Hej
Jag har en gräsmatta på ca 1200 kvm där knappt hälften består av slänt. Klipper nu med en gammal stiga från tidigt 90-tal med framhjulsdrift och varje klippning är som ett hårt fys-pass eftersom drivningen knappt hjälper till nåt där det är som brantast. Börjat snegla på en sådan:
http://www.husqvarna.com/se/products/lawn-mowers/lc-356-awd/

Är det någon som har någon input på den? Den är ju dyr men om den håller lika bra som Stigan jag har nu så sprids ju kostnaden ut på många år.

/ LOB
 
Blir det inte svårare att svänga med fyrhjulsdriften?
 
Det är ju en aspekt förstås. Knappast utrustad med differentialbroms��. Har ganska lättklippt tomt om man bortser från slänten. Kan kör ganska långa slag utan att svänga. Måste nog åka och titta på en maskin och klura ut hur de har löst drivningen.
 
Jag gissar att din stiga har stenhårda plasthjul. Gummihjul, som på en klippo, greppar mycket bättre. Det kanske är en bättre lösning än 4wd?
 
Så är det nog med hjulen.. Dessutom är ju klipparen 25 år gammal så själva drivsystemet är ju överlag rätt trött. Gillar Klippo men tycker att gräskorvarna som ligger kvar efter dem är trista. Grannen som jag delar slänten med har en ny(köpt fjol) Klippo och det syns tydligt vem av oss som klippt senaste gången. Kvalitetsmässigt är de dock säkert över Husqvarnan.
/LOB
 
Köpte ny klippare förra året. Tänkte mig en klippo men försäljaren sa att det var en hel del reparationer på drivningen på klippon. Dessutom med bättre klippresultat på stugan jämfört med klippon. Han rekommenderade en proffsmodell från stiga ist. Blev en sådan, ironiskt nog pajade drivningen på den vid årets första klippning. Åkte tillbaka med den och han trodde jag drev med honom :) En jädrigt trevlig klippare som knappt har några vibrationer! Hondamotor dessutom.

Edit: klippresultat
 
Redigerat:
Jag har en Honda HRX med smartdrive http://www.honda.se/lawn-and-garden/products/lawnmowers/hrx/overview.html. Hondas klippare är bakhjulsdrivna och jag tycker den funkar bra i slänter. Eftersom du verkar vara ute efter en klippare med uppsamlare kan du nog räkna bort Klippo då deras är framhjulsdrivna och med full uppsamlare blir marktrycket inte stort på framhjulen och då slirar den.
 
Då dök det upp en fråga till. Den där AWD Husqvarnan jag frågat om har ju "trio-clip" dvs man kan välja om man vill ha uppsamlare, sidoutkast eller mulching. Undrar om alla varianterna funkar bra eller blir det som andra hybridet(kombipannor, snöskotrar, skidor etc) att de inte blir riktigt bra på nåt?
/LOB
 
Jag har en lite äldre Husqvarna klippare med olika klippmodeller, skulle nog säga att den inte är toppenbra på något av dem, uppsamlaren blir lätt täppt eller hur man ska kalla det, den orkar inte trycka upp gräset tillräckligt fort och tillslut är det bara som en stor tuss i loppet.
Mulching funkar sådär, känns som det inte riktigt hackar sönder som sig bör, sidoutkastet funkar dock som det bör.

Dock så har jag testat flera olika klippare och det är drivning på bakhjulen som jag föredrar, blir nått helt annat att hantera, min Husqvarna klippare har på bakhjulen och det är verkligen bra i uppförsbackar, jag har med en tomt som är lite knepig, ca 2 meter mellan högsta och lägsta punkten med gräs.
Kör dock åkgräsklippare på det mesta och putsar till med den vanliga klipparen där den stora inte kommer åt.
 
Har mycket kuperad tomt och kör med en klippo naturligtvis med framhjulsdrift och det drar bra uppför baken men klipparen har ingen uppsamlare för vem orkar hålla på och tömma en sån mulcher funkar kanon.
 
Husqvarnas system med uppsamlare/mulching/utkast funkar jättebra var för sig.
Men uppsamlare tycker jag också är en styggelse. har man lite tomt och så här års speciellt blir det många tömningar.
Multiclip är suveränt om man inte väntar för länge mellan klippningarna.
ni som får korvar i hjulspåren efter en Klippo klipper just för sällan för att multiklippfunktionen skall funka som den skall. Skall ni klippa längre, ta bort multiklipplisten och kör med bakutkast så får ni se på mycket bättre resultat.
Utkastet sprider gräset mycket bra så det blir inga direkt ränder efter den.
Tycker allt annat än Klippo är att betrakta som skit idag om man tittar på vanliga motorklippare.
Undantagen är Husqvarnas bättre modeller samt Stigas proffsmodeller samt Toro.
Klippo är bra i sluttningar också. Jag använder min Klippo Excellent enbart att klippa i en slänt på tomten då jag tycker det är för läskigt att klippa där med åkklipparen.
 
mekar-anders skrev:
...
Tycker allt annat än Klippo är att betrakta som skit idag om man tittar på vanliga motorklippare.
....
Ett sådant uttalande kräver stor erfarenhet av användning av samtliga konkurrenter för att vara seriöst. Så, vad tycker du är så dåligt med en Honda då?
När man ska köpa klippare får man utgå ifrån sina behov. Mina behov är andra än någon annans. Jag har ett fritidshus som jag åker till varje eller varannan helg. Där funkar inte en mulcher för det ger för mycket gräs tillbaka. Där är just Honda perfekt som har variabel uppsamling. Jag ställer in ett reglage och mulchar ner och ger tillbaka precis så mycket som går, resten samlar jag upp och slänger på kompost.
En bekant till mig håller på med kitesurfning och efter en dag på havet ska segel spolas rena. Ledig yta för detta är gräsmattan och där funkar det inte med mulchat gräs som då fastnar överallt.
 
Bakhjulsdriften är dåligt med Honda hade dom haft framhjuldrift hade jag haft en Honda i dag nu har jag Klippo med Honda motor.
 
fn76 skrev:
Ett sådant uttalande kräver stor erfarenhet av användning av samtliga konkurrenter för att vara seriöst. Så, vad tycker du är så dåligt med en Honda då?
När man ska köpa klippare får man utgå ifrån sina behov. Mina behov är andra än någon annans. Jag har ett fritidshus som jag åker till varje eller varannan helg. Där funkar inte en mulcher för det ger för mycket gräs tillbaka. Där är just Honda perfekt som har variabel uppsamling. Jag ställer in ett reglage och mulchar ner och ger tillbaka precis så mycket som går, resten samlar jag upp och slänger på kompost.
En bekant till mig håller på med kitesurfning och efter en dag på havet ska segel spolas rena. Ledig yta för detta är gräsmattan och där funkar det inte med mulchat gräs som då fastnar överallt.
Jag ber härmed om ursäkt till herrn och alla Hondaägare som känner sig trampade på om jag glömde nämna Honda som undantag.:p
Tror du missförstår mig. Vad jag menade med vad som är bra/dåligt är alltså kvalitet/hållbarhet menat, inte funktionsmässigt eller finesser. Hurvida upppsamlare, utkast eller multiclip är bäst står för varje användare att avgöra.
Vad gäller uttalande om kvalitet på maskinerna sa jag aldrig vad jag jobbat med förut. Och då menar jag inte köra gräsklippare, utan skruva med trädgårdsmaskiner.
 
Mattiaz skrev:
Köpte ny klippare förra året. Tänkte mig en klippo men försäljaren sa att det var en hel del reparationer på drivningen på klippon. Dessutom med bättre klippresultat på stugan jämfört med klippon. Han rekommenderade en proffsmodell från stiga ist. Blev en sådan, ironiskt nog pajade drivningen på den vid årets första klippning. Åkte tillbaka med den och han trodde jag drev med honom :) En jädrigt trevlig klippare som knappt har några vibrationer! Hondamotor dessutom.

Edit: klippresultat
Får dämpa min entusiasm ang stigan. Drivningen har åter gått sönder och garantin har gått ut. Väljer stiga att inte ta det på goodwill så köper jag en klippo ist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.