Eftersom balken sviktar och vilar på fönstren i mitten törs jag inte ta bort dem utan att förstärka på något sätt. Jag ser tre alternativ:

1. Sätta in en stolpe mitten eller mellan varje fönster.

Detta alternativ vill jag helst undvika då det kommer ta bort den luftiga känsla vi har nu med fönster karm mot karm.

2. Byta ut balken mot en starkare
Befintlig lådbalk borde kunna ersättas med t.ex. en limträbalk. Hur komplicerat det är att genomföra vet jag ej. Någon som vet ungefär vad det kan kosta att göra ett sådant byte?

3. Förstärka balken.
På något sätt förstärka nuvarande balk. Är det möjligt att montera ytterligare en balk bredvid befintlig och fästa ihop dem? I och med att jag kommer tilläggsisolera ca 9 cm så finns det plats att montera t.ex. en limträbalk och stolpar utanför befintlig balk. Jag inbillar mig att detta skulle vara enklare än alternativet att byta balken.
 
Redigerat:
DSC_0256_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag undrar hur det har gått för ditt projket. Detta eftersom jag idag har liknande projekt på gång och börjar bli lite orolig för att inte ska kunna sätta ditt ett skjutdörrsparti utan att behöva förstärka karmen.

I mitt fall verkar så att alla reglar går upp till taket.
 
  • DSC_0149.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte lätt att säga vad som är lämpligast hos dig, men generellt gäller att avlasta befintlig balk ex. genom en provisorisk balk med justerbara stämp så du kan lyfta någon mm så att du kan avlägsna befintlig balk. Därefter stoppar du in lämplig balk på ordentligt upplag bredvid dörren och högra fönstret.
Annars så kanske det är bättre att gå den lättare vägen och sätta ett stöd för befintlig balk och anpassa fönstren efter det.
Precis som jag tidigare påpekat så är inte några fönster bärande i normalfallet i småhus, så du kan plocka bort alla fönster på en och samma gång. Men om du är orolig så prova går det att öppna fönstren så kan du stödja upp balken på mitten genom att du öppnar det fönstret och lägger en regel/bjälke genom fönstret och en stolpe på utsidan och en på insidan för att säkra upp, sedan plockar du resterande och bygger en förstärkning permanent mellan fönstren.
 
  • Gilla
marash
  • Laddar…
Nu till lite mer detaljer om projektet. Jag bifogar en bild till så att det underlättar.

Tanken var det så att byta samtliga altandörr och fönster mot en skjutdörrsparti. Bredden på öppningen blir 3160mm och höjden 2110 mm.

När jag rivit lite runt noterar jag att 4 reglar går upp från golv till taket, två på vardera sida och en mellan de två fönstren och en mellan fönster/altanndörr. Så detta innebär att på något sätt de bär taket fast av dimensionen på reglarna blir man lite fundersam.

När jag hade rivit på utsidan, där det är täckt med vitt plast kunde jag se en balk som går tvär över öppningen så det kan vara det som bär hela öppningen/taket. DSC_0116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skjutdörrar i all ära men du kan bara ha öppet halva ytan, så varför lägga pengar på det. Ett fast högt parti och en rejäl regel/stolpe och pardörrar av bra kvalitet. Eller pardörrar i mitten och smalare höga fönster på var sida fortfarande med regel vid dörrsidorna
 
  • Gilla
marash
  • Laddar…
marash skrev:
Hej,

Jag undrar hur det har gått för ditt projket. Detta eftersom jag idag har liknande projekt på gång och börjar bli lite orolig för att inte ska kunna sätta ditt ett skjutdörrsparti utan att behöva förstärka karmen.

I mitt fall verkar så att alla reglar går upp till taket.
Jag kom fram till att mitt fönsterparti antagligen inte var bärande från början, men ovanliggande balk är nedböjd och vilar på mittenfönstren. Jag kommer att byta till en korrekt dimensionerad balk eller sätta en stolpe. Denna komplikation gjorde att jag sköt projektet till nästa sommar och ägnade denna sommar åt fönsterbyte på framsidan i stället.

Det ser ut som att du har stående reglar mellan varje fönster. Då har du antagligen ingen balk eller annan avväxling ovanför. Det måste du ha om du ska ta upp ett sammanhängande hål.
 
  • Gilla
marash
  • Laddar…
Det har du rätt i men efter att jag kollade priser blir det inte så mycket dyrare. Sedan de små barn jag har springer rätt så ofta ut och in. Med en sån dörr kan man få större öppning.
 
peroande skrev:
Jag kom fram till att mitt fönsterparti antagligen inte var bärande från början, men ovanliggande balk är nedböjd och vilar på mittenfönstren. Jag kommer att byta till en korrekt dimensionerad balk eller sätta en stolpe. Denna komplikation gjorde att jag sköt projektet till nästa sommar och ägnade denna sommar åt fönsterbyte på framsidan i stället.

Det ser ut som att du har stående reglar mellan varje fönster. Då har du antagligen ingen balk eller annan avväxling ovanför. Det måste du ha om du ska ta upp ett sammanhängande hål.
VI får se. Jag har bett en firma komma och titta och göra en bedömning eftersom jag ändå kommer att behöva hjälp med förnsterbytet, ett sådan stort alltså. Sedan jag ska i helgen riva lite till på insidan och hita det rätta balken jag har sett utifrån.
 
Reglarna_taket_skiss_2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag hunnit o riva inifrån. Det var inte det jag hade förväntat mig alltså. reglarna går upp hela väggen till taket, där de är spikade på en balk som går tvär över taket. Fortfarande är det tveksamt om de är bärande eftersom man har använt sig av spikar . Balken som jag kände med handen var ganska breddare än reglarna men kjockleken var som reglarna. Se sista bilden

Sedan jag gjorde en skiss över hur jag har det idag. Se bilden. 2.

Men jag funderar på att ta bort reglarna med orangefärg och ersätta dom med de gröna som man ser på bild 1.

Vad tycks? Reglarna_taket_skiss_1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglarna_taket.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om reglarna är spikade i sidan på balken utan att någon del av regeln bär upp balken underifrån så är reglarna knappast bärande.
 
  • Gilla
marash
  • Laddar…
Bra tips. Ska kontrollera igen men det är inte lätt att se. Trånga utrymme.
 
Hej igen, Nu har jag kollat extra på hur konstruktionen ser ut. Tagit några bilder som kanske underlättar:

Numreringen förklara jag så här:

1. Taket
2. Regeln med mått 92x47 mm
3. Balken, där man har spikat innertaket
4. Stående regeln är tydligen spikade mot innertakbalken

Så jag tror att reglarna går upp till taket (nr 1) och håller bräddorna tillhörande taket. Sedan har man lagt balkar (nr 3) där man monterat innertaket (nr 4) med spikar. Så reglarna (nr 2) måste vara bärande. Man har säkert spikat takbräddorna mot reglarnas huvud bara för att taket inte förflytta sig i sidled.

När jag förresten tittade i garagget kunde jag se nästan liknande konstruktion fast där takbalkarna bärs upp av reglarna med fasade spår så att balkarna ligger i reglarna. bilder får jag ta senare.

Vad tycks? 1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.