I samband med utbyggnad så vill jag sätta upp rejäla strålkastare som kan lysa upp bilparkering och tomt, om man vill jobba ute kvällstid (har småbarn).

Jag vet att en rejäl strålkastare ska ha en stor reflektor, men undrar om det finns någon variant av strålkastare som kombinerar bra ljus med att faktiskt vara liten.

Tanken är att montera dem under en takfot.
 
pelpet skrev:
Tack för tipsen men dessa är alldeles för stora, 30-40 cm breda.

Jag hade tänkt mig något i stil med denna. Mycket ljus, liten storlek.

[länk]
Då är det bara att beställa.
 
Mikael_L
pelpet skrev:
Jag vet att en rejäl strålkastare ska ha en stor reflektor,
Nja, det gäller ju möjligen rundstrålande ljuskällor (men inte ens där är det något säkert samband).
Välj LED, så styrs ljusspridningen av hur LED-chipet är inkapslat, och någon reflektor behövs i princip inte alls.
 
Problemet med aliexpress-prylarna är att de är så oerhört dåligt beskrivnina, och det känns trist om man får hem en pryl två lax som inte fungerar som tänkt.

Det bästa vore om man kunde hitta en LED-belysning som ger typ 5000 lumen och går att fälla in i vindskivan så att den i princip inte syns.
 
pelpet skrev:
Problemet med aliexpress-prylarna är att de är så oerhört dåligt beskrivnina, och det känns trist om man får hem en pryl två lax som inte fungerar som tänkt.

Det bästa vore om man kunde hitta en LED-belysning som ger typ 5000 lumen och går att fälla in i vindskivan så att den i princip inte syns.
Vad mer vill du veta?
 
pelpet skrev:
Problemet med aliexpress-prylarna är att de är så oerhört dåligt beskrivnina, och det känns trist om man får hem en pryl två lax som inte fungerar som tänkt.

Det bästa vore om man kunde hitta en LED-belysning som ger typ 5000 lumen och går att fälla in i vindskivan så att den i princip inte syns.
375:- styck blir det väl på just den du länkar till? Det är ju 4 st. per lot i den dealen och 219 dollar är typ 1500:-.

Om de inte motsvarar förväntningarna lär de gå att sälja på Tradera utan förlust skulle jag tro. :)
 
5000 lumen, då krävs i runda slängar 50W, då blir även en LED-armatur relativt skrymmande p.g.a. kylflänsen som krävs för att chipet ska hålla en hälsosamt låg temperatur.
 
Undrar om 5 st sådana här skulle funka bra? De var ju snygga iallafall.

I och med att de är på 10W så borde det räcka med en 6A 12V transformator för att driva alla - eller ska man ha en speciell led-drivare?
 
Redigerat:
Den trafon ska funka bra.
 
10w är ganska lite. Hur stor yta har du tänkt belysa och hur mycket vill du att det ska lysa?
 
Initalt så hade jag tänkt lysa upp framsidan på huset där bilen står, ca 6 x 12 meter. Ju ljusare desto bättre. Helst hade jag velat ha en schysst belysningsmast med 4 x 250W metallhalogen men det förslaget klarar inte en förhandlingsrunda hemma, så det är därför jag är ute efter belysning som är väldigt diskret när den är släckt.

Min tanke var att 5 x 10W led ger 5 * 1000 Lumen, vilket ersätter en 500W halogen. Jag har en sån idag men den är inte snygg.
 
Undrar om det här skulle kunna funka: 220v ledstrip som ger ca 4000 lumen/meter. På 7 meter takfot x 2 så blir det ju typ 56000 lumen och det motsvarar ju 5-6 st 500w halogenare på pappret.

http://m.aliexpress.com/item-desc/32215386251.html

Verkar enkel att koppla in, IP67, går bra att dölja och billig. Men funkar det egentligen med led-strips i en sån här applikation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.