Helioz skrev:
En vanlig dator idag har oftast en mekanisk hårddisk vars skrivhastighet snittar på ca 100 Mb/s vilket är 800 Mbit/s så visst kan det vara motiverat att gå upp till 1 gigabit. SSD:er vilket blir allt vanligare ligger på ca 500 Mb/s alltså 4 Gbit/s.
Sanning med modifikation, scsi diskar med 15k rpm eller sas diskar är ju inget den vanliga konsumenten sitter o ruvar på hemma.

O ssd diskar med otrolig fart är ju lika dyra som scsi diskar var när thunderbirden var het
 
Yrrol skrev:
Observera att jag inte sa att jag skulle köra 1000, jag ville bara försäkra mig att det vore möjligt om behovet endag kom.
Eller försöka påverka att dom köpte framtidens teknik direkt och inte behöva byta sen.


Bor väl inte så öde, men "föreningen" vill fångaupp ganska stort område och valde då att placera utgångspunkten rätt dumt dessutom. Så ja, jo.

Men idagsläget var 80 bara en gissning från deras håll.


Jag funderar lite på det där klassiska skrämsel resonemanget - det blir dyrare att kopplapå sig i efterhand.
Men hur kan det bli det när stammen och kopplingsstationen står färdig några meter ifrån mig.
Dom har redan avslöjat att det ska vara förberett på flera sätt.
Okej dom får sättain något i efterhand i huvudcentralen samt gräva några meter in till min tomt.
Men detta kan ju knappast kosta mig 80tusen då.

Och... vem är det jag betalar till om jag kopplarpå mig i efterhand... betalar jag till kommunen eller till föreningen?
Kan föreningen då önska 100 tusen av mig, och att dom pengarna delas ut till dom befintliga?
Vi kopplade på oss i en "andra sväng", dvs infrastrukturen var helt klar och inkoppling skedde med fiberblåsning från station in till mig i befintligt telerör.

Fick ändå betala fullt pris. 18300 för Öppen fiber.
 
Lutte skrev:
Sanning med modifikation, scsi diskar med 15k rpm eller sas diskar är ju inget den vanliga konsumenten sitter o ruvar på hemma.

O ssd diskar med otrolig fart är ju lika dyra som scsi diskar var när thunderbirden var het
h2benchw-throughput-write.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den kostnad du kommer att få betala för att ansluta i efterhand varierar beroende på hur infrastrukturen ser ut samt om föreningen äger eller säljer nätet.

Beroende om föreningen väljer att äga nätet eller inte så kommer du att få betala den faktiska kostnaden för grävning, skyddsslang, fiber.
Grävkostnaden beror på hur långt du har från din fastighet och till närmaste fiberbox.
Sedan tillkommer kostnad för blåsning och svetsning av fiber.

Och som det ser ut de närmaste åren så kan föreningen söka bidrag för fiber projekten, som gör att det blir billigare om man hoppar på nu (40-50%).
Bidraget kan inte sökas om man vill ansluta i efterhand.

Om föreningen säljer nätet till tex Skanova så är det dom som tar betalt för samma jobb och matreal, och det är då dom som sätter prislappen.

Sedan så det spelar ingen roll om huvudfibern passerar din fastighet med 2m så måste du ändå koppla in dig där det finns en fiberbox med lediga fibrer.

Fibern i sig själv klarar flera Tb det är de aktiva komponenterna i fiberstationen och hemma hos kunden som sätter begränsningen.
Kör du 100/100 idag och vill ha 1000/1000 så kontaktar du din tjänsteleverantör och beställer tjänsten. Dom klickar med Musen och sedan har du 1000/1000 samt att du blir lite fattigare. Och dom ansvarar även för att du har ett Modem som klarar hastigheten.
 
Yrrol skrev:
Bor väl inte så öde, men "föreningen" vill fångaupp ganska stort område och valde då att placera utgångspunkten rätt dumt dessutom. Så ja, jo.

Men idagsläget var 80 bara en gissning från deras håll.
Det var någon som sa till mig att en fiberförening måste ta ut samma anslutningsavgift (fram till tomten) för alla medlemmar för att få bidrag. Grävning på tomten kan debiteras individuellt. Om det stämmer så subventionerar de som bor "bra" till de som bor "dumt" till. Då kan det vara väldigt dumt att avstå i första vändan om man bor dumt till. Ansluter man sig senare kommer kostnaden garanterat inte vara lägre än den verkliga kostnaden. Dessutom misstänker jag att man av principskäl inte vill låta en eftersläntrare som bor bra till betala mindre än de som var med från början. Jag tror alltså det är dumt att avstå, oavsett husets placering. I nästan alla fall kommer fastighetens värde öka mer än vad det kostar att ansluta sig. Är man bunden av ett annat avtal går det i många fall att vänta med att teckna ett abonnemang, och under tiden har man ingen månadskostnad. Telia Öppen Fiber har i alla fall ingen månadskostnad om man inte har något internet/TV/IP-telefoni-abonnemang.

Återigen, jag vet inte om det stämmer att en fiberförening måste ta samma anslutningsavgift av alla.
 
Kom att tänka på den här tråden på sweclockers när jag läste det här. För den som är intresserad av kostnader för att gräva fiber. Se inlägget av OscarW90 på första sidan.

länk

Tycker slutklämmen är tänkvärd när man pratar om att koppla på sig i efterhand: "Som vissa säger "Den ligger ju redan i gatan" ja det gör den, för att någon har investerat i ditt område och vill ha tillbaka dessa pengar + avkastning."
 
80 tusen är nästan omöjligt att spendera på ett fiberprojekt, det måste vara rejält feltänkt någonstans.

Här på Gotland brukar kostnaden innan dvs subventioner och bidrag hamna på max 30 000, och vanligen runt 15-17 efter bidrag. Då talar jag om den Gotländska landsbygden där det är bra långt mellan gårdarna. I samhällen kan det hamna väl under 10 000 kr med rätt upplägg.
 
Att beakta är också skillnaden mellan det som diskuteras här, accesshastighet, och vad man sedan får i verklig hastighet mot Internet. Här påverkas man av valet av ISP och vilken kapacitet de har dimensionerat för utifrån antalet anslutningar ni har i området.
 
peternicklas
Anaii skrev:
Kom att tänka på den här tråden på sweclockers när jag läste det här. För den som är intresserad av kostnader för att gräva fiber. Se inlägget av OscarW90 på första sidan.

länk

Tycker slutklämmen är tänkvärd när man pratar om att koppla på sig i efterhand: "Som vissa säger "Den ligger ju redan i gatan" ja det gör den, för att någon har investerat i ditt område och vill ha tillbaka dessa pengar + avkastning."
Det dom inte tänker på är att det blir DYRARE för de som ansluter sig efteråt, då tänkt på hela projektet. När de drar fiber i ett område så finns allt och alla på plats tills det är klart. De som senare ska ha fiber inblåst medför att det måste etableras ett nytt "projekt" då material, personal mm. måste kallas in igen.
 
peternicklas
AndersS skrev:
Att beakta är också skillnaden mellan det som diskuteras här, accesshastighet, och vad man sedan får i verklig hastighet mot Internet. Här påverkas man av valet av ISP och vilken kapacitet de har dimensionerat för utifrån antalet anslutningar ni har i området.
Det borde inte vara några större problem då inget i förbindelsen kan dämpa likt det kan i en kopparkabel. Vi har 100/10 och ligger alltid på 97/10.
 
De som ansluter sig i efterhand i vår föreningen får dels betala samman insats som alla andra (13 600) PLUS de faktiska kostnaderna. De två hus vi efteranslöt förra året kostade ca 45 000 styck, och då gjorde vi allt jobb till självkostnadspris.

Att vänta och tro att det blir billigare är ingen bra idé.
 
peternicklas skrev:
Det borde inte vara några större problem då inget i förbindelsen kan dämpa likt det kan i en kopparkabel. Vi har 100/10 och ligger alltid på 97/10.
Tänker på vilken total kapacitet som finns i anslutning mot ISP och hur den är dimensionerad utifrån anslutna hushåll.
Dämpning, fördröjning, etc, i den lokala accessstrukturen är säkerligen inget problem.
 
peternicklas
AndersS skrev:
Tänker på vilken total kapacitet som finns i anslutning mot ISP och hur den är dimensionerad utifrån anslutna hushåll.
Dämpning, fördröjning, etc, i den lokala accessstrukturen är säkerligen inget problem.
Förstår vad du menar, just detta problem som mobilt bredband har. De master som ligger i min omgivning har en 200Mbit fibermatning. Lätt att räkna ut vad som händer när 40 användare ansluter sig. Med Internet ISP så köper de väl sin bandbredd eller har jag fel och betalar utifrån den verkliga användningen?? Fibern i sig är ju inte begränsande likt ett mobilt internet.
 
VIssa leverantörer kräver ett visst antal samtidiga anslutningar för att de ska skicka ut maskinerna också.
En kollega sitter i den sitsen just nu. Nätägaren bryter inte upp asfalten för att dra nya rör för under 5 kunder. De är 3 hus som inte är anslutna ....
 
peternicklas
Mats skrev:
VIssa leverantörer kräver ett visst antal samtidiga anslutningar för att de ska skicka ut maskinerna också.
En kollega sitter i den sitsen just nu. Nätägaren bryter inte upp asfalten för att dra nya rör för under 5 kunder. De är 3 hus som inte är anslutna ....
Då menar du i område som inte är förberedda? Hos oss ligger det dukt fram till allas tomtgräns. Ägaren gräver på tomten, lägger dukt och de kommer och blåser fiber. Grävningen utanför den egna tomten är alltså helt klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.