Odjuret skrev:
Sätt belysningen på väggarna som du tänkte.... slipper du ta värdefull takhöjd.
Tror inte det behöver påverka den allmänna belysningen speciellt mycket....

Det har du säkert redan tänkt... men om inte... du bör nog fixa till klacken...så du får en liten "backe" ifrån klacken. Annars blir den en ordentlig tåspräckare....
Ja belysningen får nog sitta ganska nära väggarna, men jag ska försöka få ut den kanske 30 cm från väggen. Jag får helt enkelt hålla mig i mitten och inte stryka kring väggarna! ;)

Klacken kommer jag nog gjuta på så den blir slät och horisontell. Då kan man iaf använda den till förvaring eller sockel till förvaring. Att fasa den kommer jag inte att göra då den är mellan 12-19 cm hög. Tror det är bättre att försöka planera så att den blir "inbyggd" t.ex. som jag tänkt med utmatningsbordet över klacken till kontreforen.
 
Idag blev väggarna putsade iaf. Som vanligt räknade jag fel på hur mycket puts som skulle gå åt, men denna gången på andra hållet. Det skulle gå åt 22 säckar, fast det var klart efter ca 12,5 säckar... :confused:

Fast nu behöver jag å andra sidan inte köra och hämta mer för att putsa utsidan! (litet släp gör att man inte kan ta hur mycket som helst åt gången, vilket var tur insett fallet!(y) )
 
I förrgår skulle jag putsa utsidan men då havererade betongblandaren. Idag lyckades jag identifiera problemet och lagade en trasig kabel, så snart drar det igång igen.

Igår så regnade det hela dagen och det verkar som om man borde dränera lite innan man fortsätter... :rolleyes:

20140604_132434.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då har man kommit en bit när det gäller dränering av källaren. Föregående ägare hade byggt en mur kring en pool som fungerade som en invallning för vatten. Allt vatten leddes mot källarväggen och in i källaren. Så nu när muren till stora delar är borta blir det inte längre någon fukt i källaren vid regn! (y)

20140628_125839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet inte hur man bäst river en mur men detta sättet verkar funka ganska bra. Jag pperforerar väggen med många hål, bilar upp där armeringen sticker in i grundmuren och sedan blir det slägga!

När muren är helt nere kommer jag att ersätta sandlådesanden med makadam, lägga ett dräneringsrör och bygga en mindre stödmur ca 140 cm hög.
 
När det regnade så fortsatte jag på insidan och tog till slut beslutet att göra något åt taket. Jag har nojat lite kring brandrisken att sätta lysrör för nära frigoliten, så det blev att riva ner ett lager. Då blev betongbalkarna synliga och jag tänkte nyttja dem att fästa glespanel/reglar i.

20140629_125706.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har tänkt fästa 45x70 med cc 40cm i betongbalkarna och sedan sätta osb som målas. Visst det finns risk att det hänger ner lite efter nåt år då det är ca 2m mellan betongbalkarna men samtidigt har ja gått upp i dimension mot vanlig glespanel på 28 mm plus att osb väger mindre.

Nu ska jag bara bestämma mig för lämpligt fästelement för reglarna. Betongskruv, spikplugg, skruv &plugg eller expanderspik.
 
Oj, vad tiden har gått fort! Det var ett tag sedan det uppdaterades här men det har tyvärr inte hänt så mycket som jag skulle önskat. Stranden har ju lockat när det varit 30 grader varmt!

Rivningen av lecamuren är i det närmaste klart, bara den gjutna sockeln är kvar. Intressant att notera är att perforeringen jag gjorde för att det skulle vara lättare att få ner muren gjorde ingen som helst nytta. :confused:
20140706_153216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite som med hushållspapper, perforeringen är det enda stället det inte går sönder på ;)

Taket är nu uppreglat med 45x70 c/c 400 och fäst med betongskruv, det kommer att bli kanon. Mellan reglarna har jag fyllt med glasull och sedan OSB som undertak, dessa kommer sedan att målas vita precis som väggarna. Nu återstår bara de sista skivorna längsväggarna och sedan ska det målas.

20140717_184936.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bonus med lågt i tak som jag tänkte utnyttja är möjligheten till uttag i taket, så det blev tre dosor.
En annan bonus var att när jag rev ner frigoliten så hittade jag vattenrören som är dragna till uteköket, så jag bestämde mig för att ta ner dem i snickarboden. Senare får jag skarva på en förgrening ut till uteköket.
 
Då var sista remsorna i taket på plats, dvs anslutningarna mot väggarna. Tänker avsluta med latexfog innan målning. Allt kommer bli vitt, både tak och väggar.

Klacken vid golvet kommer jag att jämna till med A-bruk eller finbetong men struntar i att försöka få det i våg. Det skulle bli en jäkla massa att fylla upp på sina ställen! Kommer istället att anpassa benen på hyllor och skåp som ska stå på dessa.

20140722_125106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dags för målning av taket. Smidigt med lågt i tak, det är lätt att nå upp! ;)
I denna värmen kan man ju nästan gå på med andra strykningen direkt efter, det torkar ju på nolltid.

20140724_220640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fantastiskt fult med målad osb, men det blir ju vitt och därmed fyller det sin funktion.
 
Jippi, nu är äntligen allt klart för den roliga biten!

Att inreda snickarboden!!

Som jag tidigare skrev blev det sådär snyggt med målad OSB, men tanken var att taket skulle bli ljusare och det blev det ju! Så det får anses lyckat.
Klacken var riktigt ojämn och hade blivit en riktigt sågspånssamlare och svårstädad så målet var att den skulle bli jämnare. Jag funderade ett tag på att gjuta för att även få den i våg, men jag nöjde mig med att få den mindre ojämn. Därför blev det lite "Kajsa Varg" och jag hade B-bruk hemma som jag putsade till klacken med. Och ja, det blev jämnare! Långt ifrån perfekt men bättre.

Känns skönt ibland att sikta på ett mediokert resultat, då kan man vara nöjd bara det inte blir helkass!! :p

Det blev 6 st 2x36W T8 i taket och det verkar tillräckligt.

2014-08-10 19.59.40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg är att bygga dörren. Troligen blir det en dörr och en smalare del som går att öppna vid behov.
Måtten är lite udda så det blir nog svårt att hitta en på bygghandeln som passar bra i hålet som är ca 2m x 1,2m.
Ska se om det går att fälla in ett fönster i dörren så man kan ta del av utsikten även om dörren är stängd!

2014-08-10 20.00.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kommer det nog dröja innan nästa inlägg, för dörren kommer nog att ta sin tid att göra innan övrig inredning kan påbörjas. Men första snickeriprojektet är redan klart, det ska bli en efterlängtad lastbil med släp tillsammans med äldsta grabben! (y)
 
Så, då var även dörren klar. Det har den i och för sig varit någon vecka nu, men allting tar så fantastiskt mycket längre tid när man måste jobba också!

När det gäller dörren så blev det ett dörrblad istället för att dela upp det på två. Jag ville hålla det lite enkelt nu när det är den första dörren man gör. Resultatet blev bra tycker jag, även om jag kunde lagt lite mer krut på finishen. Men, men det är ju en förrådsdörr och den kommer ändå inte att synas när trädäcket är på plats.

2014-09-21 11.04.46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har även byggt en liten skivvagn/spillvirkesförråd som blev ganska stor i min lilla snickarbod! Det gick precis att vända den och få in den på plats. :)
Tyvärr har jag ingen bild på färdiga resultatet, men kan bjuda på en från under tiden den byggdes.

2014-08-20 15.35.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ena sidan klarar hela skivor och andra har stöd för halva skivor, både på längden och bredden. På ena halvan har jag öppningar för större stumpar och i gaveln på andra halvan har jag hyllplan. På bilden syns små avdelare som är till småfacken på toppen, till lite allmänt bra och ha.

Nästa steg är att få upp lite konsoler på väggen så att jag får undan det virke som idag ligger på golvet. Jag fick tag i Cumaro till bra pris när jag skulle ha tag i virke till tröskeln, ca 20:-/lpm, så jag slog till på allt de hade hemma! :)
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Ser fint ut, lägg gärna upp lite mer bilder på hur du byggde dörren om du har möjlighet. Funderar påa tt bygga en egen dörr till källaren eftersom det verkar vara så ovanligt med 20x10 dörrar.
 
Jag körde enligt metoden "vändlimning med störtning" som jag lärt mig i en annan tråd här på BH, tror det var "imported_byggaren" som beskrev det så bra.

Det finns mycket termer och fina ord när det kommer till dörrar, som ni kommer märka kan inte jag dem. :) Jag försöker mig på en beskrivning iaf.

Yttre ramen består av 45x70 som efter klyvning och limning klövs till 40x60, på så sätt funkade det med dubbla lager 20 mm frigolit. Därefter gjorde jag en inre ram av 10x40, ej vändlimmat, för att få en "klack" på insidan och mer isolering. Förstärkningar finns vid låskistan i form av en kortare extrabit längs ramen och en tvärs dörren.

Utsidan är 10 mm plywood som jag spårat med fräsen på skena och insidan 7 mm plywood. Dessa är limmade och skruvade i ramen.

Karmen är 45 x 120-reglar, ej vändlimmat, med pålimmade 25x40 för "klack" på insidan.

Tröskeln är som jag nämnde tidigare i cumaro som sedan är båtlackad i ett antal lager.

Bygger ramen
20140826_135409.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolering av dörrbladet
20140827_145523.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passning av karmen
20140920_130054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Klacken" på karm och tröskel
20141010_171959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
altaxis och 5 till
  • Laddar…
Konsolerna för virkeshyllan börjar komma på plats. Kanske att det kan bli lite ordning nångång...

20141010_114554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vagnen för skivor och spill bitar är jag riktigt nöjd med.

20141010_114606.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Inte lätt att få tid över till att vara i snickarboden så det går framåt i makligt tempo...

Lite mer ordning på virket har det iaf blivit.

20141016_175033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjade även en kapsläde men då kom dottern och ville vara med! Då blev det istället att hjälpa henne att göra en låda. Givetvis var hon med och gjorde alla moment mer eller mindre själv!

20141016_175045.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är vem som är mest stolt, hon eller jag? :)
 
  • Gilla
pegee och 3 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
De där konsolerna ser intressanta ut, är det bara två fastskruvade plywoodskivor med en limmad plywoodbit i fram?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.