Vi håller på att titta på hustyper ;D. Jag vill nog ha ett 1-plans och sambon vill ha ett 1½-plans ???. Vad har ni för argument för eller emot?
Andra saker vi funderar på är tex centraldamsugare. Hur bra är det och vad kostar det?
Finns det andra tips o råd som man kommer på först när huset är färdigt? ::)

Mvh Mickelin
 
1-plans är mitt svar, då det är det vi bygger. Vi valde en planshus just för fördelen med att man har hela hemmet på ett enda plan, ser fördelarna med när man blir äldre (då vi tänkt bo kvar i vårt hus) och om man skulle bli sjuk eller rörelshindrad (har det så i familjen, vilket gör att man tänkt lite extra). Huset är ju också mer lättstädat med ett plan (fast vi har inte centraldammsugare, så hur bra det är vet jag inte). Vi tycker också det är "snyggare" med enplans hus, fast det kostar ju lite mer med tanke på att plattan är större än på ett 1,5 plans hus med samma boyta. Vet inte om jag har så många argument för egentligen, och har inget emot alls. Men vi har ju inte bott där ännu, så det kanske kommer!
 
Jag tycker 1-plans hus är snyggare, men 1,5 plan är bättre om man vill kunna vara lite själv. Men det kanske är för att jag själv är uppvuxen i ett 1,5-plans hus som jag tänker så...

1-plans hus är dock lättare att möbler (inga snea väggar) och jag tycker att 1-plan husen oftast har bättre & "roligare" planlösningar.

Det bästa tror jag är att gå å titta i nyabyggda hus och tänka sig in att man bor där...

Lycka till med beslutet!
 
vi har tidigare bott i ett våplans hus, bor nu i en enplanare och skall bygga en och en halvplanare med förhöjt väggliv. Jag tycker det kan vara skönt att dela av huset lite. Som vi bygger nu kommer barnen ha socrum och "sitt" allrum uppe. Vi vill ha v-rum och allrum för att vi vill kunna nyttja v-rummet kanske se på en familj samtidigt som barnen har polare hemma och vill titta på något osv.
Visst mycket spring med tvätt i trappan mm
Centraldamsugare kommer jag inte installera, däremot investera i två bra vanlig, en uppe och en nere :D

Att jag ätr emot är för att jag är slarvig och hatar att ha denna långa orm liggande framme 8)
 
För min del är ett 1 1/2 plans enda lösningen egentligen då min flickvän har tre barn och vi har helt enkelt inte hittat ett 1 plans hus som passar med fem sovrum.
Bara kostnaden för plattan ökar dramatiskt så..det blir två våningar. Dels så har barnen helt egen övervåning då där de har sovrum och allrum samt toalett för sig själva och sedan passar det bättre bara...mer yta för lika eller mindre pengar:)

Som de sagt ovan..allt är nog en fråga om egna preferenser och smak.
 
Jag måste hålla med de 3 senaste inläggen om att 1 1/2-plans passar bra nu när barnen börjar bli stora.

Vi har 4 killar och har bott i ett enplanshus sedan den första föddes för 11 år sen. Det har gått jättebra hittills men nu ser vi verkligen fram emot att få lite "eget" svängrum och låta killarna husera på övervåningen med eget allrum och badrum.

Sen kan jag hålla med om att enplanshus är väldigt fina med många intressanta planlösningar. Dock passar 1 1/2 plans vårt liv allra bäst just nu.

Ha det gott

/Mia
 
Fördelen med två våningar är väl att det fungerar som en naturlig avdelare, t ex.
  • Privata rum/sovrum på övervåning och umgängesrum (vardagsrum, kök) på bottenvåningen
  • Barnen på övervåningen, resten på bottenvåningen
  • Kontor (arbete) på övervåning, bostad på bottenvåning
Det är svårt att åstadkomma mostvarande i enplans, om man inte har separata byggnader eller ingångar.

Berit
 
Jag har alltid bott i 1-plan och vi var fyra ungar udner vår uppväxt, fungerade utmärkt ;D
Nu skall vi själv bygga och det blir också ett 1-plans för att slippa springa i trappor och ha det mer praktiskt samlat på ett plan, lite dyrare men samtidigt, platta på mark med golvärme överallt eexempelvis. Man vet ju heller aldrig vad som händer (lite skrockfull kanske) men om nån skulle bli sjuk el.dyl.?

Dessutom finns det hustyper ex. Myresjöhus "Melodi" som har en egen avdelning för barnen/ungdomarna med egen ingång, toalett och tv-rum exempelvis. :)

Så mitt råd är 1-plans, lösningar finns.

Vad gäller centraldammsugare så är det väl ganska praktiskt kan jag tycka men har själv ingen erfarenhet av det.


Lycka till :)
 
Jag och min sambo ska börja bygga ett 1 1/2 plans hus med oinredd övervåning.
Jag är uppvuxen i 1 plan och sambon i 1 1/2 och vi var överens om att bygga 1 plan från början, men ändrade oss under tiden vi valde hus.
Vi är bara två som vårt liv ser ut nu och det känns då konstigt att bygga ett stort 1 planshus på 140-150 kvadrat för att den platsen ska finnas sen om familjen blir större. Bygga ett mindre 1 planshus nu känns också väldigt konstigt och behöva bygga ut och greja längre fram.

Alternativet att bygga 1 1/2 plan och bo på nedervången och sedan ha möjligheten att inreda övervången om något år känns som ett bra alternativ till oss.

Vi kommer att ha centradamsugare i vårt hus. Har mest hört positivt om det. Ska tydligen vara bra för min astma också!? Vad jag förstått blir det tystare när man damsuger. Jag är bara tveksam till den långa slangen.

Lyck till!

/TLA
 
Hej. Jag har nå min 2. centraldammsugare(två hus) och er mycket nöjd. Slangen er lång men inte mer bökig enn en en vanlig dammsugare. Inneklimaet blir mycket bättre då dammet blåses ut av huset. Det er lättare att dammsuga trappor och den er lite tystare enn vanliga dammsugare.
 
Hej!

Om man ska välja 1 eller 1.5 planshus tycker jag också måste bero på tomten och läget.

Finns det något att titta på så har man ju mycket bättre utsikt från övervåningen. Och finns det grannar alldeles för nära så är det lättare att få rum som är lite insynsskyddade på en övervåning.

Sedan beror det förstås också på vad man får bygga enligt detaljplanen...
 
  • Gilla
riderx
  • Laddar…
Vi ska bygga 1½ plans hus. Vi känner att det är skönt att ha två våningar, ibland har man ju ett behov att vara lite mer för sig själv. Eller om barnen har kompisar hemma..då blir det lite trevligare att ha två våningar. enplans hus känns som om de tar slut så fort om du förstår vad jag menar. En trappa upp känns betydligt skönare.

::)
 
Hej,

hos vissa husföretag ingår det som standard med centraldammsugare, t ex A-hus. I LB-hus finns det som tillval för 9900 kr installerat och klart.

Vad gäller val av husmodell funderar vi hit och dit, vi har två barn, ett på 4,5 och 1 år. Vi tycker dock att det mest praktiska är ett 1 1/2 planare som många skriver när barnen blir lite större. Också bra att ha alla sovrum avskillt. Fast det går ju att hitta i 1-planshus också. :)

/Jessica
 
Helt klart ett 1-planshus ! Har precis sålt våran 1 1/2 plansvilla och vi längtar efter vårat nya 1 planshus !

Vi kommer bygga ett Jordugglan från LB-hus...5 rok...varsitt rum till barnen + ett eget tv/datarum till dom...2 toa/badrum...platta på mark med golvvärme i hela huset.. mm Pris : 1250000:- nyckelfärdigt....sen blir det nog några avdrag samt tillägg.....

Fördelar med 1 plans : Vi som är småbarnsföräldar tycker det är skönt att slippa trappor ,fallrisk, grindar, spring upp o ner i trappor mm. Sedan är det ju bra när man blir äldre.....fast man kan bli handikappad som ung också...även barnen....usch...

Fördelar med 1 1/2 plans : Precis som någon annan skrev så är det ju skönt när tonåringarna kan vara på ett eget plan etc....
 
Exakt vad du skriver är anledningen till vårt val:
M fyra sovrum samt allrum uppe + badrum så har barnen en helt egen våning att vara med sina kompisar på. Vi kan ha gäster nere samtidigt och barnen kan vara uppe och göra vad de vill liksom:)
Självklart kan det vara jobbigare med två våningar men med tvättstuga och allt sådant nere blir det inte så mycket extra spring egentligen i mina ögon. Fördelen av att dela lite på deras och vårt(de är lite äldre oxå iofs) känns helt klart värt det lilla extra det blir med två våningar. Svårare med spädbarn naturligtvis...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.