Vi planerar vårt nya kök och vi har svårt för att bestämma oss för vilken lösning som blir bäst. Jag hoppas därför på bra feedback från på våra olika alternativ.

Förutsättningar:
Kök och matplats i ett rum med dimensionerna 370 x 720 cm. En dörr mellan kök och tvättstuga, en öppning mellan matplats och vardagsrum samt en parfönsterdörr mellan matplats och trädgård.

Vi är en familj på två vuxna och en 1 1/2-åring. Vi har ganska ofta långväga släktingar på besök som då kan stanna flera veckor i sträck. Vi är hyfsat matintresserade och trivs bra i köket.

Grovplanering:
Vi har tänkt oss att dela upp rummet i två ungefär likadana rektanglar á 370 x 360 cm. I ena rektangeln ryms då matplats för åtta personer (240 cm långt bord) och bra avstånd för passage mellan kök och matplats samt till parfönsterdörrar. Köket ryms sedan i den andra rektangeln.

Alternativ:
Vi har två huvudspår. Det ena spåret går ut på att ha en spishäll och takhängd fläkt i en halvö vänd mot matplatsen och det andra går ut på att ha spishäll och fläkt mot den bortre väggen.

För det första spåret har vi tre alternativ med två varianter vardera för det andra spåret har vi ett alternativ.

Alt 1
Bortre raden består av integrerad kyl, frys och ugn/micro i tre högskåp och därefter väggskåp ovanför bänkskåp som avslutas med ett hörnskåp. Diskho ligger närmast i hörnet framför fönstret och till höger om den ligger diskmaskin och sedan hörnskåp. I halvön finns sedan 80 cm häll och takhängd fläkt. Arbetsytan mellan ho och häll ca 90 cm + hörn. Diskmaskin ligger i arbetsytan. Variant A har halvö en bänkskåpsrad i halvön och variant B har där istället en upphöjd bar.

Alt 2
Som alt 1 fast med ett extra skafferiskåp i högsskåpsraden på bekostnad av bänkyta. Även den med variant A och B enl ovan.

Alt 3
Bortre raden består av integrerad kyl och frys i två högskåp och därefter diskmaskin, diskho och hörnskåp. I halvön mittemot diskho finns sedan 80 cm häll och takhängd fläkt. Arbetsyta ca 170 cm framför fönstret mellan ho och häll. Variant A har halvö en bänkskåpsrad i halvön och variant B har där istället en upphöjd bar.

Alt 4 har separat högskåpsvägg och spishäll på den bortre väggen.

Jag lägger up 3D-vyer och planritningar för alla alternativen. Synpunkter mottages med öppna armar! :)
 
Alt 1A - Kök med 3 HS, takhängd fläkt, förvaring i halvö - vy 1 .png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 1A - Kök med 3 HS, takhängd fläkt, förvaring i halvö - vy 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 1A - Kök med 3 HS, takhängd fläkt, förvaring i halvö - planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alt 1B - Kök med 3 HS, takhängd fläkt, upphöjd bar i halvö - vy 1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 1B - Kök med 3 HS, takhängd fläkt, upphöjd bar i halvö - vy 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 1B - Kök med 3 HS, takhängd fläkt, upphöjd bar i halvö - planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alt 2A - Kök med 4 HS, takhängd fläkt, förvaring i halvö - vy 1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 2A - Kök med 4 HS, takhängd fläkt, förvaring i halvö - vy 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 2A - Kök med 4 HS, takhängd fläkt, förvaring i halvö - planritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alt 3A - Kök med 2 HS, takhängd fläkt, extra förvaring i halvö - vy 1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 3A - Kök med 2 HS, takhängd fläkt, extra förvaring i halvö - vy 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 3A - Kök med 2 HS, takhängd fläkt, extra förvaring i halvö - planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alt 4 - Kök med fält mot bakre vägg, mindre halvö med bar - vy 1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 4 - Kök med fält mot bakre vägg, mindre halvö med bar - vy 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 4 - Kök med fält mot bakre vägg, mindre halvö med bar - planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Remco och 1 till
  • Laddar…
Röstar def alt 4. Spis o fläkt så långt bort fr matbordet som möjligt dessutom slipper du ha ngt hängande i taket som stör rumsuppfattningen. Rekommenderar två stora hoar, det är en plutt inritad. Skulle även ha rostfritt ända in till väggen i hörnet (men jag skulle välja rostfritt hela bänken framför fönstret bara för att det är så praktiskt (har så själv:).
 
Alt 4 var vår ursprungslösning, men vi har börjat svänga mot Alt 1 eller 3 med upphöjd bar :)

Alt 1 får bara en arbetsyta egentligen, vilket är synd. Å andra sidan hamnar spis och micro i ett högskåp.

Alt 3 har 170 cm stor arbetsyta där två personer kan jobba sida vid sida. Är 170 cm förlångt avstånd mellan ho och spis? Vi hittar dessutom ingen bra placering av micron...

PS Alt 4 har en 80 cm 1 1/2 diskho. Vi kände att det är bättre med en stor ho och en liten sköljho än två lika stora i samma utrymme.
 
  • Gilla
Larpat
  • Laddar…
Jag har byggt tre kök sedan 2008 och av erfarenhet tipsar jag: placera ugnen så nära fläkten som möjligt. Stor ö är bättre än en delad med en upphöjd bardel där inte ens dagstidningen får plats. Ha gärna vatten på ytterligare ett ställe för t ex grönsaker m m, då kan diskning ske av ngn annan samtidigt. Påtalar igen att ön är trevligare utan fläktkåpa o spis som "är i vägen". Mysigt med stor ö där mycket kan ske samtidigt; matlagning, bakning, läxläsning m m. En stor ö är toppen om man vill vara många som lagar mat. Nu lagar jag mycket mat i ugnen och utan stora hoar för disk skulle det inte funka, så stor plats för disk är rekommendationen. Lycka till!
 
  • Gilla
fyrafyra och 1 till
  • Laddar…
Vad skulle du i så fall sats på för djup i en halvö som är 180 cm bred? Med eller utan sittplatser?
 
Med 90 cm kan du ha skåpen 60 och ett överhäng på 30, då får knäna plats. Vill du inte ha sittplatser kan du också ha 90 men istället för överhäng sätter du väggskåp (dvs grundare skåp) vända mot övriga köksskåpen och där kan du förvara saker som du använder "utåt rummet", t ex servetter, ljus, bordstabletter, spel, kritor.... Jag har haft ö med sex sittplatser runt istället för matbord, den var 100 bred. Arbetsö med överhäng 80-90 med stolar funkar bra och idag har jag endast 60 cm utan stolar för det är så nära matbordet ändå.
 
Alt 4. Bort med fläkten från matbordet.
 
Vi har byggt ett liknande kök, alt 4, vi är supernöjda. Många kan laga mat runt bardisken, barnen kan rita, göra läxor mm. Vi har valt 70 djupa bänkskivor, så bardisken är 100 cm, mkt nöjd med extra djupa skåp och skivor. Tror inte alls det är lika trevligt att sitta framför någon som steker! Bifogar bild på mitt kök.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Remco och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle köra på alternativ fyra - fast med uppböjd barbord. Vi har det och vi är super nöjda att komma bort från diskbänken när vi sitter och äter frukost vid bardelen. Sen så är fläktlösningen bäst i alternativ fyra. Frikännande fläkt i rummet är värdelöst då man får massor av matos i rummet eftersom fläkten inte orkar suga så mkt luft. Har man fläkten mot väggen däremot, då orkar den mer. Sök på youtube om frihängandefläkt så ser du vad jag menar :) fint kök i övrigt!
 
Ett till plus med upphöjt barbord är att du slipper se röran på diskbänken när du äter vid matbordet, det skärmar av lite mer samtidigt som det är öppet.. Detta har varit extra uppskattat hos oss då vi har en väldigt öppen planlösning för kök, matsal och vardagsrum..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.