gadu^ skrev:
Ok, grattis till huset i förskott!

Hade liknande situation map på gammalt "skräp".
Dösboet vi köpte ägdes av en gammal snickare och garaget var bokstavligen full av verktyg, spikar, skruv, plugg av alla olika slag. Har inte behövt köpa nåt sånt sen vi flyttade in för ett år sedan. Så visst kan man hitta guld... :)
Tack! :) Vi har letat hus över ett år nu och varit med på många budgivningar, men de har alltid gått över vår satta gräns, så de känns riktigt skönt :)

Vi har sett en hel del lecablock och tegelpannor i bra skick, och ved som räcker i säkert 2-3år. Såg en del gammalt timmer oxå senast jag va där och sånt vill man ju givetvis ha kvar :)
 
Har en fråga som passar bra i denna länk. Ska köpa hus, har vunnit budgivningen, har skrivit kontrakt med besiktningsklausul att vi får häva kontraktet efter genomförd besiktning. Grunden på huset var ej besiktningsbar då det är gammal torpargrund utan någon lucka ner. Det lilla man såg av bärlinor och trossbotten genom ventilgallren såg bra ut. Större besiktning än så hann vi inte göra innan det var dags att skriva kontrakt. Nu ska vi ha besiktning av fastigheten via Anticimex i slutet av veckan.

I helgen åkte jag ner till huset med en avloppskamera, knackade loss ett ventilgaller och gick in med kameran. Via den upptäckte jag en bärlina som såg ut att vara genomrutten, det var dock svårt att avgöra via kamerabilden, men det såg även ut som mögelväxt på den. Jag upptäckte även massa byggspill på marken (kanske man får förvänta sig i en gammal torpargrund dock). Jag lyckades gå igenom ca 1/4 del av grunden genom den ventilluckan men ville inte knacka loss några fler ventilluckor. Efter jag sett detta ringde jag till Anticimex och ändrade från en nivå 1 besiktning till nivå 2 så att de kan borra och ta prover.

Min slutsats är att troligtvis kommer Anticimex råda mig till att ta upp golvet, åtgärda röta, städa och gräva ur grunden och lägga plast på marken och göra om det till krypgrund. Vi gjorde detta på vårt förra hus och det är inget roligt arbete. I och med att både kök och badrum ligger på bottenvåningen kan vi ju heller inte flytta in för än det är gjort. Gör jag det själv tar det uppskattningsvis 2-3 månaders arbete deltid och går kanske på runt 30-50 000kr. Tar jag in någon går det betydligt fortare men hamnar uppskattningsvis på 150-200 000kr, kanske mer i och med att badrummet ligger där och jag vet inte hur mycket av det som behövs göras om i och med renoveringen av grunden.

Vårt bud tycker jag ligger på ett ganska normalt pris för ett hus i detta område och det ligger 20 000kr över utgångspriset. Är det skäligt att pruta på priset eller får man räkna med att gamla torpargrunder behöver åtgärdas trots att säljaren skrivit att de inte upplevt något problem med grunden i frågeformuläret? Om det är skäligt att pruta, hur mycket kan man pruta med tanke på att huset också får en värdeökning i och med renoveringen?
 
Tycker det låter rimligt me ett prisavdrag, om det nu visar sig vara så stora fel som du befarar. Just detta med skräp i grunden kanske man får räkna med på ett äldre hus. Men du har ju inte räknat med att behöva riva och göra om golven, när du lade ditt bud.

Med reservation för att det kanske går att hävda att golven tydligt var i dåligt skick innan och "vem som helst" borde förstå att de måöte göras om, så tycker jag absolut att du bör kunna pruta en del med gott samvete,

Objektivt sätt så skall ju prutningen då ge ett pris som motsvarar "rätt pris" för huset, om felet på golven vore känt för budgivarna. Dvs. du kan inte räkna med 100% kompensation för din kostnad.

Sedan beror givetvis allt på hur säljaren reagerar. Säljaren kanske accepterar jättestor prissänkning, eller av ren princip skall ha det budade priset.
 
Ja, vi får se vad Anticimex och säljaren säger. Golven var dock i bra skick då säljaren nyligen lagt in nya laminatgolv på hela bottenvåningen så man hade inte kunnat ana något utifrån golvets skick.

När jag tänker på detta blir jag dock lite misstänksam. Vem lägger in nya golv inför en försäljning?? Och om det inte är p.g.a. försäljningen som man lagt in nya golv utan för egen del, vem lägger då in laminatgolv i en gammal fin byggnad??

Känslan man får, som kanske är helt obefogad, är att man lagt in ett billigt golv för att täcka synliga brister i byggnaden.
 
Lite nyfiken;
På vilka kriterier har du valt att anlita Anticimex för besiktningen?
På grund av referenser eller..... ?

(Ett tips: sök på "Anticimex" här på forat och läs trådarna som kommer upp)
 
roland53: Jag tror inget besiktningsbolag har genomgående bra eller dåliga besiktningsmän. Dåliga besiktningsmän finns inom alla företag som genomför besiktningar. Det är av egna erfarenheter som jag väljer Anticimex. Jag har haft att göra med 5 olika besiktningsföretag som både säljare och köpare och Anticimex är det jag fått mest förtroende för och de som jag tycker har varit mest kompetenta på orten där jag bor.

Nu när jag de senaste 4 åren har totalrenoverat ett gammalt hus på egen hand vill jag inte påstå att jag är någon expert på byggnadskonstruktioner, men jag har lagt ned 100-tals timmar på att läsa om huskonstruktioner och jag känner att jag har relativt bra koll på vad man behöver kolla inför ett husköp. Den här gången hann jag inte det på grund av att det var väldigt bråttom med budgivning och kontraktskrivande men har, tack vare klausulen, haft möjlighet att kolla mer noggrant i efterhand.

Tyvärr räcker inte mitt utlåtande för att förhandla något pris då det står i kontraktet att köparen har rätt att häva köpet efter besiktning av sakkunnig person. Jag tror tyvärr inte jag räknas som sakkunnig för att jag har renoverat ett gammalt hus, vilket är tråkigt för då hade jag kunnat sparat de 8500kr som Anticimex vill ha för sitt utlåtande. Men, nu känner jag dock till de områden på huset där jag vill att Anticimex ska kolla extra noga och jag vet att Anticimex har verktygen för att kolla de områdena ordentligt även om det är svåra utrymmen att komma åt.
 
Skrev här förra veckan, men nu är besiktningen gjord och vi måste häva kontraktet senast i morgon för att slippa skadestånd.

Vi vann budgivningen, strax över utgångspriset blev det. Hittade lite fel på fastigheten på egen hand, men kände att vi ändå kunde stå för vårt bud. Sedan upptäcktes dock vid besiktningen att halva taket måste bytas och det var akut.

Han som säljer är själv takläggare och sa att det går på 25 000kr efter ROT-avdrag att åtgärda taket. Vi sa fine, vi köper huset om du gör jobbet för 25 000kr, men det sade han sig inte ha tid med. Tog in 2 firmor och har fått offerter på runt 80 000kr efter ROT-avdrag, detta är utan pannor som egentligen också behöver bytas men det tänkte vi betala själva.

Nu tycker vi att säljaren ska stå för nästan hela den kostnaden på 80 000kr, vi kan gå med på att lägga 20 000kr själva + 20 000kr för de nya takpannorna för vi får ju ändå ett nytt tak, men vi vill att säljaren drar av 60 000kr från vårt bud. Vi känner att vi gav honom chansen att göra arbetet enligt hans offert men han var uppenbarligen inte helt ärlig angående priset.

Säljaren vill inte gå ner i pris mer än 10 000kr. Jag känner att det troligtvis kommer leda till att vi häver kontraktet i morgon för visst vill vi ha huset, men rätt ska vara rätt känner jag och kan inte köpa ett hus där jag känner att det blir fel.

Är vi snåla här eller gör säljaren fel, vad tycker ni?

Det enda vi visste när vi lade bud är att säljaren kollade igenom hela taket för 6 år sedan och att det då inte fanns något fel på det. Dumt att inte kolla taket innan vi lade bud, men det glömde jag.
 
Snåla tycker jag inte ni är, tycker ni går med att betala mycket själva. Jag hade krävt avdrag på vad det hade kostat att fixa till sådant ni inte kunde se eller veta när ni köpte det.

Sen är det ju bara upp till er att fundera på om prisavdraget på 10 000 som säljaren går med på är bra eller inte. Ni ska ju inte spräcka eran budget bara för att ni vann budgivningen, finns massa andra hus där ute. Man ska ha råd att leva också. Så tycker ni att huset är värt priset och att ni vill lägga tid och pengar på renovering så slå till.

Sen är det ju svårt att säga om säljaren gör fel, han vill väl ha ett visst pris för huset. Marknaden styr ju lite, han kanske tror sig få sålt till någon annan om ni hoppar av för det priset han vill ha.
 
daysconfused skrev:
Säljaren vill inte gå ner i pris mer än 10 000kr. Jag känner att det troligtvis kommer leda till att vi häver kontraktet i morgon för visst vill vi ha huset, men rätt ska vara rätt känner jag och kan inte köpa ett hus där jag känner att det blir fel.

.
Det är just det, det handlar om, känns det rätt eller fel för er del.!!

Om ni visste felet innan budgivningen så hade kanske ändå budgivningen hamnat på den summa som ni vann på.... fast kanske någon annan som är beredd o betala.

Säljaren behöver inte pruta en spänn. Ni har att välja på att acceptera köpet eller hoppa av.

I ditt fall så inser du att du bjudit för mycket i.f.t fel i huset, sedan om dom upptäcktes före eller efter besiktningen spelar ju mindre roll.

Är det för högt pris så önska säljaren lycka till med nästa annonsering. :D

Låt någon annan sitta med svarte petter.
 
Hur gammalt är taket? Om vi antar att det är ett tak med tegel eller betongpannor, och det är mer än 30 år gammalt. Då är värdet av taket väldigt lågt, nu. Ett byte innebär en avsevärd värdeökning. Så 10 000 kanske inte är sååå himla dåligt.

Nu utan att veta hur stort taket är, vad det finns för ev. svårigheter. Så tycker jag att 80 000 efter ROT låter lite högt. Det är skaplig chans att du kan få det gjort billigare. Fast säljarens bud på 25 000 låter lite väl mycket som glädjekalkyl. Hans argument att inte ha tid, borde du kunna syna. Säg att han får uppdraget bara han är klar före julafton. Och skriv det avtalet så att han verkligen blir bunden, ni kan ta in någon annan på hans bekostnad om det inte är klart då.
 
Hur gammalt är taket?
Vad är det för material i taket?
Hur stort är taket?
Hur högt är huset?

Vi bytte taket föra året, 150 kvm stort tak, bytte/monterade papp, läkt, betongpannor, takstege *2, två takbryggor, nockrör, totalkostnad material ca 40 kkr.

Vi gjorde allt arbete själva, tog ca en vecka.
 
Redigerat:
40 kkr? Antingen har någon räknat bort sig rejält, dvs totalt eller också fattas en 1:a. En entreprenör (eller någon annan) byter inte 150 m2 tak för 40 kkr. Ställning, arbetskraft, transporter, tippavgifter?
 
seniorkonsult skrev:
40 kkr? Antingen har någon räknat bort sig rejält, dvs totalt eller också fattas en 1:a. En entreprenör (eller någon annan) byter inte 150 m2 tak för 40 kkr. Ställning, arbetskraft, transporter, tippavgifter?
Missade ett ord i sista meningen, material, skulle stå " totalkostnad material ca 40 kkr".
 
Du skall inte alls skämmas, det är just för sådana som du som man har straffria hävningsklausuler. Vad du sagt när du skrev på kontraktet är "jag kan inget om hus utan måste ta in ett proffs för dyra pengar. När proffset upplyst mig om status på huset behöver jag betänketid innan jag fattar mitt beslut". Detta är väl rätt naturligt eftersom de flesta som köper hus inte är proffs. Ser inget omoraliskt alls med detta, du har ju upplyst säljaren om vad som gäller. Detta är ju som öppet köp i butiken. I ditt fall hade jag lämnat huset om det inte är ett dyrt område. Reparationer som byte av tak och syll är inte gratis och även din tid har väl ett värde?
 
  • Gilla
Bingbong och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.