Hur funkar trådlösa nätverk i lättbetonghus? Måste man ha en trådad router i varje rum, eller? Funkar det att sätta routern på vinden, med trämellanbjälklag?

Eller hur har ni löst det?
 
Jag hade en 2,4ghz router som tänkte hela huset, lättbetong, stod i källaren under trappen. Den täcker övervåningen bra, däremot så funkar inte 5ghz från den accesspunkten. Där har jag kompletterat med en router på övervåningen. Egentligen funka 2,4ghz bra, men går alltid att få det bättre :)
 
Sätter man accesspunkten på andra våningen och lite strategiskt över en av väggarna på bottenplanet så kan man få täckning på båda sidor av väggen.

Detta fungerade för mej innan jag lade golvvärme på andra våningen. Golvplåtarna skärmar nu så mycket att den metoden fick överges.

Enda lösningen är fler accesspunkter som ansluts med kabel till routern. Totalt har jag tre AP, fler är svårt eftersom kanalerna på 2,4 GHz-bandet då börjar överlappa och accesspunkterna stör varandra.
 
Sätter man accesspunkten på andra våningen och lite strategiskt över en av väggarna på bottenplanet så kan man få täckning på båda sidor av väggen.

Detta fungerade för mej innan jag lade golvvärme på andra våningen. Golvplåtarna skärmar nu så mycket att den metoden fick överges.

Enda lösningen är fler accesspunkter som ansluts med kabel till routern. Totalt har jag tre AP, fler är svårt eftersom kanalerna på 2,4 GHz-bandet då börjar överlappa och accesspunkterna stör varandra.
 
Samma sak för mig som för mycke_nu, fungerade ok på nedre våningen tills vi lade golvvärme, nu har jag istället en AP på nedre våningen.
 
Hmm, det är något som är buggit här. Skum dubbelpost.
 
Det har nog med elkvaliteten att göra. ;)
 
Köp en Ruckus Zoneflex 7352 eller 7372. Har installerat i flera kåkar (och kontor) med konstiga väggar men ger bra täckning överallt. Kostar ca 4000kr men man får det man betalar för.
 
Bäst är om du kan få upp accesspunkten i taket.
Det finns repeaters så slipper du kablar.
 
Vi är i projekteringsfasen, ska bygga nytt. Så det finns möjlighet att lägga in tomrör för kablar, om vi bara säger till.

Jag trodde att en router och en access punkt var samma sak, men så verkar det inte. Är skillnaden att routern har internet kontakt, medan en access punkt måste gå via en router för att nå internet?

Är det bättre hastighet / stabilitet om jag trådar access punkterna? Borde det väl vara, tänker jag.

Och får man "plats" med fler AP om man har 5ghz? Förstår att med 2.4 ghz begränsas man till tre. Nu har vi iofs inget stort hus, men man vill ju att wifi ska funka överallt. I alla rum. Räcker det med en 150mm lättbetong vägg för att stoppa räckvidden, eller krävs det två, tre?

Vi har ingen övervåning med golvvärme, utan sovloft och varmvind utan egen uppvärmning. Trämellanbjälklag. Så det finns möjlighet att sätta AP där uppe.
 
En router är just en router dvs den routar ip paket.
En accesspunkt har ingen routing funktion utan förstår enbart det subnät den befinner sig på.
En repeater (brygga) fångar upp den trådlösa signalen du har, förstärker och skickar sedan ut den igen.
Det som Svensson har hemma är nästa alltid en router som adressöversätter. Detta kallas korrekt för PAT (Port address translation) dvs du får en ip adress av din ISP som du sedan översätter all din trafik till.
I ISP änden ser det ut som att du har en apparat på din sidan av "routern"
Du begränsas inte till 3 AP med 2,4Ghz.
Det som är problemet med 2,4 Ghz är kanalöverlappning och det slipper du med 5Ghz.
Hur är det med dina apparater har dom stöd för 5Ghz ?
 
Mystisk tillverkare.
Jag skulle satsa på något etablerat
 
Det är trådade AP som gäller. Trådlösa repeaters har ytterst dåliga prestanda eftersom dom sänder på samma kanal som den som skall repeteras. Helt värdelöst jämfört med trådat.

5 GHz är helt överlägset för datorer och allt annat som supportar detta band. Många telefoner, exvis, har dock endast 2.4 GHz så man måste ha god täckning även för detta band.
 
Asus RT-serie är det bästa du kan skaffa. De är otroligt bra och stabila!

De flesta routers (som är av lite kvalité, D-link, Linksys, etc.) kan också fungera som AP (access point). Som mycke_nu skriver är det viktigt att ha en AP och inte en Repeater!

På svenaks kallas de ofta "Wi-Fi-brygga" eller "räckviddsförlängning". Då är det en "brygga" du ska ha.

Se till att dra kablar färdigt så du kan sätta upp AP'n strategiskt. Kolla på planlösningen och försök fundera i "zoner". Jag skulle gärna ha fyra zoner i vårt hus (två våningar 214 kvm) men har bara två vilket ger WiFi-skugga på vissa platser.

http://www.asus.com/se/Networking/RTAC68U/
Är en router jag skulle rekommendera...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.