Hej,

Har en mindre dusch som skall renoveras ,men undrar hur man gör med rör som idag går vid golvet (10cm ovan golv).
Vissa säger att man bygger in det, men vad jag har fattat så får man inte bygga in rör om ytterväggen och isolering är tunnare än 145mm. Vad säger reglerna?

Skall man tillägsisolera så mycket så blir ju inget kvar av ytan...

Följdfråga om rören skall ligga utanpå. Vart drar man dem om man har fjärrvärme där oxå? Skall fjärrvärmen ner i plattan och övriga rör upp i taket?
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med fjärrvärmen. Fjörvärmen går väll in i en värmeväxlare, har du den i badrummet?

Jag har inte hört regeln om 145 mm, men det betyder inte alls att det inte finns någon sådan regel. Jag tänker att om du inte har någon isolering mellan rören och badrummet, alltså kakel, tätskikt, gipsvägg, rör, isolering, yttervägg, då borde rören ha nästan samma temperatur som om de satt inne i badrummet och således inte frysa. Alltså viktigare att absolut inte ha isolering mellan väggen och rören så att värmen i huset håller rören varma. Men då kanske man kan få problem med kondens kring kallvattenröret? Någon som vet?
 
Tittar man på reglerna i säkert vatten, så står där "bara" att rören inte får föläggas i isoleringen i en yttervägg. Och där finns också en bild som visar på exemel på hur man skall dra vatten på den varma sidan av isoleringen i yttervägg, i tak, i golv osv.

Så det verkar inte finnas något generellt förbud att dra ledningar i yttervägg.
 
Förtydligan: Rören kommer från tvättstugan och dras igenom dusch/wc. Ovan går sedan kall och varmvatten till dusch och handfat.
 
Tror en bild säger mer än tusen ord i detta fall.
 
Får fixa en bild sen, men är på jobb nu!

Kort å gott är ju att allt går in i dusch/wc från tvättstugan vid golv och följer ytterväggen. Fjärrvärmen går igenom nästa vägg till hallen (fortfarande yttervägg) och vattenrör viker av till dusch och handfat. Allt är i en höjd av 15-20cm ovan golv.

Frågan är om man får bygga in dessa rör? Fjärrvärmen får sitta som den sitter idag medans vatten drar man med pex slang och tar ut vattenrören högt upp i hörnet och drar ner till dusch blandaren samt fortsätter i taket till handfatet.

Det jag har varit orolig för är ju att det skall frysa, men som ni skriver så bör det inte göra det om man inte solerar den väggen och har befintlig vägg som den är utan våtmattan då.
 
Ska du göra om badrummet helt? Du bör kanske inte bygga in vattenledningar i yttervägg då det finns frysrisk, precis som ni var inne på. Går det att dra om dem i golvet och sen upp i en innervägg och ut till de olika blandarna? Sitter/ska duschblandaren sitta på en yttervägg? Det finns nästan alltid lösningar men vissa kan kräva mer jobb.

Personligen vill jag helst ha dolda vatten rör. Snyggt och enkelt att städa!
 
Hel rennovering. Ytterväggen är idag vad den är och kommer inte röras utom att man tar bort mattan på väggen. Sedan salar man på med 45mm och sätter på skivor och sen kakel. I den väggen kommer rören. Kan tycka att värmen från fjärrvärmerören samt värmen inne i dusch/wc-rummet borde räcka för att det inte skall frysa i den väggen...

Blandaren sitter i en diagonalvägg mot ytterväggen. Har endast en yttervägg!

Dra dem i plattan känns komplicerat ?
 
Är du säker på att det är fjärrvärmerör? Isåfall bör de ha tjock isolering runt sig. Troligen är det värmerör på sekundärsidan, alltså de matar något eller några element. Ska rören byggas in, så får du troligen dra nya rör, utan dolda skarvar.
 
Okej, jag märker att jag inte har rätt ord på saker. Fjärrvärmen kommer in i tvättstugan som sen matas ut i värmerör. De i duschen är värmerör :)

Ska skarvarna vara utanför dusch/wc ?
 
Om du skarvar synliga rör så kan du göra det lite var du vill, framförallt i ett rum som badrum, där golvet tål vatten.

Men rent godkännandemässigt så är det OK att dra rören (inga skarvar)i den påbyggnad du tänkte göra, men sala i så fall helst på med 70mm istället för 45, ger mer utrymme för böjen ut ur väggen. Detta då under förutsättning att den bef. ytterväggen innehåller isolering.
 
Okej bra att veta. Yttervägg är isolerad. Problemet om man sätter 70 så har jag en wc som måste flyttas ut. Finns det konverterare för detta eller måste man borra upp hela golvet och flytta röret? Handlar om kanske 3-5cm.
 
Men klarar toan att du reglar på ens 45mm? Röret måste komma på rätt avstånd från väggen för godkänt tätskikt, 60mm om jag minns rätt.
 
Nja det är gränsfall med toan. Hur får man ut toan utan att borra upp golvet då :)
 
Det finns ju excenter kopplingar. Men skall det lösa problemet så måste de ju kopplas på nere i golvet. Det är själva genomföringen i golvet som inte får vara för nära väggen.

Men måste du inte ändå byta golvbrunn? Dvs. bryta upp mycket av golvet ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.