Halloj alla!
Behöver hjälp med att hitta en bra färg till vårt nybyggda hus. Vi vill ha det grått, bara grått och inte dragning åt varken blått eller grönt. Vi började med att testa färg 2500-N som blev alldeles för blå när den kom på väggen. På färgaffären tyckte de vi skulle prova färgen "Skodde" 2803-G99Y, den är snygg men lite för grön och mörk. Så nu är vi inne på nästa provburk som heter 2502-Y. Den känns perfekt i liten skala i alla fall. Vill nu bara ha råd och tyckanden om den och om någon färgkunnig kan uttala sig om den kommer att upplevas som ljusblå till snö etc. Vill absolut inte ha ett blått hus!
Tror Ni vi har hittat rätt i 2502-Y? Ska bara tillägga att vi kommer att köra med Jotun Demidekk Optimal, men det ska ju inte påverka valet av färgnyans, eller?
Tack på förhand!
 
Ni ska absolut köra på en grå med dragning åt gult, så ni är helt rätt ute när det gäller 2502-Y :).

Neutralt grå (N) drar oftast mot lila eller blått :p, grönt i brytningen ska man också passa sig för utomhus, då det gröna slår igenom långt mer än man någonsin kan föreställa sig, nu hade ni iof. bara 1% av kulörstyrkan i grönt, men den kan blir märkligt dominant utomhus ändå.

Den blir jättebra, om ni är nöjda med den grad av svärta den har, dvs. hur mörk den är.

MVH//Christina.
 
Tack för Era svar! Usch vad svårt det här med färg är, tycker jag. Ibland får jag för mig att även 2502-Y är lite blå, speciellt när solen ligger på. Kan jag komma ifrån detta tror Ni? Eller är det bara en synvilla, vi har målat den bredvid "Skodde" och den är ju lite murrigare, så det är kanske därför den känns lite blå, eller vad tror Ni? Har i allafall kommit igång med att måla grundfärgen nu så snart måste vi bestämma oss. Längtar tills allt är klart!
 
Vi håller på att måla vårt hus i alcros kulör Duva som är ljust grå med dragning åt blått. Till detta mörkt grå knutar och foder, kulör Järn.

När jag provmålade de två kulörerna kändes den ljusa färgen grå med en lite dragning åt blått. När vi sedan började måla hela fasaden kändes den grå färgen helt plötsligt grågrön vilket inte alls var det jag hade tänkt mig. Men nu är fodren är målade känns kulören åter gråblå.

Det jag försöker säga är att man ska provmåla alla sina kulörer ihop då det verkar ha stor betydelse för hur färgerna upplevs. Dessutom upplevs ju färgerna olika beroende på ljuset och hur naturen ser ut runt omkring.

Lycka till!
 
Med bara 2% kulörstyrka i kombination med 25% svärta, så märker man inte av det gula så mycket utan upplever det mer som en 'neutralt' grå nyans, men det gula inslaget förhindrar iaf. den blå-lila dragning/intryck som skulle bli fallet om man bröt utan gult (N).

För jämförelsens skull så skulle du kunna gå på snäppet ljusare, dvs. 1502-Y, där du har mindre svärta men samma kulörstyrka, det ger upplevelsen av en varmare grå ton som är mycket vacker, men den är ljusare och är iof. sig min personliga favorit, fast du kanske tycker den är för ljus.
Vill du prova med mer gult så testa 2005-Y, och se hur omgivningarna gör att du upplever den (lite mer 'beige', men kanske upplevs varmgrå hos dig)

Vill du ha den grad av svärta som 2502-Y ger (för att det inte ska bli för ljust) så skulle du kunna prova att låta färgaffären blanda i ytterligare lite som skulle motsvara ca. 2503-Y, men då får du en manuell och alldeles egen blandning som det är viktigt att skriva upp 'receptet' på när nästa brytning ska göras.

Knepigt (men roligt) detta med nyanser, omgivande natur har väldigt mycket gult i sina grå, gröna, beiga toner, och därför upplevs nyanser så olika på olika platser + att omgivande målade hus också påverkar din uppfattning av hur ditt kulörval ser ut.

MVH och Lycka till//Christina.
 
  • Gilla
Agite och 1 till
  • Laddar…
Vi håller på att måla huset med 2502-Y och vi är jättenöjda. Vi ville inte heller få ett ljusblått hus utan ett grått och tycker väl att vi lyckats, men vissa skuggiga dagar så kan det ändå kännas som om huset går lite i blått, fast jag tror nog det är mest inbillning. Sen har vi ju ännu inte upplevt huset i snö så hur det blir då låter jag vara osagt.

Bor du i Stockholmstrakten är du välkommen förbi och kika på huset annars kanske jag kan skicka en bild (fast det är nästan omöjligt att se på bild ändå) ifall du skickar ett pm med din mailadress.
 
Det här är en uråldrig tråd, jag vet men vi håller på att välja grå färg till vårt hus och vi har provmålat med 2500-N och 3000-N (för blå), 2505-Y (för gul), 1502-Y (lite för ljus) och så 2002-Y och 2502-Y och väljer nu mellan de två sistnämnda. Är det någon som vet om färgen upplevs som ljusare eller mörkare när hela fasaden är målad?

Fönsterfoder, knutar etc skall vara vita och skall man då välja en obruten vit eller är det bättre att välja en varmare vit som 0502-Y?
 
Vi har målat vårt hus i 1502-y, upplever det nog mörkare än jag förväntat mig.
Foder, knutbrädor osv har vi målat i 0500-n vilket blev jättebra. Då har vi visserligen fönster i samma vita.
 
  • Gilla
Agite
  • Laddar…
byggimpert skrev:
Med bara 2% kulörstyrka i kombination med 25% svärta, så märker man inte av det gula så mycket utan upplever det mer som en 'neutralt' grå nyans, ...
Det stämmer inte riktigt. Det är inget recept, utan en beskrivning av utseende.
0502-Y SER lika gult ut som 7502-Y. Om man gör en färgtrappa med 0502-Y i ena ändan och 7502-Y i den andra, har dessa samma kulörthet.
 
ESSC skrev:
Vi har målat vårt hus i 1502-y, upplever det nog mörkare än jag förväntat mig.
Foder, knutbrädor osv har vi målat i 0500-n vilket blev jättebra. Då har vi visserligen fönster i samma vita.
Tack för svar! Upplevs det som mörkare så kan jag tänka mig att 2002-Y blir det bästa för oss.
 
Misse skrev:
Det här är en uråldrig tråd, jag vet men vi håller på att välja grå färg till vårt hus och vi har provmålat med 2500-N och 3000-N (för blå), 2505-Y (för gul), 1502-Y (lite för ljus) och så 2002-Y och 2502-Y och väljer nu mellan de två sistnämnda. Är det någon som vet om färgen upplevs som ljusare eller mörkare när hela fasaden är målad?

Fönsterfoder, knutar etc skall vara vita och skall man då välja en obruten vit eller är det bättre att välja en varmare vit som 0502-Y?
Ett tips är att välja 0502-Y till foder och knutar då vita fabriksmålade fönster har denna kulör. Du kan visserligen få fönster i valfri kulör men då kostar det därefter också!
 
vectrex skrev:
Ett tips är att välja 0502-Y till foder och knutar då vita fabriksmålade fönster har denna kulör. Du kan visserligen få fönster i valfri kulör men då kostar det därefter också!
Nu skall våra fönster målas också men vid närmare eftertanke har vi ett fönster och två altandörrar som är nya och som inte behöver målas om. Det skulle inte förvåna mig om de är i 0502-Y. Jag vill absolut inte ha en vit som upplevs som gul men de neutrala grå upplevdes som blå utomhus så jag antar att 0502-Y blir just vit?!
 
Misse skrev:
...
Fönsterfoder, knutar etc skall vara vita och skall man då välja en obruten vit eller är det bättre att välja en varmare vit som 0502-Y?
0502-Y så slipper du två kulörer. ;) XX02-Y upplevs också "fetare" än XX00-N
 
Johan Gunverth skrev:
0502-Y så slipper du två kulörer. ;) XX02-Y upplevs också "fetare" än XX00-N
Två kulörer är uteslutet! Vad menar du med "fetare"?! Bör kanske tillägga att vi har ett hus bygg på 20-talet som alltså skall målas om.
 
Det här med vit nyans är ju en smaksak men jag är väldigt nöjd att vi valt en neutral vit. Upplevs som helt vit. Dock skulle jag nog inte vilja ha hela huset målat i den kulören...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.