Conny Bergkvist skrev:
Sätter du upp solel på taket så får du ned kostnaderna på sikt bedtydligt mer kanske med 60%.Vad det gäller solelen så får vi hoppas på ett regeringsbyte så vi får nettodebitering och inte som idag ett skatteavdrag.
Fast eftersom vi pratar uppvärmning och varmvatten och det redan finns vattenburen värme i huset så måste det ju i det fallet vara mer rationellt att sätta upp solfångare istället? (Och med så stor VVB som 500L så finns det ju plats för iaf en liten ackumulatortank) Min svärfar kör ved+(liten) solfångare och har åtminstone varmvattnet "gratis" halva året.
 
Det låter som en väldigt hög förbrukning. Jag hade köpt en energimätare och börjar därifrån, då är det lätt att se vad olika insatser som att stänga av kylboxen en dag och så vidare gör på förbrukningen.
 
Köp energimätare med ir öga som du sätter på elmätaren, med display inomhus, så ser du i realtid och per dygn och månad förbrukningen, så får du järnkoll, stäng av VV ett dygn om du misstänker det, annars måste det vara billigt att köpa en "sommar Vvb" på 50liter..eller bäst att byta ut befintliga Vvb till en med solslinga eller alt värmepump..
 
Jag hade tidigare ett hus på 220 kvadrat. Det drog ca 500-600 kWh per månad på sommaren (enligt elräkning).
Då hade jag ändå ventilation med två fläktar som gick non stop dygnet runt. Och datorer som stod på mycket.
VV gjordes med elektrisk vv-beredare på 100 liter. Ganska ny så det var nog inte så mycket läckage.
Lite AC kan ingå i siffrorna men det var nog inte så mycket.

Jag supportar rådet med energimätare som flyttas runt. En dator som står på syns direkt på elräkningen.
VV-beredare kan nog vara en stor bidragare. Framförallt om ni har långduschande tonåringar. (En liten fördel med liten vv-beredare är att vv tar slut snabbare :)

1300 kWh per månad är 1800 W kontinuerligt. Det borde gå att spåra.
 
R
361kr landade juli räkningen på för huset.
 
Jag har haft samma problem . Just juli månaden har vi alltid högre el förbrukning!
 
238 kWh under juli. Då stod huset tomt under 3 veckor. 1300 kWh gör vi av med en typisk marsmånad. Värmer huset och varmvattnet med LV-värmepump.
 
Kolla TV:n, är det en stor plasma-TV drar den 700 watt/timme, detta ger en elförbrukning på ca 200 kWh/ månad!!
Allt blir värme till rummet där TV:n är.
Om varmvattenberedaren är dåligt isolerad innebär det bara att du värmer rummet där beredaren står.
Gamla kylar o frysar drar mer ström än andra men denna energi tillförs rummet precis som alla andra elapparater och lampor.
Denna rumsuppvärmning märks kanske inte, då man ofta har dörrar o fönster öppna pga. det "fina vädret" ute,
tanken att byta till en mindre varmvattenberedare ska du skippa, det kostar bara pengar och du vinner inget, däremot kan ni få uppleva att "varmvattnet" tagit slut om alla duschar eller badar efter varandra.
Rådet att byta till ackumulatortank istället för varmvattenberedare är fel, en ackumulatortank är bara ett "magasin" för varmt vatten som måste produceras av någon energikälla, pelletspanna, solfångare, elpatronkassett eller varmvattenberedare.
Jag har själv en solfångareanläggning som via en ackumulatortank ger oss varmt vatten från april till oktober "gratis", det enda som tillförs är strömen till cirkulationspumpen. Mycket billig och driftsäker anläggning.
 
EL2014.jpg

Hej,
Vi har en ca 120kvm 1-plans villa från 1992 som har CTC luft till-från värmepump sammankopplat med en vattenberedare från IVT. Huset är välisolerad med tjocka väggar och skum på vinden.

Vår El förbrukning är som bilden visar. Vi är en familj på 4st, småbarn, har max 1-2 år gamla vitvaror (häll, kyl, frys, disk, tvätt, tork) och allt är av bäst energi AAA+++ märkningar etc. TV'n är nyinköpt LED TV. Vi har för det mesta energisnåla sparlampor i hela huset. Vi använder sparsomt varmtvattnet. På sommarn är vi för det mesta i båten.

Hur mycket vi än försöker spara ner på energin, så ligger vi ohört högt i jämförelse med andra vi pratar med. Jag tycks också minnas att när vi flyttade in i huset var vi nöjda över energi förbrukningen, medan nu i senare år har det bara ökat och ökat trots våra insatser att ändra till mer energisnåla prylar.

Är det bara jag som tycker att det måste finnas något fel i våran El förbrukning? Förutom att mäta varje El-uttag med energimätare, finns det något sätt att installera eller följa upp energiförbrukningen direkt i El/säkringstavlan? Så att man kan identifiera vilken säkringskurs som faktiskt använder hög energi?
 
Mest troligt om jag gissar förutom de råd du redan fått

Glömt infravärmen på? (altan/uteplats)
El-Golvvärme i källare eller liknande på?

Ändrat beteende?
Luftvärmepump som använts som AC?
Mycket duschande?
Fel på ventilationssystemet om det har någon form av luftvärmepump/värme i sig?

I övrigt är det få saker som kan dra ovanligt mycket el förutom när man "eldar för kråkorna" om det då går ut genom skorstenen utan att märkas.
 
Mycket mer surfande nu än förr? Tidingarna skrev ju chockrubriker om att att routern är en stor eltjuv.
 
b8q skrev:
Mycket mer surfande nu än förr? Tidingarna skrev ju chockrubriker om att att routern är en stor eltjuv.
Jo, relativt sett kanske. Men den drar ändå bara 10-15W ändå. Om vi antar 10W kontinuerligt så blir det ändå bara 7.2kWh per månad. Det är få som skulle märka på sin elräkning även om det naturligtvis plockar på på sikt.
 
MagnarTBL skrev:
Hur mycket vi än försöker spara ner på energin, så ligger vi ohört högt i jämförelse med andra vi pratar med.
Det ser orimligt högt ut med de förutsättningarna. Jag gissar på att det är något med värmen som drar mycket, någon elpatron eller värmegolv som kör okontrollerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.