Det enda jag håller emot ZipaBox är just att den är beroende av externa servrar för att få fungera. Visst boxen fungerar i sig själv utan kontakt - men om jag förstår det hela rätt, och någon får gärna rätta mig om jag har fel, så kan man inte prata med ZipaBoxen utan de externa servrarna. Det är alltså inte ett fullt stand alone system där man kan ändra regler utan internet, eller verifiera status utan internet - man är alltid beroende av leverantören...! Och det är också som upplagt för att man åker på en månadskostnad, prenumeration, förr eller senare... Och dom hatar jag.
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Helt rätt all programmering går via servrar, men styra och se status kan man göra direkt mot Zipaboxen.
 
Då ligger det ju bara ett grafiskt skal på nätet som skickar regel-kommandon till enheten, som sedan kan leva sitt egna liv. Så i princip skulle de ju kunna göra ett program som man hade på en burk. Nu tror jag ändå inte att det kommer att hända, men möjligheten finns ju..
Mer troligt är nog då att någon wiresharkar kommunikationen där emellan och bygger ett eget gränssnitt.
 
Testade openhab som ersättare till min fibaro, var alldeles för mkt pill så jag tröttnade.

Kör istället domoticz, inte hunnit med allt än men än så länge är de trevligt. Jag vägrar pilla i konfigurationsfiler :)
 
dhanjel skrev:
Testade openhab som ersättare till min fibaro, var alldeles för mkt pill så jag tröttnade.

Kör istället domoticz, inte hunnit med allt än men än så länge är de trevligt. Jag vägrar pilla i konfigurationsfiler :)
Vill höra allt om testet sen :)

/David
 
Återkommer nästa vecka då vi är hemma från lite semester :)
 
Testade du HABmin oxå?
 
Ja men kändes som man ändå fick vara inne och pilla i filer först, så la ner det rätt fort om jag ska vara ärlig. Ska nog testa mer sen när jag har tid nu när jag har ett fungerade alternativ.
 
jocke4u skrev:
Sen skulle jag inte rekommendera något inom z-wave (oavsett leverantör) till någon som inte är tekniskt intresserad och inte villig att testa, koda, dribbla, slita sitt hår etc.....men sen är det kul ...så har man ett intresse; börja med någon av de etablerade såsom HC2, Vera eller Zipabox
Jag har tänkt att förbereda mitt hus för z-wavegrejer, kan inte påstå att jag är så teknisk bevandrad vad gäller programmering och liknande. Mina kunskaper om hemautomation sträcker sig till vad detta forum och google ger mig.

Är det naivt att tro att jag kan få ett stabilt, fungerande system mha Fibaro HC2 och Fibaros dimmers? Det jag har tänkt att börja med att styra är spotlights i takfoten och i fönstersmygar, samt att starta motorvärmaruttag beroende på temperatur.
 
Nej, det är inte naivt och visst kan man åstadkomma en del enklare grejer utan massor av meckande men man bör vara inställd på att det kan bli så.
Men det innebär inte att man måste besitta massor av kunskaper, för man lär sig under resan men det viktigaste är att ha viljan och intresset att få det att funka.
 
  • Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
jocke4u skrev:
Nej, det är inte naivt och visst kan man åstadkomma en del enklare grejer utan massor av meckande men man bör vara inställd på att det kan bli så.
Men det innebär inte att man måste besitta massor av kunskaper, för man lär sig under resan men det viktigaste är att ha viljan och intresset att få det att funka.
Jag kan bara hålla med. Jag har inga direkta programmeringskunskaper men jag har fixat samma saker som du vill fixa. Lampor och motorvärmare som tittar på temperatur och startar motorvärmaren i rätt tid inför avresan genom titta i en Google Calender. Jag behöver alltså inte komma ihåg att starta den själv varje dag utan jag lägger in ett schema. Man är ju rutinmänniska med ganska fasta tider vecka till vecka. Vill jag sedan använda bilen på andra tider så lägger jag enkelt in dessa i kalendern också.
 
iSnobben skrev:
Jag kan bara hålla med. Jag har inga direkta programmeringskunskaper men jag har fixat samma saker som du vill fixa. Lampor och motorvärmare som tittar på temperatur och startar motorvärmaren i rätt tid inför avresan genom titta i en Google Calender. Jag behöver alltså inte komma ihåg att starta den själv varje dag utan jag lägger in ett schema. Man är ju rutinmänniska med ganska fasta tider vecka till vecka. Vill jag sedan använda bilen på andra tider så lägger jag enkelt in dessa i kalendern också.
Det är väl ungefär samma som jag vill åstadkomma. Men jag faller då på integrationen av Google Calendar till min Vera Lite. :/
Lyckas inte få till flera olika avläsningar från en kalender. Skulle vilja kunna ställa in i kalendern olika bokningar vars syfte egentligen bara är att trigga en scen (entré tända, släcka huset, starta/stoppa motorvärare, etc). Men vad jag förstått så måste jag då ha en ny instans av Google Calender Pluginet. Det pluginet har jag inte ens fått att fungera med en instans.
Du har inga tips?
 
Ingen som har testat HomeGenie? verkar lovande tycker jag
 
pb76 skrev:
Det är väl ungefär samma som jag vill åstadkomma. Men jag faller då på integrationen av Google Calendar till min Vera Lite. :/
Lyckas inte få till flera olika avläsningar från en kalender. Skulle vilja kunna ställa in i kalendern olika bokningar vars syfte egentligen bara är att trigga en scen (entré tända, släcka huset, starta/stoppa motorvärare, etc). Men vad jag förstått så måste jag då ha en ny instans av Google Calender Pluginet. Det pluginet har jag inte ens fått att fungera med en instans.
Du har inga tips?
Nej tyvärr inga tips att komma med då jag kör HC2 och koden har jag plockat ihop från internet.
 
jolerius skrev:
Ingen som har testat HomeGenie? verkar lovande tycker jag
...och ännu en till i högen
Domotiga, Domotiz, OpenHab osv. osv. De kör väl i grunden alla med OpenZwave som bas.

Tyvärr blir detta lika splittrat som alla Linux-distar för PC/laptop, med Linux som bas. Detta är enligt mig (och många fler) problemet som det som Linux aldrig drar igång hos flertalet. Det är tyvärr så splittrat så det blir rörigt. De har väl ca 2% av den totala basen (mot Windows ca 60-70%, OS X ca 25-30%). Sedan må det vara hur bra som helst, det hjälper inte. OS X bygger även den på en Unix-kärna, men det är ett OS X, och har vuxit rejält de senaste åren. Så splittringen är inte bra.

En hårdvarucontroller har ju sina begränsningar, men om man kollar runt så snackas det ändå mest om dem ändå. Varför? Jo för det finns EN mjukvara och flera använder den (givetvis i olika fraktionella uppdateringar/versioner). Blir lite som en standard.
Vi har tidigare sett vad standarder brukar göra: Få igång en produktkategori så den blir stor och accepterad. Till sist brukar även priset påverkas då volymen ökar.
Z-wave är en typ av gemensam standard, därför drar den igång. Tyvärr gäller detsamma inte styrningen av desamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.