Mitt hus har målats om med lämpliga intervaller för att slippa skrapa. 1987, 2001 och 2013. Så 14 respektive 12 år i mitt fall.
 
Våran träpanel är 40+ år gammal,den har setat bakom asfaboard sedan 1970,i år plockade vi fram den och den är målad med faluröd och ska målas med det samme.Skulle nog behövas bytas på sina ställen men inget akut.

Jag förstår att folk är så rädda för trä speciellt när dom bygger in den med plaster och mineralull och plastfärger.
Otroligt förlåtande material,om man tänker att även i utsatta lägen så tar det knappast 1 månad innan den börjar ge upp.

Som någon skrev att beror väl på hur husen i området ser ut.
Det finns inget som är underhållsfritt,att folk inte fattat det än.
Och varför har man såna krav..inte måla på 15 år.ok men tänk ett steg längre,vad exakt har dom fått hälla i färgen för att den ska göra det?

Visst att vi har en herrejösses massa o göra men nog har man tyckt synd om grannen som har stått o skrapat halva sitt hus var o varannan dag senaste 4 veckorna.
Plastfärg=mögel
 
pandalus skrev:
ok men tänk ett steg längre,vad exakt har dom fått hälla i färgen för att den ska göra det?
Alldeles för lite gift.. Lite mer arsenik, bly och annat mumma så hade träet hållt livet ut :)
 
bobas skrev:
Alldeles för lite gift.. Lite mer arsenik, bly och annat mumma så hade träet hållt livet ut :)
ja kanske vore nåt =) förutom att nuförtiden heter väl gifterna nåt i stil med xobixoftylipanololin-3224434 och ingen har nån susning om vad det är,medans bly är bly och alla vet att bly inte är bra.
 
Det där funderar jag på ibland.
Vi kan nog alla vara överens om att inget mår bra av bly,arsenik m.m MEN förr målade man en gång och släppte ut gift,sedan höll det länge.
Nu släpper vi ut lite okända kemikalier och ofta istället.Frågan är vad som är minst dåligt för omgivningen och bäst för det målade virket.
Det tryckade virket bryggan i båtklubben var byggt av lades dit i slutet på 50 talet och är fortfarande nästan i nyskick utan något som helst underhåll.
Undrar hur NTR A virket vi köper idag ser ut om 50 år....
 
Anders_Nilsson skrev:
Och denna träfasad består ofta av billigast möjliga trä dvs snabbvuxen gran/furu som sprutas på linen i sågverket med grundfärg och så låter man svenne måla klart med billigast möjliga färg eller så offerereras svenne jobbet och det utförs till fast pris av billigast möjliga arbetskraft med billigast möjliga färg. Det är liksom så här verkligheten ser ut.

Summa summarum står svenne ofta där efter ett antal år med en taskig fasad som ruttnar bort och där ny färg inte fäster bra eftersom man lagt lågprislager på lågprislager med färg på en fasad som stått för länge med taskig grundning från linen i sågverket.
Jag måste faktiskt hålla med och försvara Anders_Nilsson till viss del även fast han kanske hade en lite väl aggressiv inställning men faktum är ju att ALLT ska vara så billigt som möjligt idag utan tanke på kvalitet och i detta sammanhang om man använder panel som kanske är grundad med skit/billig färg i fabrik och sedan som han skrev "svenne" målar på med något eller några lager täckfärg av skitkvalitet från exempel is Byggmax eller liknande så kan man väl inte förvänta sig annat än att panelen ruttnar/möglar/spricker eller vad man nu kan få för problem inom kort.

Jag har själv satt ny panel 2013 på vårt hus från 1880 (förra ägaren var plåtslagare och hade plåt överallt så det har varit plåtklätt sedan 1977), plåten var fantastiskt fin när jag tog bort den 2013 (varken blekt eller flagnad, måste ha varit överlägset gällande underhåll) men det såg i mina ögon så himla trist ut. Jag valde däremot färgsystem med omsorg vilket kostade en bra slant men jag är helt övertygad att det är värt det för att fasaden ska hålla riktigt länge. Men självklart som med allt trä så kräver det underhåll framöver.
 
Redigerat:
Bygger man rätt ruttnar inte träfasaden i första taget däremot solen gör ju att det spricker och blir fult.
 
smurfen72 skrev:
Bygger man rätt ruttnar inte träfasaden i första taget däremot solen gör ju att det spricker och blir fult.
Precis.

Många trähus man ser (både gamla och nya, utförda av både hemmasnickare och firmor) så undrar man ju om de hade riktigt otur när det tänkte ut hur arbetet med att lägga panel skall utföras.

Byggnadsmoment som ständigt utsätts för vatten kräver god omtanke för att allt ska bli bra, både estetiskt men i första hand funktionen.
 
currenthill skrev:
Mitt hus har målats om med lämpliga intervaller för att slippa skrapa. 1987, 2001 och 2013. Så 14 respektive 12 år i mitt fall.
Hur många lager färg tål en träpanel innan det ser skit ut?
 
Klicka skrev:
Hur många lager färg tål en träpanel innan det ser skit ut?
Efter 3-4:e ommålningen så bör man se över skikttjockleken innan man målar igen. Framförallt om den gamla färgen har börjat spricka eller ser ut som krokodilskinn. Efter tillräckligt många svängar färg så klarar inte träytan / originalfärgen av att bära skikten.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Fredrik Å skrev:
Det där funderar jag på ibland.
Vi kan nog alla vara överens om att inget mår bra av bly,arsenik m.m MEN förr målade man en gång och släppte ut gift,sedan höll det länge.
Nu släpper vi ut lite okända kemikalier och ofta istället.Frågan är vad som är minst dåligt för omgivningen och bäst för det målade virket.
Det tryckade virket bryggan i båtklubben var byggt av lades dit i slutet på 50 talet och är fortfarande nästan i nyskick utan något som helst underhåll.
Undrar hur NTR A virket vi köper idag ser ut om 50 år....
Kan tillägga att vi inte har haft tungmetaller i husfärger sedan 30-talet typ, och de kritade som f*n och höll knappast lika länge som moderna färger. Arsenik hade man i gröna pigment, men det förbjöds i exv. tapetfärger på 1800-talet. Däremot fanns det kvar länge som träimpregnering... antagligen därför båtklubbens brygga är så fin (och fisken i sjön är giftig).

Problemet med att "måla en gång och släppa ut gift" är att tungmetaller är bioackumulerande. Bara för att du tycker att kemikalier är okända så innebär de inte att de är dåliga eller verkningslösa.
 
bobas skrev:
Alldeles för lite gift.. Lite mer arsenik, bly och annat mumma så hade träet hållt livet ut :)
Eftersom livet hade blivit betydligt kortare menar du?
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
nemlan skrev:
Eftersom livet hade blivit betydligt kortare menar du?
Det var ett annat sätt att se på saken :)
 
Var bor du? Om du bor norrut hade jag kunnat tänka mig träffad. Söderut hade jag valt sten eller annat oorganiskt. Vårat hus är trä och sten, byggt 64. Träfasaden har vi bytt för den var helt murken och teglet har vi inte gjort nåt med.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
@Nemlan Du missförstog nog andemeningen i mitt inlägg.Det jag menade är att vi inte vet vad nya okända kemikalier ställer till med.Arsenik och vad det nu var i gammal tryckimpregnering är naturligtvis inte bra för miljön men vi vet iaf vad det ställer till med.
Idag vet vi hur rester från tillverkningen osv ska tas om hand.Frågan är hur mycket brädorna släpper ut när dom väl sitter där..
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.