Hej.

Jag skall installera tilluftsventiler, 100 mm i diameter i våra sovrum.
Det är ett hus byggt 1978 med tegelfasad och träbjälklag på insidan.
Det är ett mycket gediget bygge och jag har exempelvis inte en enda spricka i hela fasaden.

Tänkte hyra en hålsåg för tegel och borra mig igenom, men uthyraren frågade mig om det inte var armerat. Hade inte tänkte på detta innan.
Skulle jag träffa på ett armeringsjärn blir det ju rätt dyrt för mig när jag förstört hålsågen!

Kom upp väldigt många frågor när jag började tänka på detta..

Vet någon hur man "brukade" bygga tegelfasader ovanför fönster på denna tiden?
Finns där någon armering? Hur mycket? Ligger den i teglet eller i fogen? Ligger det i varje skift?
Kan jag kolla detta innan jag hyr borren och börjar borra?

Är det någon som gjort liknande arbete och kan ge lite tips?

MVH Björn
 
Murat tegel i hela väggen? Eller skalfasad?

Är ventilerna inköpta? Annars kanske fönsterventiler alt radiatorventiler är ett alternativ?
 
Det är en skalfasad. (Om det är det som menas med en trästomme med ett lager tegel på utsidan.)

Ventilerna är redan inköpta.. ;-)
 
M
Jag tippar på att det ligger dubbla järn i två liggfogar över fönstret, kanske tre. Om det är så att det är en tegelbalk så ligger järn ingjutet i första och kanske andra skiftet och kanske lade man extra järn ovan.

Kanske kolla med någon typ av metalldetektor.
 
Det lät som jäkligt mycket järn det!
Helt omöjligt att sätt någon ventil där.

Kanske kunde man knacka ur en sten och använda det hålet?
 
M
StevieGee skrev:
Det lät som jäkligt mycket järn det!
Helt omöjligt att sätt någon ventil där.

Kanske kunde man knacka ur en sten och använda det hålet?
Skulle inte rekommendera att knacka ur någon sten, då underminerar du stabiliteten i valvet.
 
Har du något förslag på vad jag skall göra då? Jag kan ju inte vara den första i världshistorien som sätter in ventiler i ett tegelhus. ;-)

den stenen jag i så fall tänkte knacka ur är den tredje stenen uppifrån. Alltså i det tredje översta skiftet. Kan det verkligen vara så farligt? Speciellt om det ligger så mycket armering i de nedanför?
 
Redigerat:
Jag köpte en sådan här hålsåg på
Hornbach
ImageUploadedByByggahus.se1407273298.807673.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kostade 399:- för 105mm med förlängare.
Jag tänkte använda den till mina källarväggar av leca, men den ska fungera även för tegel.
Det kan vara värt att köpa en så behöver man inte vara rädd för att ha sönder något man hyrt.
 
M
StevieGee skrev:
Har du något förslag på vad jag skall göra då? Jag kan ju inte vara den första i världshistorien som sätter in ventiler i ett tegelhus. ;-)

den stenen jag i så fall tänkte knacka ur är den tredje stenen uppifrån. Alltså i det tredje översta skiftet. Kan det verkligen vara så farligt? Speciellt om det ligger så mycket armering i de nedanför?
Ja, så länge du håller dig ifrån de tre skiften direkt ovanför fönstret bör det vara ok, jag trodde du tänkte knacka ur en i det området då det var där du skrev om först. Men det är med stor sannolikhet armering i vissa andra skift än direkt ovan fönster och dörrar.

Bestäm dig för vart du vill borra, börja med en mindre betongborr, 5-10mm, i en liggfog där. Kommer du igenom hela muren så är där inte armerat. Ca 12,5 cm om du har ordentligt tegel eller 6-7 cm om du har beklädnadstegel. Går du i armering så peta i lite bruk (eller utefog om du är lat), byt position och prova igen.
 
  • Gilla
Boliboo
  • Laddar…
Sätt ventilen vid sidan av fönstret i stället...
 
Spaltventil i fönstret istället?
 
  • Gilla
maer031
  • Laddar…
Noseone skrev:
Spaltventil i fönstret istället?
Vi har det på våra fönster men har nu tänkt att gå över till riktiga väggventiler istället.
Nackdelen med våra spaltventiler är att det är väldigt litet flöde, saknar filter och så blir det kondens vissa årstider bakom mörkläggningsrullgardiner och dyligt.
Så jag inbillar mig att om man har möjlighet att välja en väggventil så är det ett bättre val.
 
Flödet beror väl snarare på att det inte är något som suger i andra änden. Det blir ju inte bättre om man öppnar dörren om det inte blåser typ.

Ni måste ha någon form av mekanisk frånluft oxå.
 
Tyvärr uteslutet att köpa spaltventiler då jag redan inhandlat ventilerna.
 
Redigerat:
Också ett alternativ, idén med provborrning var inte fel heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.