Jag har nog 230 V FK och 12 V enkelisolerat till spottar tillsammans i någon slang någonstans. :surprised:

Montören som lade slangen hade inte tänkt till ordentligt. :thumbdown:



Alternativ formulering:

Jag har nog 230 V FK och 12 V enkelisolerat till spottar tillsammans i någon slang någonstans. :thumbdown:

Montören som lade slangen hade inte tänkt till ordentligt. :surprised:
 
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Det hela är lite problematiskt eftersom det som är fusk i somligas ögon inte behöver strida mot el reglerna.
Sen är nästa problem att reglerna ändras hela tiden. Och att vi har haft en gradvis anpassning mot EU regler ända sen 94 när vi gick med.
Tex så var det förr i tiden godkänt att mata en en central med 5g2,5. Sen blev det förbjudet och nu är det godkänt igen?! ?!
Och under vissa förutsättningar så är det t.o.m. godkänt att ta jord till en ytterlampa från ett jordspett i gräsmattan?!?!

Det viktigaste att komma ihåg är att det är förbjudet att göra el om man inte är elektriker.
Här har vi dom värsta farorna. Bara för att Biltema säljer allt så tror folk att det är OK att göra allt själv.
Värsta installationerna gör hemmapulare och diverse allt i allo hantverkare från utlandet.

Slutsats: bara för att något verkar vara*konstigt så behöver det inte vara olagligt eller farligt.
Sånt som verkar vara OK kan vara livsfarligt.

Bara elektriker får göra elinstallationer.

Urban
 
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Vilken föreskrift förbjöd 5G2.5 som huvudledning?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hej!
Jag vet inte vilken föreskrift.
Det var kanske blå boken?
Anledningen var att summan av pe och n ledningarna måste vara minst 10mm2. Så det betydde 5g6 eller 4x10. Sen fanns det nog nåt trick att dra extra jord eller nåt sånt, men det är sånt som inte var gängse standard. Varför det blev godkänt med 5g2.5 igen vet jag inte.

Urban
 
Läskigt att läsa alla svar här.. Jag är elektriker med eget företag och många tror sig kunna saker.. T.ex inlägget med 230v och 12v i samma rör.. Det ÄR tillåtet men man bör inte göra det... Så länge kablarna har samma isolationsklass.. Dvs är båda godkända för den högsta förekommande spänningen är det inga problem... Sen att det är dyrt att anlita elektriker.. Vad kostar en bilmekaniker i timman... Inte under 600kr iaf.. Sen han som fick pris på centralbyte på 30tkr.. Det kallas ocker.. Jag utgår från 10.000kr INNAN ROT.. Ca.. Beror givetvis på förutsättningarna...
 
TommySjoberg skrev:
Sen att det är dyrt att anlita elektriker.. Vad kostar en bilmekaniker i timman... Inte under 600kr iaf.. Sen han som fick pris på centralbyte på 30tkr.. Det kallas ocker.. Jag utgår från 10.000kr INNAN ROT.. Ca.. Beror givetvis på förutsättningarna...
precis min mening, och den fick jag via offert.se tjänsten, vilket bara handlar med auktoriserade hantverkare vad jag förstått, och dom skickar förfrågan till 3-5 stycken som finns i min närhet, Klippan i norr västra Skåne, och nej, jag leker inte med elen, så jag har inte fått bytt mitt skåp, jag bara säger att många som får såna bud som jag fick, kanske börjar fixa sakerna själva, kvittar om man får eller ej, man får inte heller köra för fort, men alla gör det. :) 600:- timmen, vad koster centralen, 2000:- det lämnar då 8000:-till 600:- timpeng, det ger 13,33 timmar, vilket låter rätt överdrivet, vad tar det att byta en central ?, 4-5 timmar, bör väl inte ta mer, säg 5 timmar, då koster elektrikern 1600:- timmen. så nej jag förstår fullt ut varför många mixtrar med elen själva.
 
platon1980 skrev:
Kanske detta blir enda inlägget.

Som i förmodligen många andra i gamla hus delar diskmaskin och ugn på en fas, spishällen tar de andra två.
Torktumlare och tvättmaskin har varsin fas, men delar nolla, detta p.g.a. gammal matning till trefasmaskin.
Jord till utebelysning lånad av uttaget utomhus, eftersom matningen kommer från grupp inomhus där jord saknas.

[...]

Hur ser det ut i era hem, finns det massa fusk?
Så här var det när vi flyttade in:
Huvudsäkring: säkringsbegränsare söndergjord och större huvudsäkring än vad som anges på abonnemanget användes.
Kabel från elskåp till uteplats ej markkabel och bara nedgrävd 2-3 cm utan rör.
Ugn/spis (3-fas): Ansluten med enfaskabel. 1:a fas i faskabeln, 2:a fas i nollkabeln, 3:e fas i jordkabeln, jord och nolla byglad och körd i skärmen. Dessutom dragen via krypgrunden med kabel ej avsedd för den miljön.
Ugn/spis ej ansluten via säkring inne i huset, utan kopplad direkt mot fastighetens huvudsäkring.
Jordfelsbrytare förbikopplad.
Spots i taket monterade utan värmekåpor.
Vissa jordade uttag hade ingen jord framdragen.

Har säkert förträngt lika mycket till. :)
 
Oj, ja vart ska man börja.
Pannrummet var en katastrof utan backventiler och med trasiga grejer, skarvade rör i flera omgångar och kaos. När vi spolade vatten i slangen på framsidan av huset så kom det varmvatten, t ex. Hah. Ville ju inte skålla blommorna!

Hela badrummet är fuskbyggt (det vi kan se) komplett med uppochnedvända blandare, dåligt satta kakelplattor, spottar i taket som "bara inte fungerar" (enligt säljaren) och golvvärme som inte fungerar. Eller nu är jag orättvis, en kvadratmeter golv i badrummet är lite varmt (tror nog att det beror mest på elementet som sitter i badrummet, dock).

Köksfläkten är fuldragen (nånting om någon nolla dragen till en annan nolla?) fick vi se när den gamla fläkten (tre år gammal) gick sönder och vi tog ner den, så nu väntar vi på finhjälp från ventilations och elfolk.

Altanen är byggd med pålar som går rakt ner i jorden med för tunt virke och glest virke så alltihopa gungar när man går på den.

Den lilla trappen ut från tvättstugan ser farlig ut men har hållit hittills :rolleyes:

Ett stort antal eluttag fungerar inte, vet inte om vad det beror på direkt.
 
Hah, missade att det handlade om el! Men lite el fanns ju med iallafall.. :surprised:
 
Själv valde jag att inte ens fundera vidare - Hus från -49. All el skrotades ur under första två veckorna i huset, anslöts till tidigare central som nu ersatts av en ny normcentral. En UC i pannrummet är fortfarande kvar och ligger före JFB. Så snart en ny panna är på plats så ryker hela den ned för att ligga under samma norm central som resten av huset.

Dom skönaste sakerna var väl ett vägguttag i en dosa uppe vid tak som jag funderade bra länge på tills jag hittade 2 riktigt långa FK med en stickpropp i änden som matade 6 lysrörsarmaturer i på vinden.... I övrigt så har jag ett par kablar som går till en utomhusarmatur som inte går att dra ur, vet inte vart dom tar vägen fastän jag ersatt panel på den sidan av kåken - Kort sagt ett mysterium. Men lamp-rackaren lyser....
Uthuset har jag dessutom vägguttag, belysning och element - När vi dränerade räknade jag kallt med att stöta på en kabel dit ut men icke. Och nej, inget funkar av förklarliga skäl.

Kortfattat - Bra installation!
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
bittle skrev:
Oj, ja vart ska man börja.
Pannrummet var en katastrof utan backventiler och med trasiga grejer, skarvade rör i flera omgångar och kaos. När vi spolade vatten i slangen på framsidan av huset så kom det varmvatten, t ex. Hah. Ville ju inte skålla blommorna!

Hela badrummet är fuskbyggt (det vi kan se) komplett med uppochnedvända blandare, dåligt satta kakelplattor, spottar i taket som "bara inte fungerar" (enligt säljaren) och golvvärme som inte fungerar. Eller nu är jag orättvis, en kvadratmeter golv i badrummet är lite varmt (tror nog att det beror mest på elementet som sitter i badrummet, dock).

Köksfläkten är fuldragen (nånting om någon nolla dragen till en annan nolla?) fick vi se när den gamla fläkten (tre år gammal) gick sönder och vi tog ner den, så nu väntar vi på finhjälp från ventilations och elfolk.

Altanen är byggd med pålar som går rakt ner i jorden med för tunt virke och glest virke så alltihopa gungar när man går på den.

Den lilla trappen ut från tvättstugan ser farlig ut men har hållit hittills :rolleyes:

Ett stort antal eluttag fungerar inte, vet inte om vad det beror på direkt.
och du besiktigade huset innan köp?
 
Vi har enfasmatning till lägenheterna här, och elplaneringen 1948 motsvarar inte riktigt kraven på ström i dagens samhälle. :p
Det gick inte heller att spåra in nya rör från centralen pga ett utvändigt hörn och ventilationskanaler i samma vägg. :(
Så från centralen går bara tre rör. Ett 14mm åt varje håll, och ett 22mm pansarrör till spis. Nu till dilemmat.
Tvättmaskin egen grupp, diskmaskin egen grupp, ugn egen grupp, häll egen grupp, kylskåp mikro bänkuttag en grupp, och så originalgruppen åt ena hållet som är belysning, spisfläkt och uttag i kök, vardagsrum, hall och ena sovrummet. (det andra 14mm-röret går till toa, andra sovrummet och vissa uttag i vardagsrummet...)
Det går således tre 1,5-kvadratgrupper i ett 14mm-rör, och tre grupper (1x1,5kvadrat 2x2,5kvadrat) i ett 22mm-rör. Lite trångt men det gick. Alla FK extremt noga uppmärkt i varenda dosa samt i central mha partex-märkning. Har både hört och läst att man får ha fler grupper i samma dosa om det inte går att lösa på annat sätt och om det är så uppmärkt att misstag omöjligen kan ske.
Hade en gammal elektriker jag känner här att kolla lite, och han såg inga fel. Det kanske var lite mycket med 9st FK i samma rör, men... Han var mest förvånad över hur noga allt var gjort och sa "men så hade du ju inte behövt göra". Han hade exempelvis i många installationer kopplat in sig på 4-kvadratskablarna till gamla enfasspisars perilexuttag och dragit ut kabel till en liten lös undercentral under bänkskåpen, och dragit lös kabel bort till diskmaskinsuttaget, och kopplat in både ugn och häll till perilexen som är avsäkrad till 20A original. "Det har funkat utmärkt och ingen har klagat". Jag häpnades nämnvärt men sa inget. Det satt (och sitter fortf. i de flesta lgh) förresten vanliga 16A-perilex avsäkrat till 20A i hela huset här sen vatten och el byttes ut 1995. Ibland undrar man...
 
Redigerat:
Angående kommentaren om felaktig kabel i krypgrunden: Behövs det någon särskild kabel i en krypgrund?

Hos mig har elektrikern dragit EKK light i flexslang som i sin tur är hängd i bärvajer 5cm från betongvalvet.
 
EKK blir bra i krypgrunden. Det är utomhus men inte i mark och inte utsatt för UV-ljus.

Ang tre grupper i samma rör,
- varför 9 st FK? Skulle räcka med 7 (gemensam PE).
- för 6 belastade ledare i rör, 1.5 mm², blir belastningsförmågan ca 9.5 A vilket kräver 6 A säkring, men en 10 A dvärg kan kanske accepteras.
 
Som nämnt ovan; om en kabelapa inte kostade lika mycket som en raketforskare skulle t.o.m. jag kunna tänka mig att ta hem en.

Har funderat på jordfelsbrytare för hela anläggningen, men inte tagit mig tid för detta. Igen, låta någon hantverkare komma hit och mjölka är inte aktuellt i dagsläget. För mig är det helt märkligt att en person med gymnasiekompetens kan vara värd den timpenning som är gällande. Å andra sidan är väl ändå elektriker den mest komplexa hantverkarrollen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.