anslutning i efterhand. Men det blir dyrare än för oss som var med från början.

Även om utrustningen i ändarna behöver bytas i en framtid så är det en enklare historia, det stora jobbet är att gräva och lägga ner dukt. Fibern som sådan klarar sig hundra år eller så (konservativt räknat) och har utrymme för åtminstone 100 terrabit (speciellt över de avstånd vi pratar om här, ingen testar så korta avstånd), som är det senaste rekordet för en singlemodfiber. Det kräver dock några miljoner för utrustningen i ändpunkterna. 10Gbps och 40Gbps utrustning är dock "standard" idag, och spec. 10Gbps börjar tom bli ganska vanligt. (Sedan så är 100/100 Mbps ändå ganska "snabbt" mot internet. Du kommer att uppleva en skillnad gentemot samma hastighet med ADSL eftersom latensen är liten och fix på en fiber, jämfört med stor och variabel på ADSL.)

Så summa summarum. Även om 80' som sagt verkar ganska saftigt och tål att tittas närmare på, så är fiber det mest framtidssäkra du kan skaffa i kommunikationsväg. Det som behöver uppgraderas är ev. ändpunkterna, men fibern klarar hundra år till även med fortsatt exponentiell tillväxt i kommunikationshastighet, och skulle den behöva bytas så är det ett enkelt, billigt jobb att blåsa en ny.

Jag tror att husköpare om några decennier kommer att se på ett hus utan fiber, som ungefär lika "gulligt" som vi ser på ett hus utan el, med utedass och vatten på gården. (Och det var inte så många år sedan som sådana hus var ganska vanliga. Jag har bott i dem, om inte varaktigt.)
 
Jag har fyra trådar in men bara en ansluten...

Här hos oss (på Ekerö landsbygd) har de som inte anslöt sig direkt hamnat på en väntelista. Efter nu ca. 20 månader är det ingen på listan som fått något besked ännu om möjlig inkoppling (eller när).
 
anders07 skrev:
Jag har fyra trådar in men bara en ansluten...
Det är som sagt lite spännande. Du vet inte varför? Vill man ha möjligheten att gå vidare till andra från dig?
 
peternicklas
lars_stefan_axelsson skrev:
Det är som sagt lite spännande. Du vet inte varför? Vill man ha möjligheten att gå vidare till andra från dig?
Svaret var att normalt drav vi in 2 trådar till varje hus. Nu är denna slut så du får en med 4 trådar.
 
peternicklas skrev:
Svaret var att normalt drav vi in 2 trådar till varje hus. Nu är denna slut så du får en med 4 trådar.
Och menar de med två trådar ett *par*, alltså en komplett anslutning, eller menar de två par, alltså två kompletta anslutningar?

Är det gamla televerkare i farten månne? Där drog man ju alltid en fyrtrådig kabel, bara för att. Men med fiber finns det ju ingen anledning, och det är faktiskt första gången jag hört talas om det, så det vore intressant att få veta bakgrunden (om det är så).
 
peternicklas
lars_stefan_axelsson skrev:
Och menar de med två trådar ett *par*, alltså en komplett anslutning, eller menar de två par, alltså två kompletta anslutningar?

Är det gamla televerkare i farten månne? Där drog man ju alltid en fyrtrådig kabel, bara för att. Men med fiber finns det ju ingen anledning, och det är faktiskt första gången jag hört talas om det, så det vore intressant att få veta bakgrunden (om det är så).
De drog in 4 fibertrådar för den med 2 fibertrådar var slut. Endast 1 fiber kopplas ju in.
 
peternicklas skrev:
Endast 1 fiber kopplas ju in.
Kör ni WDM i singlefiber till kund alltså? Det är inte supervanligt (än), så om det är så så är det ju kul att veta.

Och om ni gör det så är två stycken alldeles ohyggligt med overkill. (Att det blev en annan kabel för att någon var slut, det är ju en annan femma. Det skiljer inte mycket i varken storlek eller pris.)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Kör ni WDM i singlefiber till kund alltså? Det är inte supervanligt (än), så om det är så så är det ju kul att veta.

Och om ni gör det så är två stycken alldeles ohyggligt med overkill. (Att det blev en annan kabel för att någon var slut, det är ju en annan femma. Det skiljer inte mycket i varken storlek eller pris.)
bidi optik, 1310/1550 i samma fiber med en smalbandig mottagare så klarar man sig utan extern MUX/Filter. Kostar inte många kronor pluggen nuförtiden.
Rätt vanlig i metrofibernäten har jag märkt. Kommer nog starkt i ftth framöver, antaligen pga mindre behov av svetsar, men drar helt enkelt 2 el 4 fiber i ducten men svetsar upp en.
 
Gästabudstaden i Nyköping drar 4 fiber till varje hushåll, men svetsar 1.
 
Jag har 16 fibertrådar i elcentralen utomhus och så drog de in en med fyra trådar i huset... Vad jag förstod är det "standard" att dra in två så man har en reserv om något skulle vara fel på en. Att jag har fyra beror nog på att de bara lade en sån, kanske för att de hade mer av den eller att den är lättare att dra eller nåt... :surprised:
 
corre skrev:
bidi optik, 1310/1550 i samma fiber med en smalbandig mottagare så klarar man sig utan extern MUX/Filter. Kostar inte många kronor pluggen nuförtiden.
Rätt vanlig i metrofibernäten har jag märkt. Kommer nog starkt i ftth framöver, antaligen pga mindre behov av svetsar, men drar helt enkelt 2 el 4 fiber i ducten men svetsar upp en.
Där ser man. Allt går framåt. Jag trodde det låg några år i framtiden. Men det var å andra sidan några år sedan... :)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.