Fortfarande nöjd!
Jag fuskjobbade ju en aning i källaren, satte plasten med gaffatejp i nåt fönster tex. (y) Verkar funka bra ändå!
Det var så otroligt hårt trä i fönstren att häftpistolen inte orkade skjuta in klamrarna!!!

Plasten syns ju (knappt märkbart) från vissa vinklar, men det är nog bara jag som ser det - som vet vad jag ska titta efter. Möjligen syns det mer om man har större fönster?

"Plast bryts ner av uv-strålning" var det nån som skrev i början av tråden... men nu sitter ju plasten mellan glas - så gulnad pga UV-strålning borde väl inte vara nåt problem?
 
Men var det inte ngn speciell plast i detta?

Niq skrev:
Det är ju vanliga plastskivor man sätter in. Det borde vilken glasmästare som helst kunna ordna fram.

Så där tunna skivor borde inte vara ett problem att skära till kan inte behövas många drag med en vass brytbladskniv. Men att såga så tunna skivor kan lätt leda till att dom spricker om man väljer något annat än polykarbonat.
 
Dom skriver mest om vanlig polykarbonat men också acrylplast och pet. Pet är den enda som jag inte arbetat med. Ingen har ännu frågat efter det. Men är övertygad om att våran grossist har det också. Dom skriver ju också att isoleringsförmågan i plasten är av liten betydelse. Dom som användt iden verkar ju nöjda så det fungerar säkert men man kan lika gärna köpa sina plastskivor från närmaste glasmästare. Det kan ju förstås löna sig att kolla priserna.

Tycker det känns som en bluff när dom skriver att dom har patentsökt sitt isoleringssytem. Vad har dom sökt patent på ? Att sätta upp en plastskiva mellan 2 fönster? Iden är varken ny eller speciellt ovanlig. Här har vi i många år gjort samma sak med en glasskiva mellan fönstren och speciallister och clips som håller den på plats listen har dessutom haft en gångjärnsfunktion så att man kan öppna och tvätta glasen.

Ett annat alternativ till att byta fönstren och ändå få isolerglas är att köpa färdiga isolerglaslister i passlig tjocklek och med butyl färdigt på och ett glas i lagom storlek. Sedan trycker man bara fast listerna i glaset i den befintliga bågen och sedan det nya glaset och tätar med lämplig massa runt. Så har man sitt isolerglas.
 
Dessutom så får man dem skurna på ett bra sätt där.

Ett annat alternativ till att byta fönstren och ändå få isolerglas är att köpa färdiga isolerglaslister i passlig tjocklek och med butyl färdigt på och ett glas i lagom storlek. Sedan trycker man bara fast listerna i glaset i den befintliga bågen och sedan det nya glaset och tätar med lämplig massa runt. Så har man sitt isolerglas.
Kan man utveckla detta? Bilder?
 
pezlin skrev:
Är ni som använt detta fortfarande nöjda?
Ja. Det funkar fint. Pet-skivorna isolerar nog en del mot hettan också, vi hade inte över 24 grader inomhus under värsta sommarhettan.
 
ZeroX66 skrev:
Dessutom så får man dem skurna på ett bra sätt där.



Kan man utveckla detta? Bilder?
Ska försöka utveckla det. Har inga bilder. Glömde för en stund att det gällde kopplade fönster men det går att göra om man får det att rymmas. När man gör isolerglas så använder man ju distanslister i aluminium oftast (det finns även någon form av plastlister som isolerar bättre än aluminium). Jag tror att den smalaste är 6 mm. Dom glasmästare som själva kan göra isolerglas har sådana lister på metervara med butylmassa färdigt på så att dom bara går att trycka fast i glaset. Du behöver måtten på bågen där listerna ska sitta så att glasmästaren kan göra en passande ram av listerna Beronde på hur din båge ser ut så tar du bort listerna som håller glaset på plats eller om du har kitt så tar du bort det . Sedan trycker du fast listerna i gammla glaset och sedan så det nya glaset som förstås har lagom storlek att passa in i bågen. Det nya glaset behöver kilar under och på sidorna så att det inte glider isär. Sedan sätter du lister som håller hela paketet på plats.

Hoppas jag skrev så någon förstår. Annars så får ni fråga
 
20140818_115817.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en variant som vi råkade få in i dag. Mellanskivan är i 3mm glas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.