Y
Byn vill gräva fiber, jag har anmält mig samtidigt som jag känner att det inte är värt pengarna, iaf inte för 100/100Mbit/s.

Enligt Google så ska det gå att uppgradera till 1000. Men jag fick ingen klarhet i om man måste byta hårdvara eller om internetleverantören bara kan göra ett musklick och så får man 1000 på den hårdvara man har i kommandocentralen.

Någon som har koll på hur den biten fungerar?
 
Musklick.. Sen gäller det ju att du har Gigabitnätverk hemma 👍
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Y
Tack. Det har jag. :)
 
Det krävs att switcharna i teknikboden och mediaomvandlaren i hemmet klarar 1000 Mbit/s, men detta är mer eller mindre standard nuförtiden.
 
mycke_nu skrev:
Det krävs att switcharna i teknikboden och mediaomvandlaren i hemmet klarar 1000 Mbit/s, men detta är mer eller mindre standard nuförtiden.
Lär inte installeras något annat idag och han pratade om nyinstallation.:)
 
Som sagt. :)
 
  • Gilla
Zven
  • Laddar…
Jag behöver bara gå in på Telias sidor och klicka i 1000 mbits/s om jag vill ha det och betala 990 kr/mån. Jag har nu 100/100 som kostar 280 kr/månad via ÖppenFiber.
Frågan är vem som egentligen behöver 1 Gbit/s hemma... På jobbet, ett IT företag, t.ex. är vi 60 pers som delar på en 300 Mbits lina, jag har aldrig upplevt mitt 100 Mbit hemma som segt. Det är klart att vill man ful-tanka 1080p HD filmer på 15-18 GB så får man ju vänta några minuter... :)
 
Y
Klarar mig på 8mbit- justnu. Men jag tror framtiden kommer kräva betydligt mer än 100Mbit (- vilket kopparledningarna rentav klararav.) exempelvis är internet tv snabbt växande nu, till teknikintresserade användare som kräver högre upplösning = ökat prestandabehov på uppkopplingen.

Så jag var tveksam till betala 80tusen för nu/dåtidens 100mbit, men vetskapen att det går att uppgradera till 1000 då känns det mer framtidssäkert. (läst om lyckade tester i mycket högre fart, men i kortare sträckor, men är ju tecken på att det kan avancera ytterligare).
 
För att nyttja dom hastigheterna krävs ju i princip torrentfiler och ssd-disk för att datorn inte ska bli en flashhals..
Men om du tänkt använda bandvredden till server eller liknande så brukar leverantören ha åsikter angående detta.

Men allt annars så installeras det "framtidssäkrat" nu så teoretiskt ska du nog kunna få det tiodubbla om du hittar leverantör
 
peternicklas
Problemet med koppartråden är väl att den grävs upp så fort de bara kan. I vår kommun, i de samhälle som har fått fiber, kan alla ansluta sig till fiber. Skanova skulle kunna ta bort all koppartråd i morgon och hänvisa till att det finns fiber. Som tur är får många så är det inte Telia som levererar till fibernätet. Hade själv ADSL 60 tidigare och var mycket nöjd. Har idag Bredband2 100/10 vilket fungerar kanon. Dessutom billigare. Men att betala 80k, det hade jag inte gjort. Vi betalade 4800:-
Vi kunde välja mellan 100 Mbit och 1000Mbit tjänstefördelare.
 
16.800 kr kostade vår fiber anslutning till ÖppenFiber (helt privat). 80 lax hade jag aldrig betalt... :surprised:
 
Det gäller ju att uppgradera datorerna då också, min mycket tekniske kollega, kalla honom datanörd, säger att en normaldator idag kan sluka 300 Mbit, så är det värt att idag ha något som är 3 ggr för mycket och betala för det?
När det behövs så klarar fibern 1000 Mbit eller ännu mer och man byter utrustning i ändarna på fibern, den dagen får man hoppas att allt är billigare.
Hur många "hemsidor" orkar trycka ut 1000 Mbit? Byggahus?

80 tusen för fiber behöver inte vara omöjligt, beror ju hel helt på hur långt ut i skogen Yrrol bor, men det kändes mycket. Då det begav sig så betalade jag 1/10 del.

Protte
 
prototypen skrev:
Det gäller ju att uppgradera datorerna då också, min mycket tekniske kollega, kalla honom datanörd, säger att en normaldator idag kan sluka 300 Mbit, så är det värt att idag ha något som är 3 ggr för mycket och betala för det?
När det behövs så klarar fibern 1000 Mbit eller ännu mer och man byter utrustning i ändarna på fibern, den dagen får man hoppas att allt är billigare.
Hur många "hemsidor" orkar trycka ut 1000 Mbit? Byggahus?

80 tusen för fiber behöver inte vara omöjligt, beror ju hel helt på hur långt ut i skogen Yrrol bor, men det kändes mycket. Då det begav sig så betalade jag 1/10 del.

Protte
En vanlig dator idag har oftast en mekanisk hårddisk vars skrivhastighet snittar på ca 100 Mb/s vilket är 800 Mbit/s så visst kan det vara motiverat att gå upp till 1 gigabit. SSD:er vilket blir allt vanligare ligger på ca 500 Mb/s alltså 4 Gbit/s.
 
Y
Observera att jag inte sa att jag skulle köra 1000, jag ville bara försäkra mig att det vore möjligt om behovet endag kom.
Eller försöka påverka att dom köpte framtidens teknik direkt och inte behöva byta sen.


Bor väl inte så öde, men "föreningen" vill fångaupp ganska stort område och valde då att placera utgångspunkten rätt dumt dessutom. Så ja, jo.

Men idagsläget var 80 bara en gissning från deras håll.


Jag funderar lite på det där klassiska skrämsel resonemanget - det blir dyrare att kopplapå sig i efterhand.
Men hur kan det bli det när stammen och kopplingsstationen står färdig några meter ifrån mig.
Dom har redan avslöjat att det ska vara förberett på flera sätt.
Okej dom får sättain något i efterhand i huvudcentralen samt gräva några meter in till min tomt.
Men detta kan ju knappast kosta mig 80tusen då.

Och... vem är det jag betalar till om jag kopplarpå mig i efterhand... betalar jag till kommunen eller till föreningen?
Kan föreningen då önska 100 tusen av mig, och att dom pengarna delas ut till dom befintliga?
 
Är väl inte bara en dator som skall svälja strömmen. Ett par tv-apparater med streamad video i full HD eller 4K med 5/7.1/2 ljud inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att sluka en hel del.

Problemen är nog mer på lokala nätverket när det närmar sig 1000Mb. Bytte hemmaroutern i helgen mot en Netgear R7000, bland det snabbare i hemma segmentet. Den klara hastigheter upp till 1Gb men då NAT (enligt routern, PAT enligt annan tråd) behövs för IPv4 klara den inte mer än 450'ish mb/s. Kan ISPn leverera IPv6 adresser slipper man den flaskhalsen och kan komma uppåt 800 om jag minns rätt.

Vi kommer under hösten att bygga lokalt fibernät i föreningen, synkron 500-1000mb in i huset för 132:- i månaden, priset fast i 5 år. Ca 22 000 per fastighet i installationskostnader inklusive allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.