Har skaffat en Fibaro HCL till Stugan.
Kan ansluta via remote access, samt via androidapp.
När jag försöker med ipadappen tar det tvärstopp.
Jag fyller i:
HCL-00xxxx
home.fibaro.com
Anv (samma som i androiden)
Lösen (samma som i androiden)

När jag därefter trycker på sök alternativt nästa förblir rutan svart.
Har försökt otaliga gånger samt startat om och laddat om appen.

Vad kan det vara för fel?

Jag hittade runt problemet genom att först logga in lokalt och därefter begära anslutning via home.fibaro.com. Tur att jag var på plats denna gång...
 
Redigerat:
Zwave på landroid 2.0. Satte en väl tejpad magnetkontakt med zwave under plasten på laddstationen därefter en kraftig magnet från en hårddisk utanpå landroidens skal. Kommer dock byta den mot en kraftigare så jag kan sätta den innanför stötkåpan på landroiden osynligt. Nu ser jag exakt när den går ut och kommer hem efter klippningen och detta loggas så klart i domoticz. ImageUploadedByTapatalk1407054413.310329.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1407054429.892270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har en helt ny inplastad oöppnad fibaro hc2 till salu för 4400. PM vid intresse.
 
Redigerat:
Har försökt hitta en bra väderstation men hittar absolut nada gällande zwave. Skall man gå på rfxcom kanske? Hade ju helst kört zwave då jag känner det som mer stabilt och säkert.
 
Tjenare!
Har läst forumet flera veckor och är väldigt fascinerad.
Klart det blir hemautomation hemma hos mig och inte bara (själv är jag PLC kille).
Frågan är vad ska jag välja för styrenhet?
Från början tyckte jag Vera låter ganska bra men när jag läser de senaste inläggen verkar det inte vara särskilt stabilt.
Kan NI som har erfarenhet av olika fabrikater sammanfatta kort alla nack o fördelar (eller rekommendera prylen som är bäst).
Tack på förhand
 
Om du är bekväm med det hade jag definitivt tittat på DomotiGa eller OpenHAB med z-wave- + 433Mhz-stickor och kört på någon form av dator (antingen något nedbantat, typ raspberry pi, eller på en strömsnål PC).
 
HerrNillsson skrev:
Kan NI som har erfarenhet av olika fabrikater sammanfatta kort alla nack o fördelar (eller rekommendera prylen som är bäst).
Backa en sida, högst upp på sid 230, så har du min sammanställning.
 
@Bamsefar det är nog jämförelse mellan vera lite och HC2. Jag funderar på en vera3. Specifikationsmässigt skiljer det lite mellan vera lite och trean - mer minne och en xtra USB port och WiFi om jag minns rätt. Finns det nån skillnad mjukvaromässigt.
 
@HerrNilsson

Samma mjukvara. Minnet gör att Vera3 klarar att hantera fler enheter.
 
Varför Vera3 istället för DomotiGa eller OpenHAB?
 
stefancrs skrev:
Varför Vera3 istället för DomotiGa eller OpenHAB?
DomotiGa kan jag inte svara för men OpenHAB är inget för "normala" människor, endast de som är grymt intresserade och tekniskt kunniga. Befinner sig på en helt annan nivå. Vera3/HC2 är mer "plug and play" för basfunktionalitet och mer avancerade styrning blir det enklare programmering.
 
Ah, ok. Jag är nog lite hemmablind. Jag är programmerare och kör själv med Vera Lite, inga problem för mig men inget jag skulle kunna sätta i händerna på... de flesta :)
 
Samma här, jobbar som IT arkitekt och många år som programmerare och dessutom mycket (alldeles för) tekniskt nyfiken fast än så länge hållit mig ifrån openHAB pga att det är tämligen omoget och har inte riktigt tiden att debugga och lösa bas-problem....men visst har jag tanken på openHAB också :)

Sen skulle jag inte rekommendera något inom z-wave (oavsett leverantör) till någon som inte är tekniskt intresserad och inte villig att testa, koda, dribbla, slita sitt hår etc.....men sen är det kul ...så har man ett intresse; börja med någon av de etablerade såsom HC2, Vera eller Zipabox
 
Nej, visst, man behöver ett intresse :) Själv har jag inte gillat vad jag sett när jag kollat OpenHAB, men DomotiGa har sett intressant ut.
 
xayide skrev:
Har försökt hitta en bra väderstation men hittar absolut nada gällande zwave. Skall man gå på rfxcom kanske? Hade ju helst kört zwave då jag känner det som mer stabilt och säkert.
Varför inte kolla in Mysensors.org och Arduino, med de kan du ju bygga din väderstation som du vill ha den.
Temp, Hygrometer, Barometer, Ljus i LUX och Vindhastighet (dock ej sett lösning på vindriktning ännu). Det finns sensor för regn, dock ej mätning. Men där tror jag nog man kan lägga till en enkel brytare på en trådlös regnmätare (modifiera; skippa den trådlösa delen och köra med en Arduino istället).
Så i princip kan man bygga en komplett väderstation billigare än en färdig. Hoppas jag inte missade något funktion, säg då gärna till. Men det finns säkert en sensor till det också - bara vindriktning som felar.
 
  • Gilla
xayide
  • Laddar…
HerrNillsson skrev:
Tjenare!
Har läst forumet flera veckor och är väldigt fascinerad.
Klart det blir hemautomation hemma hos mig och inte bara (själv är jag PLC kille).
Frågan är vad ska jag välja för styrenhet?
Från början tyckte jag Vera låter ganska bra men när jag läser de senaste inläggen verkar det inte vara särskilt stabilt.
Kan NI som har erfarenhet av olika fabrikater sammanfatta kort alla nack o fördelar (eller rekommendera prylen som är bäst).
Tack på förhand
Jag valde Zipabox för att den är moduluppbyggd och kan kompletteras med flera olika protokoll. Har själv jobbat med automation i 15år men är ingen bra programmerare. Om du har erfarenhet av PLC så är kanske modbus och knx inressant. Zipabox har stöd för de protokollen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.